Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A modern pedagógus nagykönyve

A modern pedagógus nagykönyve Katt rá a felnagyításhoz

Paraméterek

Sorozat Modern Pedagógus
Szerző Bognár Amália – Havassy András – Nemes-Nagy Katalin Erika – Váczi Dorottya
Cím A modern pedagógus nagykönyve
Alcím A szemlélettől a megvalósításig
Kiadó Neteducatio Kft.
Kiadás éve 2018
Terjedelem 176 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5718 21 2
Ár:
3.890 Ft

Mitől lesz hatékony, produktív és korszerű egy pedagógiai módszer a 21. században? Milyen a 21. századi tanár? Vajon az újfajta kompetenciafejlesztésnek meg kell változtatnia a tanuláshoz, tanításhoz, diákokhoz való viszonyunkat, és hogyan értelmezhető ebben ma a hagyományos tanárszerep? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszol A modern pedagógus nagykönyve – Dr. Gyarmathy Éva előszavával.

Leírás

Mitől lesz hatékony, produktív és korszerű egy pedagógiai módszer a 21. században? Milyen a 21. századi tanár? Vajon az újfajta kompetenciafejlesztésnek meg kell változtatnia a tanuláshoz, tanításhoz, diákokhoz való viszonyunkat, és hogyan értelmezhető ebben ma a hagyományos tanárszerep? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszol A modern pedagógus nagykönyve – Dr. Gyarmathy Éva előszavával.
Megalkottuk a modern pedagógus nagykönyvét, mert hiszünk a szemléletváltás erejében. Elolvasásával megismerheti, hogy milyen utakon lehet szemléletét a jövő generációjához formálni és ehhez nemcsak elméletet, hanem a mindennapi gyakorlatba egyszerűen bevezethető, és a munkáját támogató megoldásokat ismer meg.
 
„A pedagógus szerepe megváltozott a 21. századra, bár ez nem mindenhol látszik. A tanítás sokkal inkább tanulásszervezés, mint a tananyag átadásának biztosítása. A tanár feladata, hogy a tanulóknak a legoptimálisabb tanulási kereteket adja. Ehhez tartozik, hogy kiválasztja, amire a tanulónak szüksége van, rendszerezi, értelmezi és alkalmazhatóvá teszi a tudást. Ez a könyv pedig éppen azt teszi, amit egy jó pedagógusnak kell: rendszerez, értelmez, alkalmazhatóvá tesz.”
Dr. Gyarmathy Éva
 
A modern pedagógus nagykönyvével arra törekszünk, hogy a 21. századi kompetenciaterületek mindegyikének fejlesztéséhez támpontot adjunk. Fejezeteink az elmélettől a megvalósítható módszertanokig egy új szemléletű pedagógiai célrendszer mentén változatos ötletekkel, javaslatokkal mutatnak utat az újfajta kompetenciafejlesztés területén, hogy a 21. századi iskola valóban a JÖVŐ iskolája lehessen a MA pedagógusai segítségével.
 
Miért nem hiányozhat az Ön könyvespolcáról sem?
Mert a szemléletváltás már nem kikerülhető.
Mert kell egy fogódzó a 21. század oktatásához.
Mert a jövő felnőtteit a ma pedagógusai nevelik.
Mert hiánypótló, egyedi.
Mert igazi innovatív, 21. századi eszközöket mutat be.
Mert digitális és mégis közérthető.
Mert minden pedagógusnak szüksége van egy ilyen 21. századi eszköztárra.
 
Szakmai lektor: Dr. Gyarmathy Éva
 
Bognár Amália
Magyar nyelv, irodalom és történelem szakos tanár. Előszeretettel olvas és keresgél hazai és külföldi weboldalakon olyan lehetőségek után, amelyek lehetővé teszik a hagyományos úttól eltérő oktatási módszerek alkalmazását, így talált rá a digitális pedagógiára is. Ekkor még elsősorban a tanulói motiváció céljából használta, később pedig a tananyagtartalom élményszerű, hatékony, játékos feldolgozása okán. Az egyik legfőbb feladatának tartja a digitális világgal kapcsolatos szemléletformálást, amely a közvélemény, a szülők, a pedagógusok, diákok erről alkotott véleményét hivatott alakítani. Az elmúlt években e célból kezdte el publikálni a gyakorlatban kipróbált ötleteit, tapasztalatait, valamint szakmai blogot is indított, ahol digitális feladatokat, programokat ajánl pedagógusoknak (http://qqcska.blogger.hu/).
 
