Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A média rítusai

Paraméterek

Szerző Császi Lajos
Cím A média rítusai
Alcím A kommunikáció neodurkheimi elmélete
Kiadó Osiris Kiadó
Kiadás éve 2002
Terjedelem 200 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 389 317 8
Eredeti ár:
1.780 Ft
1.691 Ft
Online kedvezmény: 5%

A könyv a kommunikáció és a nyilvánosság habermasi értelmezésének kritikai felülvizsgálatára vállalkozik. Fel kívánja vetni azokat a – kritikai elméletben előkerült vagy háttérbe szorított – kulturális kérdéseket, amelyek a médiakutatás mai elmélete és gyakorlata számára égetően fontosak.

Leírás

A könyv a kommunikáció és a nyilvánosság habermasi értelmezésének kritikai felülvizsgálatára vállalkozik. Fel kívánja vetni azokat a – kritikai elméletben előkerült vagy háttérbe szorított – kulturális kérdéseket, amelyek a médiakutatás mai elmélete és gyakorlata számára égetően fontosak. Ám nem valamiféle hiánylista összeállításáról van szó, inkább alternatív megoldások kereséséről. A rituális kommunikáció neodurkheimi elméletének ismertetése és alkalmazási lehetőségeinek bemutatása éppen ezt a célt szolgálja. Olyan társadalomelméleti keretet kínál, amely a kommunikáció Habermas által elhanyagolt szimbolikus aspektusait nemcsak bevonja a társadalomtudományi elemzés körébe, de annak középpontjába is helyezi. A neodurkheimi társadalomfilozófia ugyanakkor nem egyszerűen kiegészítője a kommunikáció habermasi fogalmának, hanem, mint látni fogjuk, lényeges perspektívaváltással is együtt jár.
A média társadalomelméletét az elmúlt évtizedekben Habermas „nyilvánosságparadigmája” uralta. Ez a nézőpont a médiát az okoskodó magánemberek olyan nyilvános fórumának tekintette, ahol elvileg lehetőség van a társadalom mindenkit érintő kérdéseinek racionális, érdekmentes tisztázására. Habermas azonban úgy látta, hogy a médiának ez a közéleti szerepe a 19. század közepétől kezdve politikai, gazdasági és társadalomszerkezeti okok miatt egyre kevésbé tudott érvényesülni. A média szerinte többé nem a társadalom szempontjainak és érdekeinek a kifejezője, hanem az életvilág gyarmatosítója, a mindennapi élet trivializálója. A kritikai társadalomelmélet legfontosabb feladatának ezért a média torzulásainak leleplezését tartotta a nyilvánosság utópikus ideálja nevében.

 

Osiris Kiadó – MTA–ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, 2002.

Írta: Császi Lajos

Tartalom

BEVEZETÉS

A MORÁL KULTURÁLIS SZOCIOLÓGIÁJA ÉS A MÉDIA

Nyilvánosság és moralitás Habermasnál

A habermasi nyilvánosságfogalom és a média

A társadalmi elismerés morálja

Konszenzus: racionális vagy szimbolikus normativitás?

A média szerepe a társadalom kulturális integrációjában

Demokratikus és nem demokratikus kódok

A morál szociológiájának „gyenge programja”

A RÍTUS NEODURKHEIMI SZOCIOLÓGIÁJA: MORÁL ÉS MIMÉZIS

A rítus mint a kommunikáció középponti kategóriája

Szekuláris rítus?

Rítus és játék

A karnevál mint inverziós rítus

A karneválok történeti transzformációja

A média rítusainak közösségteremtő ereje

A MÉDIA RÍTUSAI: CEREMÓNIÁK ÉS TABLOIDOK

A médiaesemények mint ceremóniák

A médiaesemények mint dramatizált szerepjátékok

A Médiaesemények kritikája

A tabloidok mint médiaesemények

POPULÁRIS RÍTUSOK: PLETYKÁK ÉS BOTRÁNYOK A MÉDIÁBAN

Szóbeli pletykák és médiatabloidok

Bulvársajtó és tiszteletre méltó sajtó

A média botrányai

A politikai botrányok és a média

A médiabotrányok társadalomelméleti magyarázatai

A médiabotrányok neodurkheimi interpretációja

KATASZTRÓFÁK MÉDIAREPREZENTÁCIÓI

A katasztrófák szociológiája

Katasztrófa és képzelőerő

Hírszerkezet és apokalipszis

A Szent Ilona-vulkán kitörésének médiabeszámolói

Katasztrófák reprezentációi mint a konszenzus keresésének rítusai

A WORLD TRADE CENTER-VICCEK MINT INVERZÍV RÍTUSOK

A katasztrófaviccek elméleti modelljei

A World Trade Center-viccek sajátosságai

A World Trade Center-viccek magyar olvasatai

IRODALOM

A TANULMÁNYOK KÖZLÉSÉNEK EREDETI HELYEI