Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A játszóképesség, mint a kisgyermekekkel foglalkozók kulcskompetenciája

Paraméterek

Sorozat Alkotó Műhely
Szerző Kovácsné Bakosi Éva
Cím A játszóképesség, mint a kisgyermekekkel foglalkozók kulcskompetenciája
Kiadó DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar
Kiadás éve 2008
Terjedelem 100 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7292 31 6
Ár:
1.560 Ft

A kompetenciáknak egy belátható, szűkebb körét kell meghatároznunk: ezek a kulcskompetenciák. Az ide tartozó kompetenciákat mindenkinek el kell sajátítania, és ezek kifejlesztése elvárható az intézményektől.

Leírás

A felsőoktatás fogalomtárában is helyet kapott a kompetencia, mely az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, képességeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk. A kompetenciaalapú oktatás ma olyan cél, amely alapvetően átalakítja az iskoláról, a tanításról és tanulásról való gondolkodást. Legáltalánosabb megfogalmazásban, amikor valakinek a kompetenciáját szeretnénk fejleszteni, az a célunk, hogy cselekvőképessé tegyük. Erről beszélhetünk általános (közoktatás), ill. konkrétabb, speciálisabb (szakképzés, felsőoktatás) megközelítésben is. A kompetens ember nem ezt vagy azt képes megtenni, azaz nem a cselekvések egy előre rögzített listáját tudja végrehajtani, hanem – egy-egy területen – az előre nem látható cselekvések végtelen sorának megtételéhez szükséges képességekkel rendelkezik. (Halász Gábor)
A kompetens ember nemcsak képes valamire, hanem egyúttal elkötelezett a cselekvésre, felelősnek érzi magát saját cselekvéséért, és cselekvő helyzetbe akarja hozni magát. A kompetencia ilyen értelemben jóval több, mint az, amit képességnek vagy készségnek nevezünk. Képességeknek és készségeknek a passzív ember is birtokában lehet, a kompetens ember szükségképpen cselekvő embert is jelent. Az előre nem látható helyzetekben való aktív cselekvőképesség képességének a kialakítása, ezért mondható, hogy a kompetencia fogalmában benne van bizonyos nyitottság is.
Mindenekelőtt a kompetenciáknak egy belátható, szűkebb körét kell meghatároznunk: ezek a kulcskompetenciák. Az ide tartozó kompetenciákat mindenkinek el kell sajátítania, és ezek kifejlesztése elvárható az intézményektől.
 
Lektor: Deliné dr. Fráter Katalin

Tartalom

ELŐSZÓ A SOROZATHOZ
I. KOMPETENCIA, KULCSKOMPETENCIA
Miért is indokolt, mivel magyarázható a játszóképességekkel való foglalkozás, ill. annak fejlesztése
Játszóképesség kompetencia térképe
II. A JÁTSZÓKÉPESSÉG ELEMZÉSE
A nevelői játszóképesség elemek közös vonásai
A játszóképesség néhány további jellemzője
III. A JÁTSZÓKÉPESSÉG ELEMEI
Kommunikáció a játszóképességben
Az empátia képessége
A kreativitáshoz kapcsolódó játszóképességek
A szervezőképesség
A mintahelyzethez való alkalmazkodás-, a mintahelyzet teremtésének képessége, a tettetés képessége
A tettetés képességének alakítási szempontjai
IV. MEGFIGYELÉS, ÖNELEMZÉS, ÖNÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI
V. JÁTÉKOK, GYAKORLATOK – GYŰJTEMÉNY
TOVÁBBI JÁTÉKGYAKORLATOK
VI. FÜGGELÉK
A hallgatók építő- és konstrukciós játékban mutatott teljesítménye (szándékosan előidézett helyzetben)
Az integrált módszertani modul modellje
Mérések az óvodapedagógusok körében
Tantárgyi program