Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A magyar pedagógia tudománytörténete

Paraméterek

Szerző Németh András
Cím A magyar pedagógia tudománytörténete
Alcím Nemzetközi tudományfejlődési és recepciós hatások, nemzeti sajátosságok
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2005
Terjedelem 383 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 963 9567 85 x
Ár:
3.890 Ft
3.501 Ft
Kedvezmény: 10%

A hazai pedagógiatörténet kiváló szakembere könyvének középpontjába a hazai egyetemi neveléstudomány kialakulását, fejlődését és intézményesülését állítja.

Leírás

A hazai pedagógiatörténet kiváló szakembere nemrégiben megvédett akadémiai doktori disszertációjának anyagát adja közre most megjelent pedagógiatörténeti monográfiájában. Könyvének középpontjában a hazai egyetemi neveléstudomány kialakulása, fejlődése és intézményesülése áll. Vizsgálódásainak módszertani alapját azok a hetvenes évektől kibontakozó német, illetve francia tudománytörténeti szakmunkák alkotják, amelyeket részben a tudásszociológiai, részben pedig a történeti összehasonlító pedagógiai megközelítésmód jellemez. A szerző ebből a nézőpontból tekinti át egyfelől a pedagógiatudomány modern szemléletváltásának módszertani hozadékait, másfelől az európai neveléstudomány 16-18. századi előzményeit, valamint a 19. századi tudományos pedagógia fejlődését.

Tartalom

Bevezetés
Pedagógiatudomány-történet – kutatástörténet
A társadalomtörténeti megközelítés térhódítása
Az összehasonlító tudománytörténeti kutatások megjelenése
A kutatómunka központi kérdései, források, metodikai eszköztár
Az európai neveléstudomány létrejöttének 16-18. századi előzményei
A tudományfejlődési folyamatok társadalomtörténeti háttere
A tudományfejlődés kora újkori tradíciói
Két korszak határán – a 17. századi pedagógiai gondolkodás új elemei
A felvilágosodás kibontakozása
A felvilágosult abszolutizmus reformtörekvései
Az osztrák felvilágosult abszolutizmus reformtörekvései
A neveléstudomány felvilágosodás kori tradíciói
A német pedagógia recepciója a Habsburg Birodalom egyetemein
A pedagógia oktatásának kezdetei a pesti egyetemen
A magyar társadalom- és tudományfejlődés a század első felében
A tudományos pedagógia fejlődése a 19. században
A modem Európa kialakulásának társadalomtörténeti háttere
A kor főbb szellemi áramlatainak hatása a pedagógiai gondolkodás alakulására
A modem nemzetállamok oktatási rendszereinek kialakulása
A szakértelmiség fejlődésének alapvető modelljei
A német oktatási reformok és az egyetemi tanárképzés
A tudományos pedagógia fejlődése a 19. században
A modem magyar egyetem és a középiskolai tanári professzió
A pedagógia mint egyetemi tudomány
A modern neveléstudomány kialakulása és egyetemi intézményesülése a 20. században
A századvég társadalmi változásai – a modern ember és világa
A modern neveléstudomány kialakulása és főbb nemzetközi irányzatai
A magyar oktatásügy fejlődése a századfordulótói 1918-ig
A magyar felsőoktatás fejlődése a két világháború közötti időszakban
Elméleti pedagógia és a pedagógia oktatása a budapesti egyetemen
Elméleti pedagógia és a pedagógia oktatása a szegedi egyetemen
Elméleti pedagógia és a pedagógia oktatása a debreceni egyetemen
Elméleti pedagógia és a pedagógia oktatása a pécsi egyetemen
A korszak főbb pedagógiai tudományfejlődési és recepciós tendenciái
Összegzés
A magyar neveléstudomány egyetemi tudománnyá válása
Irodalom