Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A magyaROCK története 2.

Paraméterek

Szerző Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János
Cím A magyaROCK története 2.
Alcím 80–90-es évek
Kiadó Kossuth Kiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 528 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 963 09 9862 8
Eredeti ár:
7.800 Ft
6.630 Ft
Online kedvezmény: 15%

Jávorszky Béla Szilárd és Sebők János eredetileg 2005-ben és 2006-ban megjelent kétkötetes kultúrtörténeti műve a hazai pop- és rockzene huszadik századi fejlődéstörténetének mindmáig egyetlen átfogó könyves feldolgozása. A kötet 2019-ben mind szövegében, mind képanyagában felfrissítve, a populáris zenei kutatás azóta elért eredményeinek beépítésével kibővítve jelent meg.

Leírás

Jávorszky Béla Szilárd és Sebők János eredetileg 2005-ben és 2006-ban megjelent kétkötetes kultúrtörténeti műve a hazai pop- és rockzene huszadik századi fejlődéstörténetének mindmáig egyetlen átfogó könyves feldolgozása. A kötet 2011 óta nem kapható kereskedelmi forgalomban. A Kossuth Kiadó most arra vállalkozik, hogy ezt a maga nemében páratlan kötetet 2019-ben ismét elérhetővé teszi az érdeklődők számára. Nem egyszerűen csak újrakiadva, hanem mind szövegében, mind képanyagában felfrissítve, illetve a populáris zenei kutatás azóta elért eredményeinek beépítésével ki is bővítve az eredeti kiadványt.

A fotókkal gazdagon illusztrált, élményszerű visszaemlékezésekkel, interjúkkal tarkított kétkötetes mű felépítésében, kiállításában, szellemiségében követi a szerzőpáros négyrészes nemzetközi rocktörténeti könyvsorozatát. Egyszerre kultúrtörténeti munka, szakkönyv és olvasmányos sztori, melyet nemcsak a közművelődésben, az oktatásban és a médiában dolgozók használhatnának alapvető forrásként, hanem a műfaj iránt érdeklődő laikusok is.

 

Kossuth Kiadó, 2019.

Írta: Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János

 

Kapcsolódó kiadvány:

A magyaROCK története 1.

Tartalom

1. Rockforduló

Támadás: A fordulat éve a rockban

A Kádár-rendszer válsága

Túl messzire megy a „rock and roll srác"

A rock megregulázása: a tatai rocktanácskozás

„Tisztítsák meg a terepet ezektől a jelenségektől!”

a Nagy Generáció „árulása”

„Itt nem lesz Szolid a Rita!”

Divatdzsungel

A fesztiválok beindulása

Régi üzlet, új cégtáblákkal

2. Az underground megélénkülése

A neoavantgárd és a rock érintkezése

„Nirvánia ünnepel” (Spions)

Kilépés a közmegegyezésből (Beatrice és a Fölöspéldány)

Rock and roll lázadók: art-punk

A „dada diadal” (Bizottság)

„Tedd tönkre, ami tönkretesz” (URH)

Besúgók és provokátorok (Kontroll Csoport)

„Fiatal magyarok rázzák az utcán” (Európa Kiadó)

Underground líra (Balaton, Trabant)

Pajor, az örök lehetőség (Neurotic)

„A világösztön kiugrasztása” (Vágtázó Halottkémek)

Gazember, a rocksámán

3. A negyedik nemzedék

Tinédzserinvázió: az új punkok

Az alsó tízezer hangja: anarchista punk

A szennyhullámügy („Erdős Péter, kurva anyád”)

A punkperek (CPg, Mos-oi, Auróra, Közellenség)

Fontosabb punkbandák a hőskorból (Rottens, ETA, Kretens, Marina Revue, Auróra)

Punkfesztiválok (Totál '85, '87, '88)

Elbizonytalanodás a kilencvenes években

Punkfanzine-kultúra

A „szörfpunk” begyűrűzése

Új évezred, új irányok

A közelmúlt fontosabb punkbandái

4. Kitért a pesti limbolaz

Divat a retró: Nosztalgialáz Karády Katalintól Elvis Presleyig

Filléres emlékek – A Nagy Generáció visszanéz

Beatles-revival

Rockandrollia: álom luxuskivitelben (Hungaria)

Megasiker, megaüzlet

A Koncert és a pénzcsinálás modellje

A magyar Elvis (Komár László)

A Hungaria-utódok (R-Go, Dolly Roll, Step)

5. Padlón minden sztár

Az apák rock and rollja

A romlás virágai

Ro(c)konok és a jó barátok

„Mi optimisták vagyunk!”

A közönség a pénzével szavazott

A „mocsármorál” és a becsődölt magyar modell

Elavult gázsik és rendeletek

Lemeztelenedés

A popgyarmatok elvesztése

Gründolási láz (Omega Gmk, Fonográf Szabadidőközpont, Mobil Bt.)

