Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A két tanítási nyelvű oktatás elmélete és gyakorlata 2008-ban

Paraméterek

Szerző Vámos Ágnes – Kovács Judit
Cím A két tanítási nyelvű oktatás elmélete és gyakorlata 2008-ban
Alcím Jubileumi tanulmánykötet
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2008
Terjedelem 264 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7338 89 2
Ár:
3.780 Ft
3.591 Ft
Kedvezmény: 5%
Hazánkban az elmúlt évtizedekben már több száz iskolában több tízezer tanuló részesült két tanítási nyelvű oktatásban, ezért mindenképpen üdvözlendő egy olyan kiadvány megjelenése, amely megmutatja e sajátos nevelés-oktatás legfontosabb kérdéseit, s a rájuk adható válaszokat.

Leírás

Hazánkban az elmúlt évtizedekben már több száz iskolában több tízezer tanuló részesült két tanítási nyelvű oktatásban, ezért mindenképpen üdvözlendő egy olyan kiadvány megjelenése, amely megmutatja e sajátos nevelés-oktatás legfontosabb kérdéseit, s a rájuk adható válaszokat.
A kötet szerkesztői: Vámos Ágnes és Kovács Judit (mindketten az ELTE oktatói) a két tanítási nyelvű oktatás területén végzett kutatásaikkal váltak országosan ismertté. E kötet életre hívásához olyan szerzőgárdát sikerült megnyerniük, akik különböző megközelítésben, pedagógiai, pszichológiai, alkalmazott nyelvészeti szemszögből, illetve tudományos kutatói, megfigyelői, résztvevői perspektívából tárják az Olvasó elé az idegen nyelv tanítási nyelvként történő megjelenését, a két nyelven folyó tanítást és tanulást. A kötet mindazok érdeklődésére számot tarthat, akik a kétnyelvűvé válás kérdését ebből a megvilágításból kívánják megismerni, akiket érdekel, hogyan működik egy kétnyelvű iskola, s hogyan „viselkedik” az idegen nyelv, amikor tannyelv. A kötet jó szívvel ajánlható az idegen nyelvet tanító pedagógusoknak, hiszen a nyelvi készségfejlesztésnek a közoktatásban nem szokványos körülmények közötti megvalósulását tárja fel. A tantárgyat idegen nyelven tanítóknak, mert rávilágít a közismereti, szakmai vagy készségtantárgyak tanításához tartozó nyelvi jelenségek tudatos kezelésére, arra a kettős kompetenciára, amely a tantárgyi tartalom tanítása és a nyelvtudás fejlesztése céljaiból ötvöződik. S nem utolsósorban az oktatáspolitika, az iskolavezetési és -szervezési kérdésekkel foglalkozó szakembereknek, valamint a pedagógusképző intézmények hallgatóinak. A kötet 2008-as időzítése nemcsak azért aktuális, mert megragad egy szakmatörténeti pillanatot azzal, hogy először gyűjti össze a mondanivalót ehhez a szakterülethez, hanem azért is, mert visszaidézi a hazai két tanítási nyelvű oktatás 20 évvel ezelőtti születését, s köszönti a jubileumi évet.
 

Tartalom

Bevezetés
Elmélet
Vámos Ágnes: A két tanítási nyelvű iskolai oktatás tannyelvpolitikája és tannyelv-pedagógiája
Navracsics Judit: A kétnyelvűség pszicholingvisztikájáról – dióhéjban
M. Batári Ilona: Párhuzamok az első és második nyelv elsajátításában – a korai nyelvi fejlesztés szemszögéből
Erdélyi Árpád: Egy német nyelvű olvasásértési vizsgálat tanulságai a két tanítási nyelvű oktatás számára
Szőke Andrea: Az idegen nyelvi íráskészség fejlesztése és a két tannyelvű oktatás
Dévény Ágnes: Fordítás és közvetítés
Kurtán Zsuzsa: Szaknyelvi tanárképzés az idegen (angol) nyelvű oktatáshoz
Pelles Tamás: Két tanítási nyelvű oktatás nemcsak kitűnő tanulóknak
Fazekas Csaba: A két tanítási nyelvű gimnáziumi oktatás eredményességének néhány tényezője
Pál Gabriella: Kéttannyelvűség az idegenforgalmi szakképzésben
Bátki Piroska: Tapasztalatok és gondolatok a spanyol célnyelvi civilizáció oktatásáról
Kovács Judit: Innováció a kéttannyelvűségben: a párban történő magyar-angol általános iskolai program vizsgálata
Márkus Éva: Kétnyelvű oktatás vagy nyelvoktatás? Egy empirikus vizsgálat tapasztalatai
Vámos Ágnes: Az orosz nyelv tanulása idegen nyelvű, kétnyelvű iskolai környezetben
Trentinné Benkő Éva: Az „ideális” kéttannyelvű tanár – ahogy a pedagógusok látják