Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A dán regény aranykora

Paraméterek

Szerző Gergye László
Cím A dán regény aranykora
Kiadó Universitas Kiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 214 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9671 52 2
Ár:
1.365 Ft
1.229 Ft
Kedvezmény: 10%

A dán irodalom a mai napig ritkán kerül be világirodalmi tájékozódásunk látószögébe. A XIX. század első felében viszont az egész kontinens megismerte többek között Sören Kierkegaard és Hans Christian Andersen nevét. Ezt az időszakot méltán tartják számon tehát a dán irodalom aranykoraként.

Leírás

A dán irodalom a mai napig ritkán kerül be világirodalmi tájékozódásunk látószögébe. Azt is kevesen tudják, hogy a középkorban Dánia európai nagyhatalomnak számított, hiszen többek között még Angliát is huzamosabb ideig fennhatósága alatt tartotta. Később az ország fontos területeket vesztett, de pozíciói igazán csak a napóleoni háborúkat követően rendültek meg. A politikai jelentőségvesztés azonban paradox módon Dánia – szinte előzmények nélküli – kulturális felvirágzásának kezdetével esett egybe. A XIX. század első felében az egész kontinens megismerte többek között Sören Kierkegaard és Hans Christian Andersen nevét. Ezt az időszakot méltán tartják számon tehát a dán irodalom aranykoraként. A romantika elvirágzása persze távolról sem jelentette azt, hogy a dán literatúra újra visszasüllyedt volna a korábbi európai észrevétlenségbe. Éppen ellenkezőleg: az 1870-es évektől datálhatóan, a híres koppenhágai kritikus, Georg Brandes fellépésével egyidejűleg, mind szélesebb körben nyert teret az ún. „modern áttörés” mozgalma, amely egész Európában ismertté tette a skandináv prózát és drámát. Az északi régió irodalmi zászlóshajója értelemszerűen a dán maradt, amely olyan nagyságokkal ajándékozta meg korát, mint Jens Peter Jacobsen, Herman Bang vagy a későbbi Nobel-díjas Henrik Pontoppidan. Az elemzések gondolati vezérfonalát a romantikus költőszerep alakulástörténete adja, amelynek fogalmi holdudvarában a dán identitástudatot mélyen befolyásoló viking nosztalgia éppúgy vissza-visszatérő elem marad, mint az országba beáradó orientalizmus átütő erejű Aladdin-kultusza. Ez a kötet tehát azt az utat próbálja vázlatosan bemutatni, amelyet a dán irodalom közel egy évszázad alatt bejárt, lehetőség szerint figyelve az európai háttérösszefüggésekre is.

Írta: Gergye László

Tartalom

BEVEZETÉS

I. A DÁN ROMANTIKA VIRÁGKORA

1. Az égi és a földi diszkrepanciája. Staffeldt

2. A romantikus kozmosz víziója. Oehlenschläger

3. Szeretet és álomvarázs. Grundtvig

4. Mítosz és történelmi emlékezet. Ingemann

II. A ROMANTIKUS KÖLTÉSZETESZTÉTIKA PROKLAMÁCIÓJA

Andersen: Improvisatoren (A rögtönző)

III. A ROMANTICIZMUS JELENTÉSVÁLTOZATAI

1. Tudomány vagy költészet? Andersen: Skyggen (Az árnyék)

2. Vallás vagy költészet? Kierkegaard esztétikai és vallási írásai

IV. A „MODERN ÁTTÖRÉS” DÁNIÁBAN

1. A romantikus költőszerep kiüresedése.

J. P.Jacobsen: Niels Lyhne

2. Századvégi Aladdin-reinkarnációk.

H. C. Andersen: Lykke Peer (Szerencsés Péter)

H. Bang: Haabløse Slægter (Reményvesztett nemzedék)

H. Pontoppidan: Lykke Peer (Szerencsés Péter)

NÉVMUTATÓ