1088 Budapest, Vas u. 19.
tel.: +(36 1) 338-4197
tel./fax: +(36 1) 266-3937; mobil: 06-30-383-4060
flaccus@flaccus.hu
Gyógypedagógia, fejlesztő pedagógia:Fogyatékosok pedagógiája - Kommunikáció, retor...
Részletes keresés
Erdélyi Andrea
A gesztusnyelv kommunikációelméleti alapjai

Szerző: Erdélyi Andrea
Cím: A gesztusnyelv kommunikációelméleti alapjai
Alcím: A „Nézd a kezem!” elnevezésű gesztusnyelvrendszer mint az augmentatív és alternatív kommunikáció új lehetősége
Kiadó, évszám: ELTE Eötvös Kiadó, 2009
Sorozat:
Közreműködők:
Formátum: B/5, ragasztókötött
Terjedelem: 148 oldal
ISBN: 978 963 284 045 1
2500,-Ft, kedvezmény -5%, bruttó ár: 2375,-Ft

A könyv ízelítőt ad a jelelés fejlődésnek nemzetközi és magyarországi történetéből, bemutatja jelenlegi helyzetét és változatait. Megismertet különböző, részben Magyarországon is használatos, részben még kevésbé ismert kommunikációs modellekkel, és elemzi ezek jelelésre gyakorolt következményeit. Áttekintést ad a gesztusnyelvet is magába foglaló augmentatív és alternatív kommunikációról.
Mindazoknak szól, akik nemcsak alkalmazni szeretnék a gesztusnyelvet, hanem arra is kíváncsiak, mi a jelentősége a kommunikáció e formájának, és hogyan hat a befogadóra. Különösen ajánljuk gyógypedagógusok figyelmébe, hiszen a hatékony kommunikáció teremti meg a rájuk bízottak képzésének és fejlődésének lehetőségét, ezáltal válhatnak az akadályozott emberek igazi, egyenrangú partnerekké.
 

Előszó
I. Bevezetés a tematikába
1. Előzetes tapasztalatok
2. Az értelmileg akadályozott és halmozottan sérült személyek számára egyszerűsített gesztusjelrendszerek létrejötte Németországban
3. A magyarországi kiindulási helyzet
3.1. Célcsoport: Értelmileg akadályozott és halmozottan sérült személyek
3.2. A jelek eddigi használata Magyarországon
3.3. Augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) Magyarországon
3.4. Összefoglalás
II. A tanulmány célkitűzése és a kutatási módszerek
1. Célkitűzés
2. Kutatási módszerek
III. Kommunikációelméleti alapozás
1. A viselkedés - interakció - kommunikáció fogalmak
2. Kommunikációpedagógiai koncepciók a gesztusnyelvvel történő kommunikáció tükrében
2.1. Kommunikatív pedagógia a rendszerelmélet figyelembevételével.
2.2. Kommunikatív pedagógia versus materialista látásmód
2.3. Ezen ellentmondás dialektikus feloldása: Részlegesen meghatározott szabadság és emancipáció
3. Kommunikációtudományos modellek a gesztusnyelvvel történő kommunikáció szemszögéből
3.1. Párbeszédes kommunikációs modell versus kibernetikus-technológiai kommunikációs modell
3.2. Ezen ellentmondás dialektikus feloldása: A kommunikáció spirálmodellje
3.3. Az emberi kommunikáció öt axiómája WATZLAWICK szerint
3.4. Egy üzenet négy oldala SCHULZ VON THUN szerint
4. Zavart kommunikáció
5. Összefoglalva: A kommunikáció jelentősége a képzésben
6. A kommunikáció gyógypedagógiai szempontból
7. Holisztikus modell az egyszerűsített gesztusjelekkel történő kommunikációhoz
7.1. Gondolkodás (kogníció)
7.2. Érzékelés-észlelés (szenzorika)
7.3. Mozgás (motorika)
7.4. Érzelem (emóció)
7.5. Szociális kapcsolatok (szocializáció)
7.6. Kommunikáció
IV. A gesztusnyelv besorolása az „augmentatív és alternatív kommunikáció” (AAK) résztudományágba
1. Történelmi fejlődés
2. A fogalmak meghatározása
3. Rendszertan
4. Célcsoport
5. Az AAK további szempontjai
6. Összefoglalás
V. A gesztusnyelvvel való kommunikáció az értelmileg és/vagy halmozottan akadályozott egyének számára Magyarországon
1. A gesztusnyelv és a jelnyelv megkülönböztetése
1.1. A „Schau doch meine Hande an” című német gesztusjelrendszer
1.2. A gesztusnyelv általános ismertetőjegyei
1.3. Jelnyelv hallássérült emberek számára Magyarországon
1.4. A két jelrendszer összehasonlítása és elhatárolása
2. A „Nézd a kezem!” elnevezésű gesztusjelrendszer magyarra adaptálása
2.1. Projekttervezés
2.2. Az adaptációs projekt folyamata
2.3. Az adaptáció eredményei
VI. Összefoglalás, alkalmazás és előretekintés
Irodalom
 