Havassy András
A Budapest II. kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium földrajztanára. 1994 óta dolgozik tanárként, és azóta folyamatos önképzéssel tanulja az IKT-eszközök használatát. 2014-ben kezdték el diákjaival okostelefonokat használni órákon. Elsősorban olyan alkalmazásokat keresett, amelyekkel saját tananyagokat lehet létrehozni. Már a telefonok használata előtt is az előhívás alapú tanulásban rejlő lehetőségekkel próbálkozott, így a tesztprogramok kerültek érdeklődése központjába. IKT és BYOD tapasztalatairól blogot (havassy.wordpress.com) ír és több mint 10 éve honlapján (www.havassyandras.com) osztja meg a tanításhoz használt segédanyagait.
 
Nemes-Nagy Katalin Erika
A Szegedi Szakképzési Centrum József Attila Általános Iskolája és Szakképző Iskolájában tanít közel tíz éve természettudományos tárgyakat, valamint HÍD programos gyerekek osztályfőnökeként tevékenykedett. Már pályája kezdete óta törekszik az IKT-eszközökkel támogatott projektpedagógia minél széleskörűbb beépítésére a tanítási gyakorlatába. Iskolájában zömmel hátrányos helyzetű, más intézményekben nem boldoguló tanulási és vagy magatartási problémákkal küzdő, alulmotivált fiatalok felzárkóztatásával, szakmához segítésével foglalkoznak. „Gyakran kérdezik tőlem, hogy honnan van ennyi erőnk ilyen nehéz körülmények között dolgozni? Az első években el sem tudtam képzelni, hogy itt lehet 21. századi módszerekkel tanítani. Lépésről lépésre haladtunk előre és próbáltunk ki új dolgokat, ami bevált, az hosszú távon beépült a tanulási folyamatukba. Még ma is gyakran érzem úgy, mintha egy GPS navigátor lennék egy rutintalan sofőr autójában, annyiszor tervezünk újra. Valahol épp ez a csoda ebben, nem? Folyton reagálni a változásokra, keresni az újat. Számos sikeres, mintaértékű és legalább ugyanennyi botladozó, kevésbé jól működő projekt után sem cserélném másra.”
 
Váczi Dorottya
A Neteducatio szakmai munkatársa és egy budapesti tánciskola történelem-magyar szakos tanára, több mint tíz éve a tanári pályán. A tanítás egyrészt hatalmas motiváció számára, hogy folyton továbbképezze magát, másrészt a Neteducationál végzett szakmai munkája és a megismert módszereknek kiváló gyakorlati terepe az iskola. Amióta belekezdett ebbe a „párhuzamos projektbe”, olyan témákban volt lehetősége elmélyülni – és azokat a gyakorlatban is tesztelni -, mint a gamification, a demokratikus nevelés, a pozitív pszichológia a pedagógiában, a szülőkkel való együttnevelés, az optimizmus- és mindset-tréning vagy a mindfulness. És persze nem maradhat ki a sorból a digitális eszközök használata sem, mely elengedhetetlen a 21. századi iskolában.

Tartalom

Előszó (Gyarmathy Éva)
Váczi Dorottya: Utak a változásba
Az önszabályozás fontossága a 21. században
Bevezetés
Az autonóm tanulás
Nélkülözhetetlen feltételek
Tudásmegosztás, transzparencia
Kritikai gondolkodás
Demokratikus szabályrendszer
Pozitív pszichológia a tanteremben
Melyek az önszabályozó tanulásfejlesztés kihagyhatatlan lépései
Tervezés
Teljesítés – végrehajtás és monitorozás
Visszacsatolás és szabályozás
Zárszó
Nemes-Nagy Katalin Erika: Probléma? Megoldva
Projektek valós problémákon keresztül
Bevezetés
Mit értünk problémaalapú tanuláson?
Mi a probléma? Mi a valódi probléma?
Hogyan kezdjünk hozzá? — felkészülés egy PBL projektre
A problémaalapú tanulás szakaszai, gyakorlati megvalósítása
Értékelési rendszerek, javaslatok
Néhány egyszerű értékelő eszköz
Példák, jó gyakorlatok
Ötletek, javaslatok
Összegzés
Bognár Amália: Együt(i)t működik?
A digitális együttműködés lehetőségei
Bevezetés
Érzékenyítés
A tervezés szempontjai
Csoportmunkát elősegítő online játékok
Digitális együttműködés felületei
Összegzés
Havassy András: BYOD
Digitális intelligencia fejlesztése okostelefonokkal
Bevezetés
Egy kis elmélet
Diákok véleménye
Technikai háttér
Alkalmazások bemutatása
Információ megosztás, böngészők
Tesztfelületek
Munkaszervezés
Különleges, sokoldalú programok
Példa az alkalmazások használatára egy anyagrész feldolgozása során
Zárszó
Ajánló