Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A gyermekrehabilitáció sajátosságai

Paraméterek

Szerző Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Cím A gyermekrehabilitáció sajátosságai
Kiadó Medicina Könyvkiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 800 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 963 226 692 3
Ár:
9.200 Ft
8.740 Ft
Kedvezmény: 5%

Reményeink szerint a könyv célközönségének, vagyis a gyermekekkel foglalkozó segítő szakmák bármelyikében dolgozó szakembereknek útmutatást és átfogó ismereteket nyújthat, és olyanok érdeklődését is a gyermekrehabilitáció felé fordíthatja, akik ezt a területet korábban kevésbé ismerték.

Leírás

„Ha a könyvet kezünkbe vesszük, nemcsak konkrét gyermekrehabilitációs ismeretekhez és példamutató szociálpediátriai szemlélethez jutunk, hanem új inspirációkat is kapunk hivatásunk betöltéséhez.” Velkey György

Néhány évtizede tágra nyílt szemekkel, csodálkozva, de kissé kétkedve is fogadta a magyar akadémiai gyermekgyógyászat az első komplex hazai gyermekrehabilitációs központ, a korát gyakorlatiasságában és szervezettségében megelőző miskolci ellátóhely létrehozását, majd működését, de főként a gyógyítással kapcsolatos újszerű megközelítéseit. Ez a könyv is alátámasztja, hogy az akkori alapítók jól olvasták a jövőt. Mára az első nagy tanító nemzedék intuícióin és tudásán felnőtt és megérett egy rehabilitációs medicinában jártas, magas szintű szakkönyvben ismereteit közölni tudó szakembergárda, amelynek nemcsak megosztható és megosztandó tapasztalata, hanem az „ősatyák” céljait továbbgondoló és az egész magyar gyermekellátás felé üzenetet hordozó szemlélete is van. A tudományos alapokon álló, de a mindennapi gyakorlat kohójában érlelt ismeretanyagon túl ennek a könyvnek ez az iránymutató szellemiség a legfőbb kincse. Ha olvasás közben jól hegyezzük a fülünket, akkor meghalljuk az érvényes és általános üzenetet: a gyermekegészségügy a gyermekrehabilitációhoz hasonlóan nem szólhat csak vagy túlnyomórészt betegségekről, diagnosztikus módszerekről, gyógyszerekről és műtétekről. A gyermekek megbetegedéséről és ellátásáról nem gondolkozhatunk izoláltan, a magunk elefántcsonttornyaiban, hanem kizárólag a társszakmáknak, a családoknak, az egyházaknak, a civil szervezeteknek, hivataloknak és a gyermekekkel foglalkozó többi ágazatnak, igazából a társadalom egészének figyelésével és bekapcsolásával. Közösségben a közösségért végzett munkával, alaphelyzetben a gyógyító csapatban a gyógyuló családért végzett tevékenységgel lehetünk kizárólag eredményesek. A mindennapokban a konkrét, előttünk álló gyermekre, tüneteire és fejlődésére való alázatos figyelemmel, de egyúttal folyamatos sokirányú párbeszéddel, külső és belső kommunikációval érhetünk célt. Ha a könyvet kezünkbe vesszük, nemcsak konkrét gyermekrehabilitációs ismeretekhez és példamutató szociálpediátriai szemlélethez jutunk, hanem új inspirációkat is kapunk hivatásunk betöltéséhez. Köszönjük a könyv szerkesztőjének és szerzőinek, hogy szemléletük megújítására, új egyensúlykeresésre ösztökélnek minden olvasót. 

