Leírás
Mi a közös a 70 ezer éve élt ősi vadászban és a mai kor konzolt szorongató tizenévesében? Talán több, mint elsőre gondolnánk. Ugyanazok a neurobiológiai programok irányítják őket: a lándzsavető vadász és a mai játékos ugyanazt az ősi dopaminrendszert aktiválja, ugyanazokat a motivációs mechanizmusokat használja, és ugyanazokért a pszichológiai jutalmakért küzd – csak a környezet változott meg radikálisan. Ezek a mechanizmusok egykor a túlélést szolgálták, ma a videójátékok és a gamifikáció sikerének mozgatórugói. A könyv alapgondolata: a sikeres játékosítás nem pusztán játékmechanizmusok másolása, hanem a pszichológia tudományán alapuló tervezési folyamat. A szerző bemutatja, hogyan találkozik az „ősi játékos” – aki a jutalomkeresés, kíváncsiság, versengés és közösséghez tartozás ösztöneit hordozza – a „modern játékos” digitális elvárásaival, aki az azonnali visszajelzést, a személyre szabott élményeket és a folyamatos fejlődés érzését keresi.
A játékosítás nem divat, hanem evolúciós szükséglet. Ha végig gondoljuk, az emberi tevékenységek döntő többsége felosztható a játék/nem-játék kategóriák mentén. A játék tevékenységek természetüknél fogva biztosítják az örömöt és a szórakozást. De miért ne alakíthatnánk az unalmas kötelességeinket is örömteli kihívássá? Ez a könyv nemcsak elméleti keretet, hanem gyakorlati útmutatást is ad: hogyan formálhatjuk át a monoton feladatokat jutalmazó kalandokká, miközben szem előtt tartjuk a gamifikáció árnyoldalait is.
Oriold és Társai Kiadó, 2025.
A pszichológia gyakorlata-sorozat
Írta: Abari Kálmán
Lektor: Páskuné Kiss Judit, Polonyi Tünde
Paraméterek
Sorozat | A pszichológia gyakorlata |
Szerző | Abari Kálmán |
Cím | A játékos én |
Alcím | A gamifikáció hatalma |
Kiadó | Oriold és Társai Kiadó |
Kiadás éve | 2025 |
Terjedelem | 248 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 669 033 5 |