Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A család mint erőforrás

Paraméterek

Szerző Engler Ágnes
Cím A család mint erőforrás
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2017
Terjedelem 208 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693 796 6
Eredeti ár:
2.500 Ft
2.250 Ft
Online kedvezmény: 10%

A párkapcsolat, gyermekvállalás, gyermeknevelés témájával kapcsolatos könyveket mindig aktuálisnak tekinthetjük, hiszen a generációk örök körforgásában az egyik biztosnak vélt tényező a család. Könyvünkben erőforrásként tekintünk a családra, amelyben a családtagok nemcsak egymás (és saját maguk) boldogságáért, hanem egymás (és saját maguk) boldogulásáért is felelősek.

Leírás

A párkapcsolat, gyermekvállalás, gyermeknevelés témájával kapcsolatos könyveket mindig aktuálisnak tekinthetjük, hiszen a generációk örök körforgásában az egyik biztosnak vélt tényező a család. Biztonsága változásaiban is állandósulni látszik, mivel számos társadalmi és gazdasági átalakulás mentén maga is formálódva örökíti át az életet. A tudományos értelmezések vonulatában a családban felhalmozott és onnan kiáramló erőforrások állnak, ritkábban tekintenek a családra önmagára erőforrásként. Ez utóbbi megközelítésben a családi kapcsolatok és az azokban bekövetkezett interakciók jelenthetnek erőforrást vagy erőforrás-megvonást. A kimenetel szoros összefüggésben áll a család tagjainak szubjektív állapotával és a családnak mint kollektívának a jóllétével.

Könyvünkben erőforrásként tekintünk a családra, amelyben a családtagok nemcsak egymás (és saját maguk) boldogságáért, hanem egymás (és saját maguk) boldogulásáért is felelősek. Úgy véljük, a párkapcsolat, a szülő–gyermek kapcsolat vagy a rokoni kötelékek kialakulása és működése jelentősen befolyásolja a testi-lelki jóllétet, de komoly hatást gyakorol az élet egyéb területein betöltött szerepekre, nem utolsósorban a munkaerő-piaci részvételre. A társas és a családon belüli támogatáshoz hasonlóan beszélhetünk olyan közösségi támogatásokról, amelyek esetén különböző közösségek – például munkahelyi, vallási, egyesületi – játszanak meghatározó szerepet az egyéni előrehaladásban. Nemzetközi és hazai szakirodalmak, valamint kutatási eredmények alapján keresünk összefüggést a magánéleti (családi) és a professzionális karrier között annak érdekében, hogy a családi és közösségi élet e többé-kevésbé rejtett dimenzióját feltárjuk.

 

Gondolat Kiadó, 2017.

Írta: Engler Ágnes

Lektor: Kéri Katalin, Török Péter

Tartalom

ELŐSZÓ

BEVEZETÉS

I. A CSALÁD MINT ERŐFORRÁS ÉS A SZAKMAI PÁLYAFUTÁS

I.1. A partnerkapcsolatok szerepe a szakmai karrierben

I.2. Szülői karrier, szakmai karrier

I.3. A családi szerepekre történő felkészítés mint az oktatás tárgya

II. A CSALÁD MEGJELENÉSE A FELNŐTTKORI TANULÁS DÖNTÉSMECHANIZMUSAIBAN

II.1. A felnőttkori tanulási döntések

II.2. Felnőtt hallgatók intergenerációs és intragenerációs kapcsolatai

II.3. A család funkciója a tanulás eredményességében

III. A FELSŐOKTATÁS NEM HAGYOMÁNYOS HALLGATÓI

III.1. A munka és család mellett tanuló felnőttek mint nem hagyományos hallgatók

III.2. A felsőfokú intézmények átalakuló hallgatói társadalma

III.3. Felnőttek tanulási aktivitásának nemzetközi és hazai jellemzői

IV. CSALÁDBARÁT FELSŐOKTATÁS

IV.1. A családbarát felsőoktatás mint akadémiai igény

IV.2. A családbarát felsőoktatás intézményi megközelítésben

IV.3. A családbarát felsőoktatás hallgatói oldala

V. FELNŐTT HALLGATÓK A FELSŐOKTATÁSBAN

V.1. A vizsgálat bemutatása

V.2. A kutatás kérdései és hipotézisei

V.3. A vizsgált felnőtt hallgatók jellemzői

VI. TOVÁBBTANULÁSI DÖNTÉSEK ÉS HALLGATÓI CSOPORTOK

VI.1. A továbbtanulási döntés hallgatói típusai

VI.2. A hallgatói csoportok tanulmányi elköteleződése

VI.3. Hallgatói eredményesség és tanulási aspiráció

VII. A NEM HAGYOMÁNYOS HALLGATÓK CAMPUSON BELÜLI ERŐFORRÁSAI

VII.1. Oktatói-hallgatói interakciók

VII.2. Hallgatói társadalmi integráció

VII.3. Szakmai kapcsolatok a felsőoktatási térben

VIII. A NEM HAGYOMÁNYOS HALLGATÓK CAMPUSON KÍVÜLI ERŐFORRÁSAI

VIII.1. Munkahelyi kötelezettség és a felsőfokú tanulmányok

VIII.2. Családi kötelezettség és a felsőfokú tanulmányok

VIII.3. Családbarát-e a felsőoktatás?

IX. A CSALÁDBAN REJLŐ ERŐFORRÁSOK HATÁSA A FELSŐFOKÚ TANULMÁNYOKRA

IX.1. Gyermeket nevelő és gyermeket nem nevelő hallgatók

IX.2. A család megjelenése a tanulmányi életútban

IX.3. A prokreációs családi háttér és a felsőfokú tanulmányi jellemzők

ÖSSZEGZÉS

HIVATKOZOTT IRODALOM