Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A beszédhanghallás fejlesztése 4-8 éves életkorban

Paraméterek

Sorozat DIFER
Szerző Fazekasné Fenyvesi Margit
Cím A beszédhanghallás fejlesztése 4-8 éves életkorban
Alcím Módszertani segédanyag óvodapedagógusoknak és tanítóknak
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 111 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 697 491 8
Ár:
1.960 Ft

A beszédhanghallás segítségével a beszédhangokat változó hangkörnyezetben is, önállóan is észlelni tudjuk. Az elkülönítést a hangok tulajdonságai (komponensei) alapján tesszük meg.

Leírás

A beszédhanghallás segítségével a beszédhangokat változó hangkörnyezetben is, önállóan is észlelni tudjuk. Az elkülönítést a hangok tulajdonságai (komponensei) alapján tesszük meg. A beszédhangok különbözhetnek egymástól a képzés helyében, módjában, a hangszalagok rezgésének különbözőségében, az ejtés időtartamában, a hangkihallás folyamatában. Ez a spontán fejlődő készség a beszéd tanulásával egyidejűleg működni kezd. Segítségével lehetővé válik a szóbeli közlések felfogása, hangzási hasonlóságuk ellenére a tartalmi különbségek értelmezése (pl. ebédel-ebéddel). A beszédhangképzésben, az artikulációs folyamat szabályozásában a beszédhanghallás kontroll szerepet tölt be. Általa a gyermek a környezet és a saját hangejtése közötti különbséget folyamatosan megszünteti (könnyen észlelhető és/vagy ejthető hangoknál gyorsabban, nehezebben észlelhető és/vagy ejthető hangoknál, pl. „r” hang, lassabban). A folyamat pontos kezdési ideje nem ismert, de nagyjából három-öt évet vesz igénybe. A fejlődés még ez után is folytatódik a hierarchizálással. Nagy József (2000) a készségekre vonatkoztatva négy, egymásra épülő szintet nevez meg: perceptuális és nyelvi-tapasztalati, valamint verbális és formalizált értelmező szintet. A beszédhanghallás készség perceptuális és nyelvi szinten működik, a szabályozás a nyelvi kommunikációban akusztikus észleleti szinten valósul meg. De ezzel a fejlődési folyamatnak még nincs vége, mert az optimalizálódáshoz több évre van szükség (Nagy, 2000).
 
Lektor: Vekerdi Zsuzsanna
Sorozatszerkesztő: Nagy József
DIFER-sorozat

Tartalom

A beszédhanghallás készsége
A beszédhanghallás általános jellemzője, pedagógiai jelentősége
Szaktudományi áttekintés, a jelenlegi helyzetkép
A DIFER programcsomag beszédhanghallást mérő tesztje
Az elsajátítási folyamat országos helyzetképe
Pedagógiai tanulságok, tennivalók
A módszertani segédanyag célja, jellege, tartalma
A beszédhanghallás jellemzői
A beszédhanghallás készség fejlődése
A beszédhanghallás készség komponensei
Komponensek szerinti hangpárok
A beszédhanghallás összetevőinek fejlődése
A beszédhanghallás szerepe a beszédészlelésben
A beszédhanghallás szerepe a beszédértésben
A beszédhanghallás szerepe az olvasás folyamatában
A beszédhanghallás szerepe a helyesírásírás folyamatában
A beszédhanghallás szerepe az idegen nyelv tanulásában
A beszédhanghallás fejlődésének segítése
Hangképzet kialakítása
Hangképzet kialakítását segítő játékok (hangoztatás)
A beszédhang felismerés és a beszédhang kiemelés segítése
Beszédhang felismerés fejlődését segítő játékok (implicit szint)
Beszédhang felismerés fejlődését segítő játékok (explicit szint)
Beszédhangok megkülönböztetésének segítése
Beszédhangok megkülönböztetését segítő játékok (implicit szint)
Beszédhangok megkülönböztetését segítő játékok (explicit szint)
A rendszeres fejlesztés eredménye
Fejlesztésre ajánlott munkatankönyvek, feladatgyűjtemények
Irodalom
Melléklet