Velkey György

a Magyar Gyermekorvosok Társaságának elnöke

Szerkesztette: Vekerdy-Nagy Zsuzsanna

Lektor: Lányiné dr. Engelmayer Ágnes, György Ilona, Gyurkovits Kálmán

Tartalom

Bevezető / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
1. Általános fogalmak
1.1. Fogyatékosság gyermekkorban: gyakoriság a világban, általános jellemzők, alapvető fogalmak / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Bevezető
Az FNO-koncepció szellemiségének hatásai
A fogyatékosság sokszínűsége
A gyermeki jogok és a fogyatékosság
A fogyatékosság gyakorisága a világban
Egészségügyi kockázatok
Az oktatási szükségletek és körülmények meghatározása a fogyatékossággal élő gyermekek számára
1.2. Jellemző veszélytényezők és okok a fogyatékosság hátterében
Orvosi-biológiai okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Nevelésből, környezeti tényezőkből származó okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői / Nagy Beáta Erika
1.3. A habilitáció és az átfogó rehabilitáció jellegzetességei gyermekkorban / Paraicz Éva
Bevezető
Ellátási formák
A család fontossága
Gyermekek esetében a rehabilitációnak nem lehet feltétele az érintett személy tevékeny részvétele
A teammunka fontossága
1.4. A személyközi kommunikáció jelentősége a rehabilitációban
A kommunikáció jelentősége a diagnózis elfogadtatásában – orvosi szempontok / Paraicz Éva
A család fontossága a gyermekkorúak rehabilitációs folyamatában – a szülők tudatos partnerszerep-vállalása / Csordás Anett, Torma Dóra
Szempontok a szülőkkel való optimális kommunikációhoz a fogyatékosság tényének elfogadása érdekében / Borbély Sjoukje
2. A rehabilitáció módszertana gyermekkorban
2.1. Diagnosztika
Szűrővizsgálatok a fogyatékossággal fenyegető állapotok korai felismerésére / Fogarasi András
Fogyatékosságok old diagnosztikája / Simon Gábor
A pszichomotoros fejlődésdiagnosztikai tesztek ismertetése / Nagy Beáta Erika
Funkcionális diagnosztikai vizsgálatok – besoroló skálák, testi fejlődés / Csohány Ágnes
2.2. Állapotfelmérés, nyomon követés és kimeneti mérések
A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozási rendszerének alkalmazhatósága és sajátosságai gyermekkorban / Kullmann Lajos
Célalkotás a gyermekrehabilitációban / Nagy Adél
Egyéb globális funkciómérő eszközök / Zahuczky Katalin
Specifikus funkcionális értékelő módszerek
Látás / Pajor Emese
Hallás / Perlusz Andrea, Keresztessy Éva
Beszéd- és nyelvi zavarok / Szabó Edina
Kommunikáció / Juhász Ágnes
A mozgásfunkciók felmérése / Sipos Zsanett
Az intellektuális képességek megismerése és az intellektuális képességzavar / Mlinkó Renáta
A pszichológus eszközválasztása a rehabilitációs folyamatban / Nagy Beáta Erika, Józsa Tamás
Autizmus spektrum zavar (ASD) / Csepregi András
Az egészségi állapot és az életminőség meghatározása. „Patient-reported outcome” mérések / Berkes Andrea
2.3. Intervenciós módszerek
Konzervatív orvosi beavatkozások / Elmont Beatrix
Invazív orvosi beavatkozások a rehabilitációs medicina társszakmáiban
Funkciójavító sebészeti beavatkozások csecsemő és gyermekkorban / Sasi-Szabó László
Ajak-, szájpadhasadékkal született gyermekek kezelése, rehabilitációja / Magyar Ágnes
Alsó végtagi korrekciós és funkciójavító ortopédiai műtétek / Szabó Miklós Károly, Terebessy Tamás
Felső végtagi funkciójavító és korrekciós ortopédiai műtétek / Turcsányi István
Idegsebészeti eljárások a fájdalom és feszesség csökkentésére, a neuromoduláció módozatai / Fekete Gábor
Korai fejlesztő és speciális pedagógiai módszerek életkori és fogyatékosság-specifikus bontásban / Márkus Eszter
Fizioterápia és fizikoterápia gyermekkorban
Mobilizálás, izomerősítés, proprioceptív neuromuszkuláris facilitáció / Horváth Mónika
Gerinckezelési módszerek, Klapp- és Schroth-terápa / Darabosné Tim Irma
