Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A lelki egészségvédelem iskolai modellje

Paraméterek

Szerző Meleg Csilla
Cím A lelki egészségvédelem iskolai modellje
Alcím Pedagógiai esettanulmány
Kiadó L'Harmattan Kiadó
Kiadás éve 2021
Terjedelem 212 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 414 777 0
Eredeti ár:
2.990 Ft
2.691 Ft
Online kedvezmény: 10%

Ez a könyv egyfajta „bédekker”, a lelki egészségvédelemre épülő iskolai szervezetfejlesztés útját mutatja be. Ez az út göröngyös, buktatói vannak, hol lassítani szükséges, hol meg kell állni, hol gyorsítani lehet a lépteket, hol vissza kell fordulni és új útvonalat keresni. Ennek ellenére az úton érdemes végig menni, mert a lelki egészségvédelem elsajátításának mindenki csak nyertese lehet.

Leírás

Ez a könyv egyfajta „bédekker”, a lelki egészségvédelemre épülő iskolai szervezetfejlesztés útját mutatja be. Ez az út göröngyös, buktatói vannak, hol lassítani szükséges, hol meg kell állni, hol gyorsítani lehet a lépteket, hol vissza kell fordulni és új útvonalat keresni. Ennek ellenére az úton érdemes végig menni, mert a lelki egészségvédelem elsajátításának mindenki csak nyertese lehet. A darabjaira szétesett világot nem tudjuk összerakni, azonban a teljesség, az egész-ség felé közelíthetünk. A könyv ennek a folyamatnak az állomásaihoz kalauzolja el az Olvasót, és felkínálja mindenütt a csatlakozás lehetőségét. Az Egész-ség program találkozások története. Az iskolaigazgató, a tantestület, a tanulók, a szülők és persze a kutató egymás felé vezető útját az iskola szeretete kövezte ki és tette minden irányban járhatóvá. Az a szavakká talán sosem formálódó vágy, hogy az iskola kapuján jó érzéssel lehessen belépni szülőként, tanulóként éveket vagy tanárként évtizedeket itt tölteni, és az emlékekben virtuálisan találkozni.

Meleg Csilla az MTA doktora, a Pécsi Tudományegyetem professor emeritusa. Nevelésszociológiai kutatásaiban elmélet és gyakorlat egymásra reflektálásával elemzi az iskola világát. A lelki egészségvédelmet az életminőséghez való pedagógiai hozzájárulásként értelmezi, ezért longitudinális vizsgálataiban az egészségmagatartás formálásához hozzájáruló pedagógiai fejlesztő tevékenységeket az iskola szervezeti keretében modellezi.

Írta: Meleg Csilla

Tartalom

Előszó

1. Az Egész-ség program alapjai

Pedagógiai problémakezelés: elmélet és módszertan

A lelki egészségvédelem iskolai gyakorlata, az egészséget támogató értékek

2. Tartópillérek

A tantestület

Tanárok és diákok

Tanárok és szülők

Modellértékűség

3. Esettanulmány

Módszertani megfontolások

Az iskola szervezeti jellemzői

Állapotmutatók

Öt év múlva

Tanórák és szakkörök

Szituációs játékok a kommunikációs készségek fejlesztésében

Napközis foglalkozások

Osztályfőnöki órák

Szakköri munka

Iskolai rendezvények

A tantestület

Továbbképzések

Formális és informális struktúra a tréning előtt és után

Nevelési alapelvek

Tantestületi attitűd és az iskola klímája

A tanulók

Serdülők lelki egészsége: nemzetközi kitekintés

Iskolatérkép

Az iskolához való viszony

Tanár-tanuló kapcsolat diákszemmel

Osztálytársak egymás között

Iskolai normák társas-közösségi közvetítése

Az iskola hatásrendszere

A szülők

Az Egész-ség program hét tanéve

A szervezetfejlesztés folyamata

4. Több évtized múlva

Magatartásformáló szervezeti tudás

A szervezetfejlesztés élménye és továbbadása

Kapcsolati kultúra a tanulók értékelésének tükrében

Konfliktuskezelések

Szabályalkotások

Módszertani kultúra

Utószó helyett

Mellékletek (1-8-ig)

Táblázatok jegyzéke (1-22-ig)

Irodalom