Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A festészeti műelemzés alapkérdései

Paraméterek

Szerző Sipos Endre
Cím A festészeti műelemzés alapkérdései
Alcím A vertikális műelemzés módszertana
Kiadó Flaccus Kiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 348 oldal
Formátum 19 x 21 cm, keménytáblás
ISBN 978 615 5278 50 1
Ár:
4.900 Ft
3.675 Ft
Kedvezmény: 25%

A hagyományos művészettörté­neti szemlélet horizontális karakterű. A művé­szettörténész vizsgálódásának középpontjában nem maga a műalkotás, hanem a történelmi korszakhoz kapcsolódó stíluskorszak áll. Egy-egy általános probléma, egy-egy általános jel­lemvonás. A műalkotások pedig alátámasztják, demonstrálják ezeket a jellemvonásokat. Magáról a műről, az eredmény­ről kevés szó esik. Sipos Endre könyve a vertikális műelemzés módszeré­t mutatja be. A vertikális műelemzés során nem csak a stí­luskorszakokra jellemző ábrázolási sajátossá­gokra derül fény, hanem olyan egyéni mélylé­lektani mozzanatokra is, melyek eddig elrejtőztek a felületesen szemlélődő tekintetek elől. A vertikális műelemzés módszertanának bemutatása mellett a kötet 137 képzőművészeti alkotást, valamint azok elemzését is tartalmazza.

Leírás

A hagyományos művészettörté­neti szemlélet horizontális karakterű. A művé­szettörténész vizsgálódásának középpontjában nem maga a műalkotás, hanem a történelmi korszakhoz kapcsolódó stíluskorszak áll. Egy-egy általános probléma, egy-egy általános jel­lemvonás. A műalkotások pedig alátámasztják, demonstrálják ezeket a jellemvonásokat. Magáról a műről, az eredmény­ről kevés szó esik.

Sipos Endre könyve a vertikális műelemzés módszeré­t mutatja be. A vertikális műelemzés során nem csak a stí­luskorszakokra jellemző ábrázolási sajátossá­gokra derül fény, hanem olyan egyéni mélylé­lektani mozzanatokra is, melyek eddig elrejtőztek a felületesen szemlélődő tekintetek elől.

Ez nem jelenti azt, hogy a vertiká­lis irányú műelemzés feleslegessé teszi a hori­zontális-történeti jellegű megismerési módot. Éppen ellenkezőleg. Csak kiegészítésről lehet szó. Komplementer viszonyról, azaz abszolút egységről. A vertikális, strukturalista műelemzés nem szo­rítja ki, hanem inkább kiegészíteni, elmélyíteni kívánja azt az ismeretanyagot, amit a művé­szettörténeti tanulmányaink során szereztünk.

A szerző által kialakított műelemzési módszer hét lépés­ből áll, azaz hét stációra, hét megközelítési módra épül. Mindegyik stáció egy-egy fogalom, egy-egy kategória köré rendeződik. E kategóri­ákat a műelemzés szempontjainak nevezzük. A könyv hét fejezete a hét kategóriára, mint tartalmi egységre épül. A fejezetek ugyancsak hét-hét részből állnak. A kötet tehát 49 alfejezet­ből, tartalmi egységből áll. Az elemi vizuális tartalmakat a szerző egy-egy grafikai műalkotás, valamint egy–három festői alkotás (összesen 137 mű) elemzésével mutatja be.

Írta: Sipos Endre

Lektor: Dr. Gáborjáni Szabó Péter egyetemi tanár

A képanyagot összeállította: Zele János művésztanár

Tartalom

Bevezető

Az őselemek kifejezési lehetőségei

Az anyag általános fogalma

Az anyag egyedi fogalma

Az anyag különös fogalma

Őselemek: a föld

Őselemek: a víz

Őselemek: a tűz

Őselemek: a levegő

A természeti forma és a geometriai forma

A forma általános fogalma

A forma egyedi fogalma

A forma különös fogalma

Az organikus forma

A geometrikus forma

A forma, mint szerkezet, erőviszony

A forma súlya és tömege

A térbeli viszonyok kifejezési lehetőségei

A tér általános fogalma

A tér egyedi fogalma

A tér különös fogalma

A belső tér

A külső tér

Távolságok

Képi helyek

A színek, mint a fény gyermekei

A fény és a szín általános fogalma

A fény és a szín egyedi fogalma

A fény és a szín különös fogalma

Föld-festés

Víz-festés

Tűz-festés

Levegő-festés

A tudatosan megkomponált világ

A kompozíció általános fogalma

A kompozíció egyedi fogalma

A kompozíció különös fogalma

A horizontális kompozíciós erőtér

Vertikális erőtér

Diagonális erőtér

Centrális erőtér

A lelki történések megtestesülése a műalkotásban

A lélek fogalma

A kompozícióban megvalósuló lelki történések

A kép színvilágából kiolvasható lelki történések

A képi tér üzenete

A kép formarendjében megtestesülő lelki tartalom

Az őselemekből sugárzó érzések

Az alkotó és befogadó folyamat egysége

Szellemi történések megtestesülése a műalkotásban

A szellem fogalma

A kompozícióban megvalósuló szellem

A fény és színviszonyok szellemi tartalma

A képi tér logikai felépítése

A kép formarendjében megnyilvánuló szellem

Az átszellemített anyag üzenete

Az alkotás és befogadás közös szellemi útja

Képjegyzék

Felhasznált szakirodalom