Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A „hangos” kommunikáció fejlődése és szerepe a korai szocializációban

Paraméterek

Szerző Sugárné Kádár Júlia
Cím A „hangos” kommunikáció fejlődése és szerepe a korai szocializációban
Kiadó Scientia Humana
Kiadás éve 2001
Terjedelem 175 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 00 5612 7
Ár:
1.300 Ft

A kötet arra keresi a választ, hogy a család korai szocializáló hatása hogyan befolyásolja a gyermek „hangos” kommunikációs készségének fejlődését.

Leírás

A kötetben közölt tanulmányban több évtizeden keresztül folytatott kutatásom tapasztalatait foglaltam össze. Vizsgálataimban arra kerestem választ, hogy a család korai szocializáló hatása hogyan befolyásolja a gyermek „hangos” kommunikációs készségének fejlődését. Az anya-, ill. apa-gyermek interakciókban mely kommunikatív tényezők azok, amelyek jelentős különbségeket idézhetnek elő a csecsemő korai hangadásaiban, később a beszédfejlődésben, a nyelvi kommunikációban. Összefüggésben vannak-e a hangadásbeli különbségek a gyerek aktivitásával, érési ütemével ill. a szülők empátiás képességévei, nyelvi kommunikációs attitűdjével, a szülő-gyerek interakciók érzelmi töltésével. A csecsemőkori vizsgálatokban, a különböző szülő-gyerek interakciós helyzetekben (váltakozó játék, közös tevékenység, tanító-tanuló helyzet) és a csecsemő egyéb, spontán játékhelyzetében a fejlődést jellemző, hangadásbeli és időbeli megkülönböztető, nemenként eltérő jegyeket találtam. E jellemzők kommunikációs értékét és szerepük fejlődését elsősorban a szülő érzelmi kommunikációs képessége befolyásolta. A nyomonkövető vizsgálatok eredményei alapján összefüggéseket írtam le a korai szülő-gyerek interakciókban gyűjtött „hangos”, ill. nyelvi kommunikációs tapasztalatok és a gyermek hatéves kori értelmi fejlettsége, beszéd szintje és szocializációs jellemzői között. A teljes vagy felbomlott családokban élő, ill. család nélkül, gyermekotthonban nevelkedő csoportokkal végzett összehasonlító vizsgálat eredményei bizonyították a korai bensőséges kommunikációs tapasztalatok meghatározó befolyását a szociokognitív, s ezen belül a nyelvi kommunikatív fejlődésre. Vizsgálataim eredményei a kommunikációs és a beszédfejlődésre vonatkozóan is igazolták a meleg, demokratikus szülői nevelői attitűd gyümölcsöző hatását. E tapasztalatok hasznosíthatóságának reményében ajánlom munkámat az Olvasók – főképpen pszichológusok, pedagógusok és az e pályákra készülők – figyelmébe.

Írta: Sugárné Kádár Júlia

Tartalom

Bevezetés
A vizsgálat leírása
A csecsemők „hangos” aktivitásának jellemzői az anyai ill. az apai interakciókban
A hangadás fajtáinak és komplexitásának funkcionális fejlődése, összefüggésben a pszichofiziológiai éréssel, az intelligenciával
A manipulációt kísérő hangadások összehasonlítása a személyközi hangos kommunikáció jellemzőivel
A hangadás ritmicitásának kommunikációs jelentősége és összefüggései a pszichofiziológiai éréssel és az anya-gyerek, ill. tárgyi interakciós helyzettel
A szülők empátiás képessége és hatása a gyerek kommunikációs fejlődésére
A hiányos korai interakciós tapasztalat hatása az óvodás kori nyelvi kommunikációs készségre és a szociális beilleszkedésre
Az első hat életév „hangos” kommunikációs fejlődéséről és a szocializációban betöltött szerepéről gyűjtött tapasztalatok összefoglalása
Zárszó
Irodalom
Mellékletek