Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A magyar neveléstudomány és a filozófia

Paraméterek

Sorozat Neveléstudományi paradigmák
Szerző Schaffhauser Franz – Schwendtner Tibor
Cím A magyar neveléstudomány és a filozófia
Kiadó L'Harmattan Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 198 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 414 663 6
Ár:
2.590 Ft
2.331 Ft
Kedvezmény: 10%

A kötet a magyar neveléstudomány és a filozófia kölcsönviszonyát mutatja be a 19. század elejétől a 20. század második feléig. A tanulmányok egy része szélesebb történeti kontextusba helyezi e kérdést, elsősorban a német pedagógiai és filozófiai gondolkodáshoz fűződő gazdag kapcsolatok kerülnek bemutatásra. 

Leírás

A kötet a magyar neveléstudomány és a filozófia kölcsönviszonyát mutatja be a 19. század elejétől a 20. század második feléig. A tanulmányok egy része szélesebb történeti kontextusba helyezi e kérdést, elsősorban a német pedagógiai és filozófiai gondolkodáshoz fűződő gazdag kapcsolatok kerülnek bemutatásra. A 20. század közepéig a magyar neveléstudomány kiválóságai egyúttal képzett filozófusok is voltak, a kötet tanulmányai Schneller István, Tankó Béla, Karácsony Sándor és Prohászka Lajos példáin keresztül ábrázolják a magyar nevelésfilozófia fejlődését. A 20. század közepén a kommunista hatalomátvétel következtében a filozófia és a neveléstudomány eleven kapcsolata hirtelen megroppant, az ideologikus marxista befolyás rövid idő alatt hegemónná vált. A kötet behatóan foglalkozik az 1948-89 közötti időszakkal, tárgyilagosan bemutatva a fő folyamatokat, illetve azokat a fragmentumszerű, sokszor rejtett törekvéseket, melyek a nevelésfilozófiai gondolkodás továbbélését jelentették. A kötet hiánypótló jellegű, fontos hozzájárulást jelent a magyar neveléstudomány történeti önreflexiójához.

Neveléstudományi paradigmák–sorozat

Szerkesztette: Schaffhauser Franz – Schwendtner Tibor

Tartalom

NÉMETH ANDRÁS: A német filozófiai pedagógia kialakulása és magyar recepciója

VINCZE BEATRIX: A jénai filozófusok hatása Herbart és tanítványainak nevelésfilozófiája

VIRÁG IRÉN: Salzmann filantropinuma – a thüringiaí Schnepfenthal

MESTER BÉLA: Az ethnogógia reformkori programjának filozófiatörténeti háttere

MÉSZÁROS ANDRÁS: Honnan eredeztethető Schneller István (1847–1939) „személyiség paedagogiája”?

PERECZ LÁSZLÓ: A kultúrfilozófia mint pedagógia. Megjegyzések Prohászka Lajos „A pedagógia mint kultúrfilozófia” című tanulmányához

SCHWENDTNER TIBOR: Prohászka Lajos vitája a reformpedagógiával – filozófiai megjegyzések

FENYŐ IMRE: Tankó Béla. A debreceni egyetem filozófiaprofesszorának pedagógiai szerepvállalásai

KOVÁCS GÁBOR: Karácsony Sándor – filozófia és nemzeti karakter

LOBOCZKY JÁNOS: Reflexiók Karácsony Sándor nevelésfilozófiájához

KNAUSZ IMRE: Pedagógiai realizmus. Kísérlet egy elvetélt pedagógiai elmélet rekonstrukciójára: Mérei Ferenc, 1948

SCHAFFHAUSER FRANZ: Fordulatok a magyar neveléstudomány és a filozófiák viszonyában a 20. század második felében

SÁRKÁNY PÉTER: A nevelésfilozófia útjai