Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A populáris zene antológiája

Paraméterek

Szerző Gonda János
Cím A populáris zene antológiája
Kiadó Fővárosi Pedagógiai Intézet
Kiadás éve 1992
Terjedelem 128 oldal
Formátum Oktatócsomag
ISBN 963 501 129 6
Eredeti ár:
2.980 Ft

Tanári segédkönyv az iskolai ének és a zeneiskolai oktatáshoz. Egy igazi könyvritkaság, 128 oldalas könyv, 3 db magnókazetta-melléklettel, védődobozban. A magnókazetták gyáriak, egyszer sem hallgatottak, ám 31 éve készültek, minőségükért felelősséget nem vállalunk.

Leírás

A zeneiskolai oktatás és az általános iskolai ének-zene tanítás – néhány ritka kivételtől eltekintve – a kompozíciós muzsikán és népzenén kívül eső műfajokkal hagyományosan nem foglalkozik. Ugyanakkor az úgynevezett ifjúsági populáris zene az egész világon elterjedt, hihetetlen tömegek, száz és százmilliók lelkesednek érte. Egy különös, tipikusan XX. századi, a zene történetében eleddig példátlan jelenséggel állunk szemben, melynek elsősorban társadalmi és lélektani okai vannak. Észre kell venni: a fiatalság a maga módján reagált mindarra, ami századunkban végbement, s a maga módján reagál jelenleg is civilizációnk nem éppen reménykeltő helyzetére. A sokféle magatartás-reakció közül különösen szembetűnő a tiltakozás, a lázadás, a felnőttek világától való elfordulás.

Vannak, akik szerint közvetít a rádió, televízió éppen elég pop-, rockzenét, hallgatnak a fiatalok koncerten, lemezen, kazettán éppen elég kommersz produkciót, legalább az intézményes zeneoktatás ne álljon be a sorba, hanem foglalkozzék azzal, amire hivatott, vagyis valódi művészetekkel, értékes alkotásokkal. Csakhogy a populáris zene iskolai diszkriminációja két szempontból rendkívül káros. Egyfelől a pedagógia ezen a téren lemond mindenfajta zenei nevelésről, ízlésformálásról. Másfelől szembeállítja az ifjúságot az iskolával, hiszen az utóbbi éppen azt a zenét rekeszti ki, melyet a fiatalok közül igen sokan a leginkább a sajátjuknak éreznek. A következményekkel nem szükséges foglalkozni, azok mindannyiunk előtt ismertek.

Hosszú ideje hangoztatom: alapjaiban elhibázott stratégia ez, függetlenül attól, hogy egy tanár kedveli, elfogadja avagy kifejezetten idegenkedik ettől a világtól. Az idegenkedés természetesen lehet nagyon is indokolt, hiszen valóban sok a kommersz, dilettáns, néha még alantas indulatokat is gerjesztő megnyilvánulás. Csakhogy minden műfajban – így a rock-, pop-, folk-, countryzenében is! – akadnak kitűnő, értékes vagy legalábbis feltűnően professzionális produkciók, olyan pozitívumok és értékek, melyekre érdemes lenne a fiatalok figyelmét felhívni...

 

Fővárosi Pedagógiai Intézet, 1992.

