Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A kínai tájképfestészet - európai szemmel

Paraméterek

Sorozat Kis műterem
Szerző Horváth Iván
Cím A kínai tájképfestészet – európai szemmel
Kiadó Cser Kiadó
Kiadás éve 2009
Terjedelem 72 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN 978 963 278 115 0
Ár:
2.495 Ft
2.245 Ft
Kedvezmény: 10%

Könyvünk célja nem az, hogy bemutassuk, hogyan lehet „kínaiul” festeni, hiszen úgy csak a kínaiak vagy a Távol-Kelet néhány országának festői tudnak, hanem az, hogy megismertesse a kínai tájképfestészetet, amely ha megérinti az alkotni vágyót, az nem tudja magát kivonni a hatása alól egy életen át, és beépíti saját művészi munkásságába.

Leírás

A kínai tájképfestészetben a hegyek és a vizek a fontosak, nem a jelenlévő ember vagy az ember alkotta tárgy, jellemző rá a monokróm színvilág, és az, hogy az ábrázolt táj csupán a fantázia szüleménye, nem valóságos. Kínában a hegyek és a vizek mindig is köztiszteletben álltak, ami összefüggésbe hozható azzal, hogy az ott élő öntözéses gazdálkodást folytató embereknek a mindennapi kenyere a völgyektől és a benne hömpölygő folyóktól függött. A tájkép kínai neve shanshui, vagyis hegy-víz. Hegy és víz nélkül szinte elképzelhetetlen a kínai tájkép. A hegyek az örökkévalóság, a világmindenség megtestesítői. A hegy nyugalma, időtlensége szemben áll a víz örök mozgásával, az elmúlással. A képeken formailag ez a függőleges és vízszintes ellentét adja a táj harmóniáját, dinamikáját. A sajátos kínai tájfestészet kialakulása szempontjából döntő jelentőségű volt a kínaiak viszonya a természethez.
A természetben való elmélyülés hozzásegítette az embert, hogy rátaláljon önmagára és saját belső világára. Erre a képzőművészetben a tájkép volt a legalkalmasabb, amely az idők folyamán a kínai festészet meghatározó műfaja lett. A VII-X. századokban például alig született olyan tájkép, amelyen ne találnánk messzeségbe vesző hegyvonulatokat. Az előtérben általában fenyőfát és néhány apró emberi alakot látunk. A kínai piktúra napjainkig megőrizte a mozaikszerű képalkotás módszerét. A kínai festőket az egyes részletek, formák nem foglalkoztatták oly mértékben, mint az a cél, hogy a tájképen keresztül a világhoz való viszonyukat kifejezzék. A táj-, fa-, virág- és madárábrázolásokban emberi értékekről, tulajdonságokról beszélnek. Például a fenyő jellemzői emberi jellemvonásokat – szívósság, hosszú élet stb. – fejeznek ki.
A kínai festészetben annak is jelentős szerepe van, hogy a képeket selyemre vagy papírra festik. Mindkét anyag pillanatok alatt beszívja a vizet, tehát a festékfolt a felületről soha többé nem távolítható el. A korrekció eleve kizárt ezeknél a munkáknál, nem úgy, mint az olajfestményeknél, amelyek akár százszor is átfesthetők. Biztos kezet és jártasságot kíván ez a festői eljárás, és talán ez is az egyik oka annak, hogy európai szemmel nézve egyszerűbbnek tűnnek ezek a képek.
Könyvünk célja nem az, hogy bemutassuk, hogyan lehet „kínaiul” festeni, hiszen úgy csak a kínaiak vagy a Távol-Kelet néhány országának festői tudnak, hanem az, hogy megismertesse a kínai tájképfestészetet, amely ha megérinti az alkotni vágyót, az nem tudja magát kivonni a hatása alól egy életen át, és beépíti saját művészi munkásságába. Lépésről lépésre mutatjuk be a Szerző festési módszerét, amely alapján megtalálhatjuk a saját technikánkat, utunkat, és készíthetünk kínai tájképfestészet ihlette műveket.
 
Lektor: Cserkész Gábor, Ma Ying 

Tartalom

Bevezetés
A kínai festészet elmélete
Tanítás a tájképről
A festmény jelentése
A festés titkai
Történelmi áttekintés és érdekességek
A kínai civilizáció kialakulása, fejlődése
Hagyományőrzés, tanulás
A tájképfestészet Kínában
A festő státusza Kínában
A festés helyszíne
A festmény befogadása és elhelyezése
A kalligráfia és a festészet
A kínai festészet hatása
Eszközök és festőszerszámok
A kép formája, mérete, képfelirat és pecsét
Lépésről lépésre
A tájképfestés módszere
A kép felépítése
Évezredek csendje
Képelemzések
Kislexikon
Irodalomjegyzék és a képek forrása