Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A differenciált beiskolázás néhány mérőeszköze

Paraméterek

Szerző Gerebenné Várbíró Katalin – Vidákovich Tibor
Cím A differenciált beiskolázás néhány mérőeszköze
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 1999
Terjedelem 141 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN BGGYFK04
Ár:
2.900 Ft
2.755 Ft
Kedvezmény: 5%

A Bender A-, a Budapesti Binet-, a Frostig-, a Goodenough-, a SON és a PREFER-tesztek összehasonlító vizsgálata.

Leírás

A képességek mérése kidolgozott gyermek-pszichodiagnosztikai tesztek és a gyermekek tudásszintjének és iskolakészültségének mérésére kialakított PREFER (Preventív Fejlettségvizsgáló Rendszer) kapcsolatát eddig még nem vizsgálták. Jelen munkánkban arra teszünk kísérletet, hogy egy meghatározott életkorban (4-5 év) vizsgáljuk a gyermeki képességeket mérő hazai pszichodiagnosztikai tesztek működését, összefüggésüket egymással és a tudásszint megítélésével. E vizsgálódást az indokolja, hogy a hazai gyermek-pszichodiagnosztikai eszköztár nem kellően ellenőrzött, valamint azok a törekvések, amelyek a pszichológiai méréseket a hatékonyabb fejlesztésre, a kompenzálásra és az individuális képességeket jobban figyelembe vevő pedagógiai gyakorlatra kívánják felhasználni. Elemzésünket a kiskunfélegyházi óvodából választott, 60 középső csoportos gyermekbő1 álló minta adataira alapozzuk. Mintánk az iskolakészültség szempontjából legfontosabb jellemzőkre (a szülők iskolai végzettségére és foglalkozására) nézve reprezentatívnak tekinthető, rétegezett mintavételi módszerrel válogatott. E két jellemző vonatkozásában az 1975-ös PREFER-vizsgálatoktól némileg eltérő (jobbra tolódott) eloszlást kaptunk, ami a társadalom azóta bekövetkezett, iskolai végzettség és foglalkozás szerinti átstrukturálódását tükrözi. Más jellemzők (pl. a kor, a magasság, a súly) viszont a korábbi PREFER-mérésekhez teljesen hasonló paramétereket mutatnak. Néhány tulajdonság (pl. a nem) vonatkozásában a minta nem reprezentatív, ezeknek az iskolakészültségre való hatása azonban az eredeti PREFER-vizsgálatok szerint nem szignifikáns.
 
Lányiné Engelmayer Ágnes 
 
Szerkesztette: Gerebenné Várbíró Katalin – Vidákovich Tibor

Tartalom

Bevezetés
Lányiné Engelmayer Ágnes: A képességek és tulajdonságok diagnosztizálása
Torda Ágnes: 4-5 éves gyermekek teljesítménye a Bender A–próbában 
Bass László – Borbély Sjoukje – Jászberényi Márta – Lányiné Engelmayer Ágnes – Sarkady Kamilla: A Budapesti Binet-teszttel végzett vizsgálatokról
Dérczyné Somogyi Veronika – Gerebenné Várbíró Katalin: A Marianne Frostig-féle vizuális percepciót vizsgáló teszt működésére vonatkozó tapasztalatok ötéves gyermekeknél
Torda Ágnes: Emberalak ábrázolásának minősítése a Goodenough-féle eljárással
Kedl Márta – Nagy Éva – Nagyné Réz Ilona: A SON-teszttel végzett vizsgálatok tapasztalatai
Nagy József: PREFER
Vidákovich Tibor: A 4-5 éves gyermekek fejlettségének vizsgálatára használt eszközök rendszerének elemzése
Irodalom