Írta: Gonda János

Szerkesztette: Kovács Kálmánné

Tartalom

IFJÚSÁGI ZENE ÉS ISKOLA

A POPULÁRIS ZENE MŰFAJAI

JEGYZETEK

I. KAZETTA – „A” OLDAL

AFRIKAI FOLKLÓR

I. Afrikai dobzene. Abatutsi törzs királyi dobjai

2. Abatutsi törzs énekesnője. Afrikai dobzene

3. Részlet egy New Orleans-i jazzdobos, Baby Dodds szólójából

4. Afrikai ének. Felhívás-válasz előadásmód

AFRO-AMERIKAI FOLKLÓR

5. Charlestoni utcai árus éneke

6. Észak-amerikai vallásos zene – néger kongregáció

7. Stilizált afro-amerikai ritmikus énekbeszéd

8. Country blues – Robert Johnson

9. Country blues – Blind Lemon Jefferson

10. Klasszikus blues – Bessie Smith

11. Cakewalk

12. Ragtime – Scott Joplin

KLASSZIKUS JAZZ

13. Ragtime – Jelly Roll Morton

14. A Maple Leaf Rag egy chicagói jazzegyüttes előadásában

15. Ragtime és kompozíciós zene

16. Korai New Orleans-i jazz – The Young Tuxedo Brass Band

17. New Orleans-i stílusú fehér együttes – Original Dixiland Jazz Band

18. New Orleans Renaissance – Kid Ory’s Brownskin Babies

19. A chicagói korszak első szakasza – King Olivér’s Creole Jazz Band

20. Head Arrangement – Jelly Roll Morton's Red Hot Peppers

21. Szolisztikus jazz – Louis Armstrong and His Hot Seven

22. A chicagói korszak második fele – Louis Armstrong and His Hot Five

23. Késői chicagói stílus – McKenziee and Condon’s Chicagoans

24. Chicagói dixieland jazz-Bix Beiderbecke and his Gang

25. Boogie woogie zongora-stílus Pete Johnson

26. Harlemi iskola – Fats Waller

SWING-KORSZAK

27. A swing-stílusú big band kialakulása – Fletcher Henderson

28. Duke Ellington, a nagyzenekari jazz kiemelkedő alakja

29. Duke Ellington big bandje – a Black and Tan Fantasy későbbi felvétele

30. Swing-korabeli kisegyüttes, hot-játék – Fats Waller

31. A swing-zene kiemelkedő szaxofonosa – Coleman Hawkins

32. A swing-korszak riff-technikája – Benny Goodman szextettje

I. KAZETTA – „B” OLDAL

1. A jazz zongorajáték virtuóza – Art Tatum

2. Art Tatum

3. Art Tatum combóban – Lionel Hampton, Buddy Rich, Art Tatum trió

4. A swing-korszak nagy blues énekesnője – Billie Holiday

5. Swing-stílusú big band – Haary James zenekara

6. Artisztikus big band zene – Duke Ellington és zenekara

7. A korszak másik kiemelkedő big bandje – Count Basie és zenekara

MODERN JAZZ

8. A modern jazz kezdete, bebop stílus – Charlie Parker és Dizzy Gillespie

9. Bebop blues – Charlie Parker combója

10. Az előző darab másik felvétele

11. Thelonious Monk, a zeneszerző és zongorista

12. A modern jazz nagyzenekari irányzata: progresszív stílus – Stan Kenton

13. Az Artistry Jumps újabb feldolgozása

14. A cool-stílus kibontakozása – Miles Davis Capitol-felvétele

15. Klasszicista jazz – Modern Jazz Quartet

16. Modern Jazz Quartet

17. Klasszicista jazz – Dave Brubeck Quartet

18. Dave Brubeck Quartet

19. Gerry Mulligan Quartet

20. West coast jazz – Lennie Niehaus Octet

21. Russ Freeman és Chet Baker kvartettje

22. Stan Getz és Bob Brookmeyer

23. Frank Rosolino és Conte Candoli kvintettje

II. KAZETTA – „A” OLDAL

1. Modern jazz-zongoristák – Erroll Garner

2. Modern jazz-zongoristák – Oscar Peterson

3. Main stream énekstílus – Sarah Vaughan

4. Seat vocal – Ella Fitzgerald

5. Hard bop – Art Blakey „Jazz Messengers” együttese

6. Sonny Rollins Plus Four