Speciális fizioterápiás, hidroterápiás módszerek és eljárások / Kereskényi Bernadett
Pfaffenrot-féle szinergetikus reflexterápia / Bősenbacher Timea
Kiegészítő fizioterápiás eljárások – újabb módszerek / Elmont Beatrix, Kereskényi Bernadett
Elektroterápiák / Szatmári Edina
Mozgásnevelési és egyéb ügyességfejlesztő, önellátást segítő módszerek
Szomatopedagógia / Márkus Eszter
Ergoterápia a gyermekrehabilitációban / Mészáros Edit
A konduktív nevelés / Feketéné Szabó Éva, Bősenbacher Timea
Tervezett szenzomotoros tréningek (TSMT I, TSMT II) / Madács Anita
Virtuális valóság terápia / Sipos Zsanett
Jean Ayres szenzoros integrációs terápia / Bősenbacher Timea
Fizikai aktivitást és erőnlétet fokozó eljárások, tréningek
Erősítő tréning ruházattal és mechanikus eszközökkel / Sipos Zsanett
Erősítő tréning robotokkal / Nagy Adél
Hippoterápia / Pálinkás Judit
Beszéd- és nyelvi fejlesztés, valamint beszédterápia és alternatív/augmentatív kommunikációs terápiák, speciális arckezelés
Beszéd- és nyelvi fejlesztés, beszédterápia / Szabó Edina
Rehabilitációs lehetőségek kommunikációs zavarokban: augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) / Kisné Czirják Zsuzsa
Arckezelés a logopédia szolgálatában – szinergikus reflexterápia arcon / Hanák-Üveges Anikó
Pszichológiai intervenciók / Szegleti Gabriella
Rekreáció és sporttevékenység / Pulay Márk
Segítő és támogató eszközök gyermekkorban
Orvostechnikai és gyógyászati eszközök / Mezei Zoltán
Ortézisek a gyermekrehabilitációban / Mező Róbert
Infokommunikációs technológiák (IKT) alkalmazása sérüléssel élő gyermekek körében / Pulay Márk
Látást segítő eszközök, módszerek / Sebestyén Ibolya, Pajor Emese
3. Ellátórendszer
3.1. A korai intervenció fogalomrendszere és intézményi szükségletei
A korai fejlesztéstől a családközpontú kora gyermekkori intervencióig / Czeizel Barbara
A kora gyermekkori intervenciós rendszer / Kereki Judit
3.2. Az egészségügyi rehabilitáció intézményrendszere
A rehabilitációs medicina fekvő- és járóbeteg-intézményei / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Egyéb gyermekegészségügyi diagnosztikai és terápiás ellátók
A látáskárosodott gyermekek egészségügyi ellátása / Sebestyén Ibolya
Hallássérült gyermekek gondozása, rehabilitációja / Katona Gábor
Epilepsziás gyermekek gondozása és rehabilitációs lehetőségei / Hollódy Katalin
Fejlődési-genetikai rendellenességek. A genetikai hálózaton belül a gondozásban rejlő lehetőségek fogyatékos gyermekek ellátása során / Szakszon Katalin
Rehabilitációs szükséglettel társuló gyermekkori krónikus betegségek / Nagy Anikó
Daganatos betegséggel élő és a betegséget túlélő gyermekek / Békési Andrea
Pszichiátriai-addiktológiai gondozóhálózat
Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációs ellátás / Fórizs Noémi
Autizmus spektrum zavar / Őszi Tamásné, Németh Krisztina
Addiktológiai gondozóhálózat / Arany Zoltán
Az alapellátás szerepe a rehabilitációs ellátási folyamatban / Vereska Ágnes
A fokozottan veszélyeztetett csecsemők és kisgyermekek gondozási rendszerének jelentősége a rehabilitáció korai indításában / Beke Anna
3.3. A pedagógiai rehabilitáció intézményrendszere
Pedagógiai szakszolgálati rendszer / Csepregi András
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás / Kereki Judit
Speciális oktatási lehetőségek gyermekkorban / Papp Gabriella
Az integrált/inkluzív oktatás feltételrendszere (óvodai és iskolai oktatás integrált módszerrel) – lehetőségek, ellátottság / Kókainé Lányi Marietta
A konduktív pedagógiai ellátórendszer / Zsebe Andrea, Feketéné Szabó Éva
3.4. Szociális intézkedések / Sorompó Anett
Pénzbeli támogatások
Az intézmények közti együttműködés kiépítése a gyakorlatban
3.5. A nem állami ellátórendszer jelentősége a gyermekek rehabilitációs ellátásában
