Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A Braille-írás és -olvasás

Paraméterek

Szerző Pajor Emese
Cím A Braille-írás és -olvasás
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 2010
Terjedelem 172 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 284 165 6
Ár:
3.560 Ft
3.382 Ft
Kedvezmény: 5%

A kötet betekintést nyújt a Braille-olvasás, -írás neurofiziológiai hátterébe, és a használatának zavarával kapcsolatos régebbi és legújabb kutatásokba.

Leírás

Mindannyian, akik kezünkbe vesszük ezt a könyvet, teljesen természetesnek tekintjük, hogy a benne található szöveget és képeket látásunk segítségével észleljük. Kisgyermekkorunktól kezdve betűk, feliratok, újságok és könyvek vesznek körül bennünket. Az olvasás és írás elsajátítása természetes volt számunkra; a látó információszerzés életünk része. Olyannyira így van ez, hogy ritkán gondolunk azokra a gyermekekre és felnőttekre, akik számára – súlyos fokú látássérülésük miatt – a vizuális információszerzés nagymértékben nehezített vagy lehetetlen. Sok ember hallott a látássérült személyek számára kifejlesztett tapintható írásrendszerről, a „Braille-írásról”. Néhányan – különböző rendezvények keretében – látták, tapintották is ezt az alternatív írásmódot, ismerkedtek a Braille-karakterekkel, a Braille-íráshoz használható eszközökkel, esetleg bepillantást nyertek a számítástechnikában használható, tapintásra és a Braille-írásra épülő megoldásokba. Talán vannak olyanok is, akik a Braille-írást izgalmas, titokzatos világnak gondolják. Igazuk van. Most azonban minden misztika nélkül tekintsünk a tapintható írásokra és a világon a legelterjedtebb taktilis írásra, a Braille-írásra! Kevesen tudják, hogy a Braille-írás nem az egyetlen tapintható írásforma. Hosszú évszázadok és számos próbálkozás, „kísérleti megoldás” vezetett a kialakulásához. A Braille-írás mellett párhuzamosan több taktilis írásrendszer, írásfajta is használatban van. Egyes tapintható írástípusokat inkább a felnőttkorban megvakult személyek, más típusokat inkább a tapintási problémákkal vagy halmozott sérüléssel élő látássérült emberek használják szívesen. A Braille-írás megszületése után nem sokkal megjelentek az elsajátításához, gyakorlásához és használatához szükséges különböző módszerek, eszközök, gépek. Az elmúlt harminc évben, a neurológiai kutatások előretörés évei pedig egyre nagyobb figyelem irányul egy új és rendkívül izgalmas kérdéskörre, a Braille-olvasás agyi feldolgozási folyamataira. Ha a Braille-írás témakörében kutatunk, többféle elnevezéssel is találkozhatunk. Ilyen a köznévvé vált „braille-írás”, amely angol nyelvterületeken terjedt el. Ott emellett előszeretettel használják a taktilis írás fogalmat, amely egyre inkább elterjed hazánkban is, de nem helyettesíti a német nyelvterületről származó „Punktsrift”, vagyis pontírás szavunkat. Jelen tankönyvben a Braille-írás, a pontírás és a taktilis írás fogalmakkal is találkozunk.
A tankönyv két nagy egységből épül fel. Az első, nagyobb terjedelmű része – a tankönyv fő váza, és amely a tananyagot is tartalmazza – tematikusan felépített fejezetekből áll. A könyv középpontja maga a Braille-írás és -olvasás, mely a modellálható írás és olvasás egy fajtája, így előtte röviden megismerkedünk az írásrendszerekkel és olvasási modellekkel. Ezután bemutatom a napjainkban használatos tapintható írásfajtákat, illetve azokat, amelyek nem terjedtek el. Olvashatunk továbbá Louis Braille életéről és a Braille-írásrendszer megszületéséről. Érdekességképpen bemutatom néhány „különleges” írás – pl. az arab, tibeti, japán – Braille-változatát. Mivel a magyar Braille-ábécé ma használt változata is közel száz év alatt alakult ki, ezért a magyar Braille-olvasás tanításának történetét is áttekintjük. Betekintünk a Braille-olvasás, -írás neurofiziológiai hátterébe, és a használatának zavarával kapcsolatos régebbi és legújabb kutatásokba.
 