7. Miles Davis szextettje

8. Nagyzenekari cool jazz – Miles Davis és Gil Evans

9. Modális jazz – Miles Davis Kind of Blue c. albuma

10. John Coltrane Quartet

11. Free jazz – Ornette Coleman

12. A hagyományos elemek és újító törekvések szintézise – Charles Mingus

13. Kortárs zene és jazz – Cecil Taylor

14. Main stream nagyzenekari jazz – Oliver Nelson

15. Modern szimfonikus zene és jazz – Oliver Nelson

16. Gospel-zene – Mahalia Jackson

17. Afro-amerikai jellegű vallásos zene – The Robert Patterson Singers

18. Stilizált néger vallásos zene

II. KAZETTA – „B” OLDAL

1. Johnny Hodges és Wild Billy Davis

2. Modern jazz-zongorajáték – Billy Evans

3. Zongora-bőgő duett – Billy Evans és Eddie Gomez

4. Fúziós törekvések – Miles Davis jazz-rock felvétele

5. Return To Forever – Chick Corea

6. Mahavishnu Orchestra – John McLaughlin

7. Modern jazz-vokál – Singers Unlimited

8. Polifonikus vokál-stílus – Take Six

9. Take Six

10. Kompozíciós törekvések a modern kamara-jazzben – Chick Corea

11. Mai trió-zene – Chick Corea Acoustic Band

12. Mai szaxofon-játék – Mike Brecker

13. Keith Jarrett, a mai jazz kiemelkedő művésze

14. Az előző darab másik részlete

15. Bobby McFerrin

EURÓPA ÉS MÁS KONTINENSEK JAZZ-ZENÉJE

16. Francia jazz – Stephane Grappelli

17. Svéd népzene és jazz – Jan Johansson

18. Norvég jazz – Jan Garbarek Quartet

19. Hindu zene és jazz – Irene Schweizer és Dewan Motihar

20. Ausztráliai jazz – Don Burrows és társai

MAGYAR JAZZ

21. Magyar Jazz Kvartett

22. Magyar népzene és jazzimprovizáció – Pege Aladár

23. Fiatalabb generáció – Gárdonyi László

24. Kamara-jazz – Trio Stendhal

25. Fúziós zene – Things

26. Szabad zenei stílus – Szabados György

III. KAZETTA – „A” OLDAL

ROCK-ZENE – ROCK AND ROLL, ROCK-BLUES, COUNTRY-, FOLK- ÉS POP-ZENE

1. Rock and roll – Elvis Presley

2. Rock and roll – a Beatles együttes és Beatles-jelenség

3. Blues a rock-zenében – Beatles

4. Songos hangvétel – Beatles

5. Vokál-ének – Beatles

6. A Beatles útja

7. Érett Beatles-stílus

8. Egy váltakozó ütemű Beatles-kompozíció

9. Nagyzenekari Beatles-felvétel

10. Artisztikus kamara-együttes – Crosby, Stills & Nash

11. Ballada-stílus – Crosby, Stills & Nash

12. Country- és jazz-vokál stílus

13. Country-zene – Elvis Presley

14. Country-zene – Bob Dylan

15. Instrumentális country-zene

16. Bob Dylan és Johnny Cash

17. Eklektikus stílusjegyek – Bob Dylan

18. Rock-blues – Jimi Hendrix

19. Rolling Stones

20. Country-hatások a rock-zenében – Rolling Stones

21. Harmóniai ostinato – Rolling Stones

22. A Rolling Stones stílusjegyei

III. KAZETTA – „B” OLDAL

1. A populáris műfajok közeledése egymáshoz – Quincy Jones

2. Egy értékes populáris dal – Quincy Jones hangszerelő művészete

3. Populáris dal – Roberta Flack

4. Latin-rock – Santana-együttes

5. Hard-rock – Deep Purple

6. Kamara-rock – Cream

7. Rock, jazz és kompozíciós zene – Blood, Sweat & Tears

8. Pszichedelikus rock – Pink Floyd

9. Dinamikus rock-jazz – Chicago-együttes

10. Amerikai populáris zene – Sting

MAGYAR ROCK- ÉS COUNTRY-ZENE

11. Locomotiv GT – Presser Gábor

12. Magyar country-stílus – Fonográf

13. Country-muzsika – Bojtorján együttes

14. Szolisztikus népies dal – Szörényi Levente

15. Népies rock-zene – Szörényi Levente