Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A mentorálás elmélete és gyakorlata

Paraméterek

Sorozat Károli Könyvek
Szerző Simon Gabriella
Cím A mentorálás elmélete és gyakorlata
Alcím A mentori kompetenciák attitűdelemei és a kezdő pedagógusok mentormodellek szerinti támogatása
Kiadó L'Harmattan Kiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 458 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 414 556 1
Ár:
4.990 Ft
4.491 Ft
Kedvezmény: 10%

A múlt század közepétől meg-megújuló tudományos érdeklődés, az európai uniós oktatáspolitika és az ehhez kötődő szakértői tanulmányok mellett OECD-elemzések, tematikus vizsgálatok egyaránt jelzik a kezdő pedagógusok támogatásának aktualitását. Jelen kötet egy európai uniós projekt keretében, 2013–14-ben zajlott mentor-gyakornoki fejlesztőprogram reflektív naplóinak önálló kutatási koncepció kidolgozásával készült másodelemzése.

Leírás

A múlt század közepétől meg-megújuló tudományos érdeklődés, az európai uniós oktatáspolitika és az ehhez kötődő szakértői tanulmányok mellett OECD-elemzések, tematikus vizsgálatok egyaránt jelzik a kezdő pedagógusok támogatásának aktualitását. Jelen kötet egy európai uniós projekt keretében, 2013–14-ben zajlott mentor-gyakornoki fejlesztőprogram reflektív naplóinak önálló kutatási koncepció kidolgozásával készült másodelemzése.

A kutatás fogalmi kerete egyrészt az európai uniós oktatáspolitika, amely kezdő pedagógusok mentori támogatását három (szakmai, személyi és intézményi) területen javasolja megvalósítani. Másrészt az a kutatói hipotézis, amely – a hallgatói létből a pedagógussá válás időszakát tranzícióként felfogva – a gyakornoki identitás módosulásában szakmai és normatív krízist észlelt. Így a mentori támogatásban a személyes kapcsolati elem, a mentori attitűdök szükségszerű hangsúlyát érzékelte – ez teremtheti meg ugyanis a krízis megoldásához szükséges koherenciaérzést, az identitás alakulását támogató biztonságos közeget.

A vizsgálat szerint a mentori támogatás minden területéhez egy vagy több, a szakirodalomból is ismert mentormodell kapcsolható. A kutatás során megalkotott mentorálás definíció és az új, komplex mentorálási modell segítségével a gyakorlatban differenciáltan, a támogatási területeknek megfelelően rajzolódik ki a mentorok szerepe és feladatai a gyakornokok vagy más, a mentori segítségre igényt tartó szakemberek támogatásában. Az egyes mentormodellekhez illeszkedően leírhatóvá válnak a mentori kompetenciák is, bennük a kapcsolatot fenntartó mentori attitűdökkel. Emellett – a gyakorlati alkalmazhatósághoz kapcsolódóan – a mentorálás definíciója és a komplex mentorálási modell új lehetőségeket nyitnak a mentorképzésben is.

Károli Könyvek

Írta: Simon Gabriella

Tartalom

1. TÖRTÉNETI HÁTTÉR – A PÁLYAKEZDŐ TANÁROK TÁMOGATÁSÁNAK KONTEXTUSA, A TÉMAFELVETÉS INDOKLÁSA

1.1. Bevezetés – Kutatási előzmények, értelmezési keret

1.1.1. Történeti áttekintés az európai uniós oktatáspolitika tükrében

1.1.2. A bevezető programok jelentősége a pályavitel során

1.2. Kezdőtanár-kutatások

1,2.1. A szakértelem kialakulásának szakaszelméletei

1.2.2. A folyamatos szakmai fejlődés és a bevezető szakasz

1.2.3. A pedagógus pályakezdés

1.2.4. Az életpálya mint kontinuum, a pedagógus-életpályamodellek

1.3. A bevezető szakasz – a gyakornoki rendszer és a mentori támogatás  

1.3.1. Az európai oktatási rendszerek reformja, kísérlet a hatékonyabb bevezető szakasz kidolgozására 

1.3.2. A bevezető szakaszt támogató rendszerek     

1.4. A bevezető szakasz magyarországi modelljének evolúciója

1.4.1. Nemzetközi előzmények

1.4.2 Az életpályamodell és a bevezető szakasz hazai előzményei

1.4.3. A bevezető szakasz kulcsszereplői, kulcselemei

2. KUTATÁSI HÁTTÉR – FOGALMI KERETEK

2.1. A gyakornokok mentori támogatása és az attitűdök

2.1.1. A szakmai személyiség szerveződése

2.1.2. A mentori támogatás értelmezései a szakirodalomban

2.2. A reflektivitás mint a szakmai fejlődés elősegítésének módszere

2.3. A mentori támogatás egy lehetséges megvalósítása – A gyakornoki évek pilotprogram és az OFI mentor–gyakornok fejlesztő programja

2.3.1. Helyzetkép

2.3.2. A megvalósítás

2.3.3. A minősítő vizsga és a fejlesztő program zárása

3. A KUTATÁS

3.1. Problémafelvetés: kutatási kérdések és hipotézisek, a hipotézisek megalapozottsága

3.2. A kérdéseket megválaszoló vizsgálat

3.2.1. A kutatási paradigma

3.2.2. A kutatás módszere, eszköze

3.2.3. A kutatás menete és lépései

3.2.4. A statisztikai elemzések, az eredmények bemutatása

3.3. Összefoglalás a kutatási kérdések megválaszolásáról

3.4. Kitekintés: a gyakornoki identitásmódosulás támogatása és a komplex mentorálási modell

3.4.1. A mentormodellek és a gyakornoki identitásmódosulás kísérése a mentori támogatás területein

3.4.2. A komplex mentorálási modell megalkotása

3.4.3. Útban a mentor kompetenciák megfogalmazása felé

1. sz. melléklet: Az alapvető interperszonális szükségletek és a mentormodellek

Irodalomjegyzék