A civil szervezetek szerepe / Kálmán Zsófia
Az egyházak szerepe / Bencze János
Magánvállalkozások szerepe a rehabilitációban / Bősenbacher Timea
4. Rehabilitációs ellátási programok
4.1. A rehabilitációs ellátási programok rendszere a gyermekrehabilitációs ellátásban / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Cerebralparesis és egyéb, nem progresszív mozgászavarok / Elmont Beatrix
Evés, nyelés és egyéb táplálékfelvételi akadályozottság miatt szükséges rehabilitációs ellátás / Csohány Ágnes, Váró Anna
A fejlett idegrendszert érő traumás és nem traumás sérüléseket követő elsőbbségi és programozható rehabilitáció / Paraicz Éva, Szegleti Gabriella
Neuromuszkuláris betegségekkel összefüggő rehabilitációs lehetőségek gyermekkorban / Medveczky Erika
4.2. Musculoskeletális betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás
Gerinc és mellkasfali deformitásokkal összefüggő rehabilitációs szükségletek / Orosz Mária
Egyéb vázrendszeri strukturális eltérések, kórállapotok / Zahuczky Katalin
Végtaghiányos, amputált gyermekek rehabilitációja / Mező Róbert
4.3. Légzőszervi betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás / Székely Gyöngyi
Bevezető
A PR szakmai alátámasztottsága
A légzésrehabilitáció programjai és azok fő célkitűzései
A légzésrehabilitáció – ellátási szükségletek és szintek – feltételrendszerek
A programba kerülést megelőző diagnosztikai lépések
Jellemző beavatkozások, intervenciók a légzésrehabilitációban
Jellemző kimeneti mérések, elvárható változások
4.4. Komplex fejlődési rendellenességek és súlyos halmozott fogyatékosságok / Kántor Katalin, Sveda Brigitta
Bevezető
Általános szempontok
Ápolási szükségletek, napi felügyelet
Példaként a Down-szindróma és a Rett-szindróma bemutatása
Technológia-dependens állapotok
4.5. Gyermekek rehabilitációja baleseti sérüléseket követően / Hajnal Györgyi
Bevezető
Politrauma, multitrauma, monotrauma, traumás amputáció utáni rehabilitáció
Égés és maródás, fagyás, áramütések
Sportsérülések
4.6. Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció
A gyermekpszichiátriai rehabilitáció jellemzői – bevezető gondolatok / Máttyus Anna
Gyermekpszichiátriai rehabilitációt igénylő állapotok / Farkas Edina
A gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció során alkalmazható terápiák
A pszichoterápia helye a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban / Rosta Nóra
Művészetterápiák alkalmazása a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban / Törzsök-Connolly Éva
Gyógypedagógiai terápiák / Gráf Rózsa
Foglalkozások, foglalkoztató terápiák és a kórházpedagógia helye és típusai a gyermekpszichiátriai rehabilitációban / Szuromi Fanni
A gyermekpszichiátriai rehabilitáció és a család / Csáki Eszter
5. Képzés és kutatás a gyermekrehabilitációban
5.1. Szakorvosképzés gyermekkorúak rehabilitációs ellátásához / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Bevezető
Gyermekrehabilitációs képzés jellemzői külföldön és hazánkban
UEMS PRM (European Union of Medical Specialities, Physical and Rehabilitation Medicine Section and Board) képzési programja
5.2. A teamtagok és a konduktorok képzése
A teamtagok képzési rendszere Magyarországon / Kullmann Lajos
Konduktorképzés / Zsebe Andrea
5.3. A kutatás jellemzői a gyermekkorúak rehabilitációjában / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Bevezető
Az európai rehabilitációs grémiumok szerepe a kutatómunka segítésében
Magyarországi jellemzők
Jellemző kutatási területek a gyermekrehabilitációban
A tudományos folyóiratok szerepe
Kutatási nehézségek a PRM területen
Példák a gyermekrehabilitációban releváns, gyakori kutatásokra és a kutatási nehézségekre
Magyarországon a gyermekrehabilitáció területén az elmúlt 5 évben zajlott, illetve jelenleg folyó kutatások
Tárgymutató