Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A népi játékok és a mozgás funkciója az óvodás korosztály személyiségfejlődésében

Paraméterek

Sorozat Alkotó Műhely
Szerző Tamásiné Dsupin Borbála
Cím A népi játékok és a mozgás funkciója az óvodás korosztály személyiségfejlődésében
Kiadó Debreceni Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 136 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 318 060 0
Ár:
1.560 Ft
1.482 Ft
Kedvezmény: 5%

Leírás

A gyermeki élet legtermészetesebb velejárója a különböző érzelmeket kiváltó zene, s a hozzá kapcsolódó játékos mozgás. Magyarország óvodai zenei nevelése Kodály Zoltán koncepcióján és Forrai Katalin módszertani útmutatásán alapszik, ez zenei nevelésünk nélkülözhetetlen alapja és segítője. A módszer alapvetően a népi kultúra értékeit alkalmazza a gyermekek zenei készségeinek, képességeinek fejlesztésére. Célja a zenei anyanyelv és a hozzá kötődő manuális és tudatalatti tartalmak megismertetése. Ezért a kultúraátadás szempontjából ez az időszak alapozó jellegű, s az esztétikai nevelés területén integratív szerepet tölt be.
Ahhoz, hogy a népi hagyomány értékei beépüljenek a mai és a jövőbeni kultúrába, s a benne rejlő lehetőségeknek megfelelően áthassa az emberek mindennapi életét, a hagyományos rendszerek felbomlása után át kellett értékelni a hagyomány jelenségeit. Ezért van szükség a hagyományőrző és teremtő kezdeményezésekre, amelyek célja egyrészt a régi hagyományok továbbvitele, egyben új tartalommal való megtöltése, s ezáltal életre keltése. Bizonyos szempontból tehát egyrészt a hagyomány újraértelmezésére van szükség, a mai megváltozott körülmények, a változó külső és belső értékek nyomán. Másrészt pedig új hagyományok kialakítására, a közösségek mára eltűnőben lévő funkcióinak pótlására. Ez természetesen a nevelés-oktatás területén is fokozott kihívást jelent. Oly módon kell értéket nyújtanunk a világgal és önmagával ismerkedő gyermeknek, hogy szemléletében az óvodában megalapozódjon, és később kialakuljon az önálló értékrendszer. Mindig figyelembe kell vennünk, hogy az óvodás gyermekek fejlődő személyiségek, ezért személyiségjegyeik életkoronként változóak. Egyszeri és megismételhetetlen csodái a természetnek, egyéni adottságokkal, képességekkel, szükségletekkel, jellemvonásokkal és viselkedésmódokkal. Sokat játszva fejlődnek legjobban, s ehhez szeretetre, biztonságra, szabadságra van szükségük. Amit a gyermek nem tud a világból, azt a részt képzeletével, színes fantáziájával tölti ki, úgy ahogy a természeti népek, vagy a hagyományos kultúrák tagjai.
Az óvodai nevelésbe a magyar népi kultúra sok ágát integrálhatjuk. A gyermekkor kezdeti szakaszától hasznát vesszük annak a sokrétű tudásnak, ami századokon át csiszolódott, s öröklődött. A népköltészet megjelenik a mesés-verses foglalkozásokon, a népi játékok sokasága a zenei nevelésben, a népi kismesterségek a természetes anyagokkal való tevékenység közben a vizuális nevelésen belül, s mozgásfejlesztésnél az alapvető mozgásformákból, lépésekből álló játékfüzérek.
 
Lektor: Sándor Ildikó

Tartalom

Előszó
I. 1. Bevezetés
2. A hagyományátadás és a népi kultúra szerepe a 3-7 éves gyermekek nevelésében
2.1. Tradíció és modernitás
2.2. Az esztétikai nevelés jelentősége az óvodai nevelésben
2.3. Az esztétikai nevelés műveltségi tartalmai
2.4. Az óvodai nevelést meghatározó dokumentumok
2.5. Az óvodai zenei nevelést meghatározó kodályi elvek
2.6. A hagyományátadás adaptációja az intézményes óvodai nevelés keretein belül
II. 1. A zene és mozgás relációja a 3-7 éves korosztály személyiségfejlődésében
1.1. A zene és a ritmikus mozgás funkciója a mai gyermekek fejlődésében
2. A mozgás   funkciója a 3-7 éves korosztály fejlődésében
2.1. A vizsgált korosztály szomatikus jellemzése
2.2. A vizsgált korosztály mozgásfejlődésének analizálása
3. Mozgáskoordináció a játéktevékenységben
3.1. A testi és motoros képességek fejlesztése
3.2. A népi játék és a motoros képességek fejlesztésének relációja
3.2.1. A nagymozgások fejlesztése
3.2.2. Az egyensúlyérzék fejlesztése
3.2.3. A metrum és ritmusérzék fejlesztése
3.2.4. A finommotorika fejlesztése
3.2.5. Szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztése
3.3. A testséma fejlesztése
3.4. Audio-vizuális ingerek és a mozgáskoordináció komplexitása
3.4.1. Percepciófejlesztés
4. A készségfejlesztő folyamat személyiségformáló hatása
III. 1. A népi játékok funkciója a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében
1.1. A játék
1.2. A népi játékok szerepe a mai gyermekek életében
1.3. A magyar játékkutatás rövid történeti bemutatása
2. A népi játékok mozdulattípusai és a zenei tartalom komplexitása
2.1. A népi játékokban előforduló mozdulattípusok
2.1.1. A gesztus
2.1.1.1. Gesztusok a népi játékokban
2.1.2. A súlylábmozgás és a testsúlyáthelyezés
2.1.2.1. A súlylábmozgás és a testsúlyáthelyezés a népi játékokban
2.1.3. A lépés
2.1.3.1. Lépés a népi játékokban
2.1.3.2. A vonulásokban előforduló különböző térformák
2.1.4. Az ugrás
2.1.4.1. Ugrás a népi játékokban
2.1.4.2. Szökdelés a népi játékokban
2.1.5. A futás
2.1.5.1. Futás a népi játékokban
2.1.6.   A forgás
2.1.6.1. Forgás a népi játékokban
3. A 3-7 éves korosztály táncos mozgásanyaga
IV. 1. Összegzés
V. 1. Példatár
1.1. Bodrogközi játékok
1.2. Rábaközi játékok
1.3. Kalocsa vidéki játékok
Felhasznált irodalom