Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés

Paraméterek

Sorozat Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
Szerző Parapatics Andrea
Cím A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
Alcím Tények, problémák, javaslatok
Kiadó Tinta Könyvkiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 136 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 409 243 8
Ár:
2.990 Ft
2.541 Ft
Kedvezmény: 15%

A kultúraváltás, a globalizációs és mobilizációs folyamatok a magyar nyelv életében is változásokhoz vezettek. A korábban helyhez kötöttebben élő, homogénebb közösségek ma már vegyesebb képet mutatnak. Az urbanizációval és a tömegkommunikáció elterjedésével nagyrészt általánossá vált a köznyelv ismerete, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a regionális sokszínűség ne éreztethetné hatását a beszélőközösség tagjainak a nyelvhasználatán is.

Leírás

A kultúraváltás, a globalizációs és mobilizációs folyamatok a magyar nyelv életében is változásokhoz vezettek. A korábban helyhez kötöttebben élő, homogénebb közösségek ma már vegyesebb képet mutatnak. Az urbanizációval és a tömegkommunikáció elterjedésével nagyrészt általánossá vált a köznyelv ismerete, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a regionális sokszínűség ne éreztethetné hatását a beszélőközösség tagjainak a nyelvhasználatán is.

A kötet számos, több ízben országos léptékű empirikus vizsgálat eredményein keresztül, továbbá a hazai és a nemzetközi szakirodalom feldolgozásával járja körül a regionális színezetű nyelvhasználat néhány kérdését. A könyvben bemutatott, a szerző által elvégzett kutatások között szerepelnek dialektológiai jellegűek, amelyek fiatal beszélők szóban és írásban előforduló regionalizmusait, tájszóismeretét elemzik, és szociolingvisztikai jellegűek, amelyek fiatalok és idősebbek, pedagógusok, valamint közösségimédia-használók nyelvjárási attitűdjeit mérik fel. A könyv egyrészt bemutatja, milyen problémákkal néz szembe a magyarországi köznevelés a nyelv regionalitásának kezelésével kapcsolatban, másrészt megoldási lehetőségeket is felvázol azzal, hogy saját tanítási ötletek bemutatásával, további kiadványok ismertetésével és irodalmi vonatkozások megvilágításával kézzelfogható segítséget kínál a pedagógusok és a pedagógusjelöltek számára a dialektológia témakörének iskolai tanításához, a lokális identitás nyelvi megnyilvánulásait tudatosan vállaló, másokét pedig elfogadó, többnormájú nyelvszemlélet kialakításához.

Parapatics Andrea a Pannon Egyetem kutatója, oktatója. Doktori fokozatát az ELTE-n szerezte. Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat egyik alapító szerkesztőségi tagja. Az MTA–ELTE Geolingvisztikai Kutatócsoport tagjaként a magyar nyelvterület több tucat kutatópontján készített interjúkat. Tudományos munkája mellett tízéves köznevelési tapasztalatot is szerzett.

Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 209.

Írta: Parapatics Andrea

Lektor: Kiss Jenő

Tartalom

Előszó

1. Bevezetés: Változatosság és változandóság

2. A regionális nyelvhasználathoz való viszonyulásról a magyar nyelvterületen

2.1. A regionalizmusok általános megítélése

2.2. Fiatalok ismeretei és attitűdjei a nyelvhasználat területi változatosságáról

2.3. Az idősebb nemzedékek tagjainak nyelvjárási tudata

3. Regionalizmusok napjaink nyelvhasználatában

3.1. A tájszóismeret vizsgálata fiatalok nyelvhasználatában

3.2. Regionalizmusok fiatalok szóbeli és írott nyelvhasználatában

3.3. Regionalizmusok és megítélésük a közösségi médiában

4. Problémák: Köznevelési célok és a gyakorlat

4.1. A nyelvi értékelésről a köznevelési dokumentumokban

4.2. Nyelvi értékelés a gyakorlatban

5. A megoldáshoz vezető utakról

5.1. Elméleti megfontolások a magyar és a nemzetközi szakirodalom tükrében

5.2. A kapcsolódó anyanyelvi témakörökben rejlő lehetőségek

5.3. A dialektológia témakör tanítása: ismeretátadás és szemléletformálás

5.3.1. Változatos munkaformák a nyelvjárástani ismeretek tanításában

5.3.2. Hagyományos és elektronikus tanulói portfólió

5.3.3. Segédletek a dialektológia témakör tanításához

5.4. Dialektológia és szépirodalom

5.4.1. Nagy László és a közép-dunántúli nyelvjárási régió

5.4.2. Szabó Magda és az északkeleti nyelvjárási régió

6. Összegzés

7. Summary

8. Hivatkozott irodalom