Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A megtévesztés dramaturgiája

Paraméterek

Sorozat Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)
Szerző Görcsi Péter
Cím A megtévesztés dramaturgiája
Alcím Martin McDonagh drámái és filmjei
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2017
Terjedelem 300 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 467 021 6
Ár:
2.800 Ft
2.520 Ft
Kedvezmény: 10%

Görcsi Péter kötete az első magyar nyelvű monográfia Martin McDonagh drámáiról és filmjeiről. Első két fejezete azt vizsgálja, hogy McDonagh művei hogyan kapcsolódnak a huszadik századi ír, illetve angol drámatörténeti hagyományokhoz, valamint hogy művészete miért számít kivétel(es)nek a vele együtt induló brit kortársak között, harmadik fejezete pedig árnyalt és tüzetes értelmezését adja a McDonagh-drámák és filmek tér- és időkezelésének, a nyelvhasználatnak, az erőszak szerepének, a művek enigmatikusságának és főbb dramaturgiai sajátosságainak.

Leírás

Görcsi Péter kötete az első magyar nyelvű monográfia Martin McDonagh drámáiról és filmjeiről. Az 1970-ben született angol-ír drámaíró, filmrendező és forgatókönyvíró első drámái az 1990-es évek végén jelentek meg, és szinte azonnal meghozták számára a nemzetközi sikert. A 2000-es években bemutatott újabb darabjai nemcsak népszerűségét fokozták, hanem a tudományos érdeklődést is felkeltették. Az általa írt és rendezett filmek Oscar-díjat (Six Shooter) és BAFTA-díjat (In Bruges/Erőszakik) nyertek. Darabjait már 1997 óta játsszák Magyarországon, az elmúlt két évtizedben több mint harminc magyar bemutatója volt. Drámái közül a legnépszerűbbek közé tartozik a The Beauty Queen of Leenane (Leenane szépe, illetve Piszkavas címen is játszották), a The Lonesome West (Vaknyugat), a The Cripple of Inishmaan (A kripli) és a The Pillowman (A Párnaember).
Görcsi Péter könyvének első két fejezete azt vizsgálja, hogy McDonagh művei hogyan kapcsolódnak a huszadik századi ír, illetve angol drámatörténeti hagyományokhoz, valamint hogy művészete miért számít kivétel(es)nek a vele együtt induló brit kortársak között. A kötet harmadik fejezete pedig árnyalt és tüzetes értelmezését adja a McDonagh-drámák és filmek tér- és időkezelésének, a nyelvhasználatnak, az erőszak szerepének, a művek enigmatikusságának és főbb dramaturgiai sajátosságainak.

Színháztudományi Kiskönyvtár

Írta: Görcsi Péter

Tartalom

Bevezetés

Rövidítések

I. MARTIN MCDONAGH ÉS A HUSZADIK SZÁZADI ÍR DRÁMA

Nemzet, vallás, történelem

McDonagh és az ír dráma első reneszánsza

McDonagh és az ír dráma második reneszánsza

II. A BRIT HAGYOMÁNY NYOMDOKÁBAN

Dühös fiatalok

„A mocskos kilencvenes évek”

III. MŰELEMZÉSEK

Tér- és időkezelés

Nyelvhasználat

Dramaturgia és enigmatikusság

Agresszió és erőszak

(Irodalmi) alakzatok

KONKLÚZIÓ ÉS KITEKINTÉS

Hivatkozott és felhasznált irodalom