Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

100 matematika feladat kettős látásmódban

Paraméterek

Szerző Szalay István
Cím 100 matematika feladat kettős látásmódban
Alcím Tanító szakos hallgatók és az 1-6. osztályban tanító pedagógusok számára
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 314 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5455 83 4
Ár:
2.950 Ft

A könyv kiemelt célja, hogy a tanító (tanár) látásmódjával adódó feladatmegoldások alapján fejlessze a pedagógus feladatalkotó képességét, megmutatva, hogy már meglévő feladatok (olykor minimális) átalakításával, általános esetek specializálásával hogyan lehet minőségileg új feladatokat alkotni.

Leírás

Mit jelent a „kettős látásmód”? Egyrészt az olyan középiskolai és felsőbb matematikai ismeretek felhasználását, amelyet a tanító nem mond, nem mondhat el diákjainak, másrészt a feladat (probléma) olyan megoldását, amely megfelel a tanítványai életkori sajátosságainak és tudásszintjének. Ez segít abban is, hogy a matematikából tehetséges gyerekek gondolatait értékelni tudja.
A könyvben lévő feladatok általában nem újak, hanem megtalálhatók más könyvekben, versenyeken szerepeltek, egyéb kiadványokban olvashatók – általában megoldásaikkal együtt. Ezek nem csupán a tehetséggondozást szolgálják, hanem kellő időráfordítással elmagyarázhatók az átlagos diákok számára, bár, a magyarázás kihívás a pedagógus számára is. Újdonságként olyan megoldásokat is mutatunk, amelyek az elvárható tanulói ismeretanyagon túlmutatnak, és ezáltal a tanító számára lehetővé válik a probléma általánosítása, új feladatok konstruálása és magasabb szintre való emelése.
A könyv kiemelt célja, hogy a tanító (tanár) látásmódjával adódó feladatmegoldások alapján fejlessze a pedagógus feladatalkotó képességét, megmutatva, hogy már meglévő feladatok (olykor minimális) átalakításával, általános esetek specializálásával hogyan lehet minőségileg új feladatokat alkotni. Ez nem tévesztendő össze azzal, amikor egy feladatban csupán „átírjuk a számokat”. Természetesen az ilyen feladatképzések sincsenek kizárva, ha a számok átírása következtében a megoldás lényegesen módosul. Ugyanaz a feladat többször is előfordulhat, egyrészt a „Repetitio est mater studiorom” szellemében, másrészt azért, mert több témába is beleillenek.
 
Összeállította: Szalay István
Lektor: Konfár László

Tartalom

Előszó
I. Matematikai logikára vonatkozó emlékeztető
Logikai azonosságok
Néhány kiegészítő azonosság a logikai Boole-algebrához
Háromváltozós logikai műveletek
A logikus következtetés
Láncszabály
II. Logikai feladatok (1–10.)
III. Halmazelméleti segédlettel megoldható feladatok (11–20. feladat)
Halmazelméleti segédlet
Alapfogalmak
Műveletek a halmazok között
Feladatok
IV. Eseményalgebrai és valószínűségszámítás összefoglaló
Eseményalgebrai alapfogalmak
Események valószínűsége
Klasszikus valószínűségi mező
Diszkrét valószínűségi változó és eloszlása
Az eloszlásfüggvény
Várható érték, szórás
Statisztikai átlagok és helyzeti középértékek
V. Feladatok lehetőségekre és latolgatásokra (21–30. feladat)
VI. Összeszámlálási feladatok (31–40. feladat)
VII. Algebrai és számelméleti feladatok (41–50. feladat)
VIII. Feladatok sorozatokra (51–60. feladat)
IX. Grafikonokat érintő feladatok (61–70. feladat)
X. Elemi geometriai feladatok (71–80.feladat)
XI. Koordináta geometriai feladatok (81–90. feladat)
XII. Vegyes feladatok (91–100. feladat)