Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A felnőttképzés általános módszertana

Paraméterek

Szerző Martinkó József
Cím A felnőttképzés általános módszertana
Alcím Egyetemi jegyzet az andragógia BA alapszak számára
Kiadó Dávid Kiadó
Kiadás éve 2010
Terjedelem 274 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 88265 2 7
Ár:
2.400 Ft
2.280 Ft
Kedvezmény: 5%

A felnőttképzés módszertana annyiban különbözik a többi „tantárgy-módszertanoktól”, hogy általános módszertan (nem specifikus módszertan), amelyet konkrét felnőttképzési formára alkalmazni lehet.

Leírás

A felnőttképzés módszertana annyiban különbözik a többi „tantárgy-módszertanoktól”, hogy általános módszertan (nem specifikus módszertan), amelyet konkrét felnőttképzési formára alkalmazni lehet. Nagyban rokonságot mutat a tantárgypedagógiák, módszertanok általános fejezetével. A módszerek kellő begyakorlásával (a gyakorló, szemináriumi órákon és a terepgyakorlatokon), a felnőttképzés módszertana nem a tantárgyak egyikeként fog működni, hanem használható eszköz lesz a leendő felnőttoktató kezében.
 
Lektor: Húth József 

Tartalom

1. Előszó és ajánlás
2. Bevezetés
2.1. A felnőttoktatás általános magyarországi állapota, helyzete
2.2. A közelmúlt trendjeinek összegzése, különös tekintettel a felnőttek tanulásának ösztönzésére, fejlesztésére
2.3. A szakmódszertan fogalma
2.4. A szakmódszertan helye a neveléstudomány rendszerében
2.5. A módszer fogalma és funkciója a szakmódszertanban
3. A felnőttképzés alapfogalmai
3.1. A felnőttképzés
3.2. Az egész életen át tanulás szinterei
3.3. A felnőttképzés feladatrendszere
3.4. Irodalomjegyzék
3.5. Önellenőrző feladatok
4. A felnőttek tanulása
4.1. A felnőttképzés szakágazatai, intézményrendszerei
4.2. Tanulási képesség felnőttkori változásai
4.3. A felnőttek tanulási jellemzői
4.4. Irodalomjegyzék
4.5. Kispálné Horváth Mária: A felnőttek tanulási jellemzői I.
4.6. A kutatás eredményei
4.7. Irodalomjegyzék
4.8. Önellenőrző feladatok
5. A kompetencia fogalma, kulcskompetenciák, mérés
5.1. A kompetencia, a kompetencia alapú képzés fogalma, kulcskompetenciák
5.2. A kompetenciák mérése – a De Block-féle rendszer
5.3. Kulcsképességek
5.4. A kompetencia-alapú képzés
5.5. Irodalomjegyzék
5.6. Önellenőrző feladatok
6. A felnőtt tanuló jellemzői, környezete, a felnőtt tanuló szerep jellemzői, a tanulás Hudson-féle lépcsői, a felnőttképzés elvei
6.1. A felnőtt tanuló
6.2. Az iskoláskori tanulás sajátosságai és a felnőttkori tanulás sajátosságai
6.3. A felnőtt tanuló jellemzői
6.4. A felnőttképzés elvei (Knowles)
6.5. A tanulási környezet hatása a felnőtt tanulóra
6.6. A tanulás Hudson-féle lépcsői
6.7. Irodalomjegyzék
6.8. Önellenőrző feladatok
7. Formális és informális tanulás módszerei, szokás, stílus, környezet, motiváció
7.1. A formális oktatás és a nem-formális tanulás újabb értelmezései
7.2. Az informális tanulás meghatározásai és értelmezése
7.3. Az informális tanulás mérése, az első hazai statisztikai adatsorok
7.4. Az informális tanulás során szerzett ismeretek összehasonlíthatósága és elismerése
7.5. A tanulás
7.6. Irodalomjegyzék
7.7. Önellenőrző feladatok
8. A felnőttoktatóval szembeni elvárások, szerepek, stílus, pedagógus kompetenciák
8.1. A pedagógus a megváltozott nevelési környezetben
8.2. A pedagógus szerep, mint értelmiségi létforma
8.3. A pedagógus (andragógus) szerep
8.4. Új kompetenciák
8.5. Az „andragógus”
8.6. A posztmodern pedagógus
8.7. Irodalomjegyzék
8.8. Önellenőrző feladatok
9. A felnőttképzés módszertani kérdései és eszközei
9.1. A tanulás-tanítás módszerei
9.2. A tanulási (tanítási) stratégiák
9.3. Irodalomjegyzék
9.4. Önellenőrző feladatok
10. A módszerek csoportosítása, kiválasztásának elvei
10.1. A módszerek csoportosítása
10.2. Előadó központú módszerek
10.3. Résztvevő központú módszerek
10.4. Irodalomjegyzék
10.5. Önellenőrző feladatok
11. A monologikus módszerek
11.1. Az előadás
11.2. A magyarázat, az elbeszélés
11.3. A személtetés
11.4. Irodalomjegyzék
11.5. Önellenőrző feladatok
12. Dialogikus módszerek
12.1. A vita
12.2. Kérdezési technikák
12.3. Felhasznált irodalom
12.4. Önellenőrző feladatok
13. Kooperatív módszerek
13.1. A csoportmunka jellemzői
13.2. A csoportmunka menete
13.3. Tréning
13.4. Játékok és gyakorlatok
13.5. Szimuláció, jégtörő, 66-os módszer
13.6. Irodalomjegyzék
13.7. Önellenőrző feladatok
14. A moderálás
14.1. A moderátor
14.2. A moderálás eszközei és szakaszai
14.3. A moderálás megvalósítása
14.4. Irodalomjegyzék
14.5. Önellenőrző feladatok
15. Szituációs módszerek
15.1. Esetjáték
15.2. Szerepjáték
15.3. Mikrofoglalkozás
15.4. Víziómunka
15.5. A projekt módszer
15.6. Irodalomjegyzék
15.7. Önellenőrző feladatok
16. A tanuló dominanciáján alapuló módszerek
16.1. A tanuló dominanciáján alapuló oktatási módszerek általános jellemzése
16.2. A tanulói kiselőadás
16.3. Bemutató
16.4. Az önirányított tanulás
16.5. Távoktatás
16.6. Nyitott képzés
16.3. Irodalomjegyzék
16.8. Önellenőrző feladatok
17. Az oktatás szervezeti formái, munkaformák
17.1. Az oktatás szervezeti és munkaformáinak helye az oktatási folyamatban
17.2. Az oktatás szervezeti struktúrája
17.3. Irodalomjegyzék
17.4. Önellenőrző feladatok
18. Oktatástechnikai eszközök, rendszerek
18.1. Vizuális információhordozók
18.2. Auditív információhordozók
18.3. Audiovizuális információhordozók
18.4. Az oktatórendszerek és a számítógépes oktatás
18.5. Számítógépes oktatás
18.6. A médium kiválasztás szabályai
18.7. Irodalomjegyzék
18.8. Önellenőrző feladatok
19. Befejezés
20. Forrás- és irodalomjegyzék
21. Megoldókulcsok az önellenőrző feladatokhoz