Hozzászólások
Hogyha be lenne jelentkezve, elmondhatná a véleményét.
Regisztráció
A Flaccus Kiadó könyvei
Alsó tagozat
Antropológia
Biológia
CD-ROM
Diafilmek
Emberismeret, etika, erkölcstan
Ének-zene
Érettségi, felvételi
Európai Unió
Filmek
Filozófia
Fizika
Földrajz
Grafológia, írás- és rajzelemzés
Gyermek- és ifjúsági irodalom
Gyermek- és ifjúságvédelem
Gyógypedagógia, fejlesztő pedagógia
Hangoskönyvek
Hangszeriskolák
Helytörténet, regionális kiadványok
Idegen nyelvű kiadványok
Informatika
Intézményvezetés
Ismeretterjesztő kiadványok felnőtteknek
Ismeretterjesztő kiadványok gyerekeknek
Játék, tánc és dráma
Jogi kiadványok
Kémia
Képzőművészet
Kézművesség, kreatív technikák
Kommunikáció, retorika
Könyvtár
Környezeti nevelés
Kötelező olvasmányok
Közgazdaságtan
Lexikonok
Magyar nyelv és irodalom
Matematika
Mesekönyvek
Mezőgazdaság
Művelődéstörténet
Művészet
Néprajz
Nyelvkönyvek
OKJ szerinti képzések tankönyvei
Oktatófilmek
Orvosi szakkönyvek
Óvodapedagógia
Pályaválasztás, továbbtanulás
Pedagógia
Pszichológia
Rajz és vizuális kultúra
Romológia, romapedagógia, kisebbségek
Szakmai folyóiratok, periodikák
Szakmai tankönyvek
Szépirodalom
Színház
Szociális munka
Szociológia
Tankönyvek (általános- és középiskola)
Testnevelés és sport
Történelem, társadalomismeret
Útikönyvek, térképek
Vallás
Zene

Az ön kosara üres.

Budainé Balatoni Katalin - Kovács Henrik
Így tedd rá! 2. (DVD-melléklettel)

Népi játék, néptánc az óvodában és az általános iskola alsó tagozatában.

3500,-Ft


Lénárt Krisztina
Csengőszóra

Komplex iskola-előkészítő program.

1984,-Ft


Székely István
Hyppolit, a lakáj (DVD)

Digitálisan felújított kép és hang!

990,-Ft


Hegyi Ildikó dr.
Lovári/cigány írásbeli feladatok középfokú nyelvvizsgára
3781,-Ft


Kiesling, Ulla
Szenzoros integrációs terápia mint dialógus

Megértés, tanulás és fejlesztés a harmonikus fejlődés érdekében.

2565,-Ft


Ember Judit - Gazdag Gyula
A határozat – A válogatás (DVD)

Két dokumentumfilm.

1995,-Ft


Sándor Ildikó
Tücsökringató

Ölbeli játékok.

1800,-Ft


Monory Mész András
Meteo (DVD)

Színes, magyar filmdráma.

1990,-Ft