A digitális pedagógia elmélete
Paraméterek
Szerző | Szűts Zoltán |
Cím | A digitális pedagógia elmélete |
Kiadó | Akadémiai Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 296 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 454 586 6 |
A kötet a digitalizáció és a hálózati lét természetéből fakadó pedagógiai kérdéseket az online kommunikáció és média kérdéseivel strukturális összefüggésben jeleníti meg. A mű célja a pedagógiai gyakorlattal szerves egészet alkotó elméleti keretrendszer megalkotása, amely közös nevelés-, illetve média- és kommunikációtudományi elveken alapszik. |
|
|
Leírás
A kötet a digitalizáció és a hálózati lét természetéből fakadó pedagógiai kérdéseket az online kommunikáció és média kérdéseivel strukturális összefüggésben jeleníti meg. A mű célja a pedagógiai gyakorlattal szerves egészet alkotó elméleti keretrendszer megalkotása, amely közös nevelés-, illetve média- és kommunikációtudományi elveken alapszik.
Szűts Zoltán definíciója szerint a digitális pedagógia olyan osztálytermi vagy távoktatási módszertanok, gondolkodásmódok, szervezési folyamatok és munkaformák egysége, amely infokommunikációs eszközökre, képernyőkre, adatbázisokra és digitális tartalmakra épül. A szerző nem titkolt szándéka megtalálni az egyensúlyt a technooptimizmus és -pesszimizmus között, miközben lándzsát tör a tudatos digitálistechnológia-használat jól azonosítható előnyei mellett.
Akadémiai Kiadó, 2020.
Írta: Szűts Zoltán
Lektor: Csepeli György, Komenczi Bertalan
Tartalom
Előszó
Köszönetnyilvánítás
Van-e tanár ebben az osztályban?
1. Bevezetés
1.1. Előnyök és kihívások
1.2. Az oktatás új platformja, a hálózat
2. Pedagógiai diskurzusok az információs társadalomban
2.1. A digitális technológia diszruptív jellege
2.2. A téma vizsgálatának kihívásairól. Szakirodalmi áttekintés
3. A jövő digitális
3.1. Bevezetés
3.2. Az internet mint a digitalizáció trójai falova
3.3. Az információs társadalom
3.4. A digitális kultúra
3.5. A negyedik ipari forradalom
3.6. Az online nyilvánosság
3.7. Az online kommunikáció és média
4. A digitális pedagógia
4.1. A digitális pedagógia, az információs társadalom és a digitális kultúra rendszere
4.2. Az internetes kommunikáció és média rövid története a tanulás és tanítás folyamatainak szempontjából
4.3. Oktatás képernyők és adatbázisok környezetében
4.4. Szellem a gépben
5. Didaktika 2.0
5.1. Bevezetés
5.2. A digitális pedagógia környezetében alkalmazott technológia hatása a kognitív képességekre
5.3. Kihívások és pedagógiai szempontok
5.4. Oktatás járvány idején
5.5. A pedagógiai rendszer további szereplői
5.6. A tanítás és tanulás új felületei és rítusai
5.7. Egy felmérés tanulságai
5.8. A hagyományos osztálytermi oktatási módszerek javasolt technológiai transzformációja
5.9. Az egyes életkori csoportok fejlődéslélektani jellemzőinek figyelembevétele
6. A digitális pedagógia elméleti kerete
6.1. A könyvtáritól a hálózati emberig
6.2. Az elméleti keretrendszer tanulói jelenségei
6.3. A digitális pedagógia kihívásai
6.4. Az osztályterem kiterjesztésének építőelemei
6.5. Módszertani vázlat a távoktatáshoz
6.6. A digitális pedagógia jövője. A mesterséges intelligencia kora
Melléklet
Irodalomjegyzék
A kötet írása során felhasznált saját monográfiák
A kötetben használt saját tanulmányok
A kötetben használt, társszerzőkkel írt saját tanulmányok
A szerző életrajza