Lektor: Csocsán Lászlóné dr. 

Tartalom

Előszó
1. Írásrendszerek – Az írás története
2. Az olvasás és az írás modelljei
2. 1. Olvasásmodellek
2. 1. 1. Bottom-up modellek
2. 1. 2. Top-down modellek
2. 1. 3. Interaktív modellek
2. 1. 4. A taktilis olvasás modelljei
2. 2. Írásmodellek
2. 2. 1. Az írás fejlődését bemutató modellek
2. 2. 2. Az írás folyamatát bemutató modellek
3. A tapintható írás kialakulásának története
3. 1. Vonalrendszerű tapintható írások
3. 1. 1. Valentin Haüy vonalrendszerű írása
3. 1. 2. James Gall vonalrendszerű írása
3. 1. 3. John Alston vonalrendszerű írása
3. 1. 4. Howe vonalrendszerű írása – Boston Line Type
3. 1. 5. Klein vonalrendszerű írása
3. 2. Pontrendszerű írások
3. 2. 1. Barbier pontrendszerű írása
3. 2. 2. Braille pontrendszerű írása
3. 2. 3. Wait pontrendszerű írása – New York Point
3. 2. 4. Mascaro pontrendszerű írása
3. 3. Alternatív (egyéb) rendszerek
3. 3. 1. Lucas írásrendszere
3. 3. 2. Moon írásrendszere
3. 3. 3. Fishburne írásrendszere
3. 3. 4. ELIA® abc
3. 3. 5. Fakoó írásrendszerei
3. 3. 6. Lana-Terzi írásrendszerei
3. 3. 7. Taylor írásrendszere
4. Braille pontrendszerű írása
4. 1. Louis Braille élete és a „Braille-írás” rövid története
4. 2. A Braille-ábécé
5. A magyar Braille-írás
5. 1. A magyar Braille-ábécé változatai
5. 2. A magyar Braille-rendszerű olvasástanítás története
6. A Braille-olvasás neurofiziológiai háttere
6. 1. Az occipitális kéreg plaszticitása
6. 2. A szomatoszenzoros kéreg plaszticitása
6. 3. Az agyféltekék és az olvasó kéz kapcsolata
6. 4. A kongenitális és a szerzett vakság neurológiai különbségei
7. A Braille-olvasás és -írás tanulásának előfeltételei
7. 1. A Braille-olvasás, -írás elsajátításához szükséges motoros készségek fejlesztése
7. 2. A Braille-olvasás tanulásának előfeltételei
7. 3. A Braille-írás tanulásának előfeltételei
8. A Braille-olvasás és -írás tanulása
8. 1. A Braille-karakter és a Braille-írás
8. 1. 1. A Braille-karakter mérete
8. 1. 2. A nyolcpontos Braille-írás
8. 1. 3. A „rövid írás”
8. 1. 4. A Braille-könyvek
8. 2. A Braille-olvasás, -írás tanulási folyamatai
8. 2. 1. A Braille-olvasás tanulása
8. 2. 2. A Braille-írás tanulása
9. A Braille-olvasás és -írás zavarai
9. 1. Kutatások a súlyos fokban látássérült gyermekek olvasási nehézségei köréből
9. 2. Néhány további kutatási eredmény a Braille-olvasás zavarainak köréből
9. 3. Rövid kitekintés a Braille-írás zavarainak kérdéskörére
9. 4. A kutatások eredményeinek felhasználása a mindennapi oktatás során
10. Melléklet
10. 1. Melléklet a 4. fejezethez
10. 2. Melléklet a 7. fejezethez
10. 2. 1. Taktilis mesekönyvek
10. 2. 2. A Braille-olvasás, -írás tanulásának előfeltételei
10. 3. Melléklet a 8. fejezethez
10. 3. 1. A „kis rövidírás”
10. 3. 2. Az olvasás tanulását segítő Braille-játékok
10. 3. 3. Taktilis írógépek
Irodalom