6. Film, színház, muzsika

Rock és film

A Koncert és az Omega, Omega

Koltay, a magyar Mephisto

Korán jött Korong és a Képzelt riport

Sztárcsinálók (Rock Színház)

A nemzeti rockopera születése (István, a király)

A padlás és társai

A Dés-vonal

Fenyő-revival

7. Popnemzedékváltás: A Kis Generáció

Startolók: Hullámok az állóvízben

A „hivatalos” újhullám (KFT, GM 49, Fórum, Prognózis)

Őrségváltás a színpadok előtt

Az Első Emelet, a tinik új kedvence

Tinisztárok kerestetnek

Mi van a Poptojásban?

AORTA

„Lemeztelenített” zenekarok

A siker nélküli listák

A rock gyermekei

Csillag születik

Interpop: a modernizált táncdalfesztivál

Romokon nőtt virágok (Bikini, Modern Hungaria, Napoleon Boulevard, Z'Zi Labor)

8. A „magyar fém” (heavy metál)

A hangerő, mint plusz „hangszer”

A hőskor: teatralitás és marginalitás

Az aranykor: metál minden szinten

Az újkor: osztódással szaporodás

A triumvirátus: Pokolgép, Moby Dick, Ossian

Szekeres, a „gitármániás” – Fontosabb metalzenekarok

9. Hungárián Blues: A lakodalmas rock

Szórakoztatóipari „underground”

Megérkezik a lakodalmas rock (3+2)

Az előfutárok: Fekete vonat, Isten véled édes Piroskám

Bugyi-kórság, s ami alatta volt

Lajcsi meséje (a hárommillió forint története)

Gulyáskommunizmusból a dáridódemokráciába

10. Az underground hullámok

Első hullám (Lavina, Sikátor, 2. Műsor)

Második hullám (Sexepil, Ápolók, Kézi-Chopin)

Kontroll-utódok (Kampec Dolores, Sziámi-Sziámi, Ági és a Fiúk, Balkán FuTourist, Keleti Fény)

Harmadik hullám: a „lyukas” zenekarok (Pál Utcai Fiúk, F. O. System, Rés/Új Nem)

Negyedik hullám: az alternatívok (Andersen, Perfect Name, Üllői Úti Fuck, Vidámpark)

Nagyvárosi hangminták (BP Service)

Ipari hanghulladékok (Art Deco, CMC)

A neoavantgárda (Konnektor, Támad a szél)

Underground terepek (Kassák, Bercsényi, Ikarus, FIKA, Ráday)

A Fekete Lyukból a Tilos az Á-ig

Az „emlékmű”: Dalok Közép-Nirvániából

A Wave

11. Mindhalálig rákendroll?

„Kellünk, tehát vagyunk” (Omega)

„Ha nincs szponzor, nincs buli” (Locomotiv GT)

„Vén vagyok, akár a Föld” (Fonográf, Szörényi, Bródy)

„Amíg a viszony kétoldalú” (Zorán)

Tibus Gitaricus (Tátrai Tibor)

Női szólisták (Koncz, Kovács, Zalatnay, Katona, Szűcs)

A rockerek (Nagy Feró, Pataky, Schuster és csapataik, Vikidál, Balázs Fecó, Révész, Som)

A nagy visszatérők (Charlie, Cserháti, Fenyő)

12. Megrockant üzlet

Az MHV monopóliumának megszűnése

A függetlenek első hulláma (Hungaropop, Proton, Ring, Rákóczi)

A Hungaroton privatizálása

A függetlenek második hulláma (Quint, Magneoton, MMC, Record Express, Rózsa Records) A kalózkodás felszámolása

A multik bejövetele

Popgyarmatosítók helyett popgyarmat

Az alternatív „kicsik” (Humán Telex, Bahia, Periferic)

13. Felgördül a vasfüggöny (rock és politika)

Megszűnő mozgalmi jelleg

Szakadt országnak szakadt elnököt (Nagy Feró köztársaságielnök-jelölt)

Tulipánok, szegfűk, rózsák

A nemzeti rock születése

Hatvanhat zenész tiltakozik (Pannon Rádió-ügy)

A magyarock bejövetele (rockexport Erdélybe)

A pártosodó erdélyi Woodstock

Kampánydalok, pártslágerek

14. Vissza a gyökerekhez!

Közép-európai Hobo Blues

Kőbánya-blues (Deák Bili Gyula)

Blueskocsma, 1983

Bluesboom, 1989

Levonuló blueshullám: Paks, a bluesbarométer

A blues-rock csapás (Udvari Bolondok, Tűzkerék, Boom-Boom)

Chicago Line: A nagyvárosi blues (Palermo Boogie Gang, Muddy Shoes, Spo-Dee-O-Dee, Ferenczi György és a Herfli Davidson, Pribojszki Mátyás, Takáts Tamás, Török Ádám)

Az akusztikus vonal (Vas Zoltán, Dr. Valter and the Lawbreakers, Gál Csaba Boogie)

Egy tiszteletbeli magyar bluesman (Ripoff Raskolnikov)

A bluesológus (Nemes Nagy Péter)

15. Folkrevival és világzene

A női szólisták (Sebestyén Márta, Lovász Irén, Szvorák Kati, Palya Bea, Szalóki Ági)

