Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A gyógyító kapcsolat élménye (CD-melléklettel)

Paraméterek

Szerző Csabai Márta – Csörsz Ilona – Szili Katalin
Cím A gyógyító kapcsolat élménye (CD-melléklettel)
Alcím Kézikönyv és oktatólemez a kapcsolati készségek fejlesztéséhez
Kiadó Oriold és Társai Kiadó
Kiadás éve 2009
Terjedelem 96 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 86798 3 3
Eredeti ár:
4.500 Ft
4.275 Ft
Online kedvezmény: 5%

A kézikönyv és az oktatólemez a legfrissebb hazai és nemzetközi kutatások alapján összegzett ismereteket és a gyakorlatban is használható készségeket kínál a gyógyító kapcsolat fejlesztésének lehetőségeiről.

Leírás

A kézikönyv és az oktatólemez a legfrissebb hazai és nemzetközi kutatások alapján összegzett ismereteket és a gyakorlatban is használható készségeket kínál a gyógyító kapcsolat fejlesztésének lehetőségeiről. A szerzők klinikai pszichológiai és pszichoterápiás tapasztalataik, illetve az orvos- és pszichológus képzésben végzett oktatómunkájuk alapján dolgozták ki az Integratív gyógyító kapcsolati tréning módszert. Ennek gyakorlati alkalmazását segíti a jelen kötet és az oktatólemez, mely interaktívan felhasználható elemzési technikákat, egyéni és csoportos feladatokat, helyzetgyakorlatokat tartalmaz.
A kézikönyv és az oktatólemez egyaránt használható az egészségügyi szakemberek és pszichológusok alapképzésében, különböző szak- és továbbképzéseken, tréningeken, de alkalmas egyéni készségfejlesztésre is. Az érdeklődő laikusok számára is hasznos ismereteket kínál ez az ismeretanyag, hiszen a gyógyító kapcsolatban érintett félként fejleszthetik azon készségeiket, melyek által aktív résztvevői lehetnek saját gyógyulásuknak.
 

Tartalom

Előszó
1. fejezet Miért fontos a gyógyító kapcsolat fejlesztése?
Kapcsolati készségfejlesztés a pályaszocializációban
A hagyományosan alkalmazott módszerek nehézségei
1. Esetelemzés
2. Empátialabor
3. Filmelemzés
4. Szerepjáték, dráma-technikák
5. Bálint-csoport, Junior Bálint-csoport
2. fejezet Szemléleti keretek - A gyógyító kapcsolat modelljei és elméletei
2.1. A gyógyító kapcsolat folyamat-modelljei
Az első pszichoterápiás folyamatelemzés: Lennard és Bernstein (1960)
A tranzakcióanalitikus modell alkalmazása
A „hatosfogat” modell
A konzultációs stílus elemzésének modellje
A partnerséget hangsúlyozó, feladatorientált modellek
Pszichoterápiás folyamatelemzés Q-módszerrel (PQS)
A Calgary-Cambridge megfigyelési útmutató
Roter interakció elemző rendszer
A B.A.R.D. rendszer
Narratív modellek
Kliensközpontú és szakértői modellek
Az orvos-beteg kapcsolat konkordancia modellje
2.2. A gyógyító kapcsolat mikroelemzési technikái
2.3 A fenomenológiai megközelítés: az interszubjektivitás és élményközpontúság hangsúlya
A testi viszontáttétel jelensége
3. fejezet Az integratív gyógyító kapcsolati tréning módszer bemutatása
A tréning módszer felépítése
3.1. A filmes projektív technika
A filmélmény jelentősége az empátia fejlesztésében
A sztenderdizált gyógyító-beteg filmjelenetek létrehozásának folyamata
A filmes projektív technika tesztelése
3.1.1. A filmes projektív technika alkalmazása tréning csoportban vagy egyénileg
1. feladatcsoport: Érzékenyítő gyakorlatok
2. feladatcsoport: A jelenetek megnézése, a sajátélmények átélése, megfigyelése
3. feladatcsoport: A filmrészletekkel kapcsolatos vélemények, kognitív értékelés
4. feladatcsoport: A jelenetek megfigyelése és elemzése a Roter interakció elemző rendszerrel
5. feladatcsoport: Gyakorlatok a kódolási ismeretek birtokában
A RIAS kódrendszer és a gyakorlatok alkalmazása saját terápiás munkánkban
3.2. A betegségtörténeten alapuló dramatikus technika
A drámacsoport folyamata
1. szakasz: Előkészítés, érzékenyítés
2. szakasz: A kiválasztott novella megismerése, dramatizálása
3. szakasz: Karakterépítés
4. szakasz: Szereposztás, próbák, a jelenetek összefűzése, búcsúzás
Orvos- és pszichológushallgatók drámajátékának összehasonlítása
A csoportfolyamat hatása
A drámacsoportban használt novella validitás vizsgálata
A drámacsoport módszer tesztelésének tanulságai
4. fejezet Játéktár
4.1. Előkészítő-érzékenyítő gyakorlatok
4.2. Az empátia és a bizalom játékai
4.3. A kapcsolatteremtés, kapcsolattartás játékai
4.4. A szerepészlelés, szerepmélyítés gyakorlatai
4.5. Testtudati gyakorlatok a saját érzések megfigyeléséhez
Irodalomjegyzék
Függelék