Romafolk (Kalyi Jag, Ando Drom, Romano Drom, Miczura Mónika, Balogh Kálmán)

Bari, a cigányok Bartókja

Az Utolsó óra program

Folk-rock (Barbaro, Gőzerő)

Világzene és vidékei (Balkan Fanatik, Besh o droM, Ghymes, Lajkó Félix, Makám, Djabe Távolodó)

16. Átalakuló popfront

A kimaradt lehetőség

A videó megöli a rádiósztárokat

Az új közönség: a trendkövető zéro-édzserek

Minden(ki) eladó

„Playback-huszárok”, „tátikacsalogányok”

Sztárcsinálók (Pásztor, Szigeti, Fenyő, Rosta, Hegedűs, Környei, Rózsa, Kozsó, Pierrot)

Club/dance színtér (Carpe Diem, Bestiák, Groovehouse)

Női szólisták (Szandi, Papp Rita, Keresztes Ildikó, Szulák Andrea, Vincze Lilla, Király Linda, Zséda, Szekeres Adrienn)

Férfi szólisták (Bodnár Attila, Gergely Róbert, Balázs Pali, Hevesi Tamás, Kiki, Szörényi Örs, Kentaur)

Popparódiák (Irigy Hónaljmirigy, L'art pour Tart Társulat, Holló Színház)

Tinikedvenc popegyüttesek (Exotic, Kánguru, Fan Fan, Manhattan, FLM, TNT, Kozmix, Bon Bon)

Roma pop (Fekete Vonat, Romantic)

Szintipop-hullám

Bonanza Banzai: az új nemzedéki zenekar

Dr. Beat és a többiek

„A dalaim szakrális közegek” (Ákos)

Keresztény popzene (Sillye Jenő, Boanergész, Signum, Testvérek, Amen)

Magyar hiphop

Profik és profitzenék (Rapülők, Hip Hop Boyz, Happy Gang, Animal Cannibals)

A második hullám (Sub Bass Monster, Pain)

Jönnek a gengszterek (Ganxta Zolee és a Kartel, Dopeman, TKO, Majka)

17. A rock vidék felemelkedése

Átrendeződő rockfrontok

„Ismerős dal, jól tökön rúgva” (Kispál és a Borz)

„Az élet a legjobb méreg” (Tankcsapda)

„Elmúltak a buta zenék” (Nyers)

„Nincs az a bár bezárva már?” (Quimby)

A rock-és a partizenék találkozása (Másfél, Korai Öröm, colorStar)

Virtuális népzene (Egy Kiss Erzsi Zene)

Szabadcsapatok (Tudósok, Tundravoice, Úzgin Űver, Spiritus Noister, Pop Ivan)

Újprogresszívek (After Crying, Solaris, Kada)

Britpop-honosítók (Publo Hunny, Heaven Street Seven, Amber Smith)

Rockhatáresetek (Sex Action, FreshFabrik, Black-Out, Kimnowak, Junkies)

Amondó (hiperkarma)

Budapest rock and roll

Fesztiválok évadja (Sziget, Volt, Mezőtúr, Magyar Sziget)

18. Bitzene: Az elektronikus zenei színtér

A kezdetek: techno, house, rave

A Roland TB 303-as

Dj-k, mc-k, egymásba érő zenék (a dj-kultúra)

A Fortunától a mainstreambe: az overground (Budai, Sterbinszky, Tommyboy)

A Tilostól a Tilosig: underground (Palotai, Naga, Mangó, Titusz, Cadik)

Az első partik (FMK, Fáklya, János-hegy, Törökbálint, Frankhegy)

Budapest Parádé

Az elektronikus tánczenei stílusok

Az Ugar/UCMG-műhely (Széli László, Marcel, Yonderboi, Zagar, Amorf Ördögök, Erik Sumo, Deutsch Gábor)

A mainstream határán (Anima Sound System, Neo, Karányi)

Peremvidék: nu jazz (Keyser and Shuriken)

19. Átalakuló popfront 2.0

Kortárs poprock (Venus, Zanzibar, United, Roy és Ádám, Hooligans, V-Tech, Jazz+Az) Dancepopegyüttesek (Fresh, Crystal, Desperado, Nox)

Női előadók (Varga Zsuzsa, Oláh Ibolya, Tóth Vera, Váczi Eszter) – Férfi előadók (Emilió, Krisz Rudi, Caramel, Gáspár Laci)

Underground mozgások: hiphop a föld alatt (Az Árral Szemben, Belga, Sickratman)

Reggae, ska, ska-punk (Ladánybene 27, Pannónia Allstar Ska Orchestra - Skafunderz

Rockabilly, psychobilly, punkabilly (Mystery Gang, Cadillacs, Brillantin Brigád)

20. A média mondja meg

Az aranykor vége

Sztárok a senkiföldjén

Szódapop és popcorn-sztárok

A kereskedelmi rádiók hatalma

Az MTV-generáció zenetévéje

Megasztárok a futószalagon

Idő van!

PANKKK és a „rockminiszter”

Epilógus: a Titanic süllyed, a zenekar játszik

Évek, listák, események

Névmutató

Irodalmi referenciák