Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A reklámról - ma - Magyarországon

Paraméterek

Szerző Salánki Ágnes
Cím A reklámról – ma – Magyarországon
Alcím Szöveggyűjtemény
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2001
Terjedelem 129 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9024 98 8
Ár:
2.040 Ft
1.938 Ft
Kedvezmény: 5%

A szerzők a mai magyar reklámnyelvet és a hozzá tartozó képanyagot – a nyelvészek szemszögéből – önmagában vagy akár más nemzetek reklámjainak tükrében vizsgálják, párhuzamos vagy eltérő jelenségeket keresnek.

Leírás

Magyarország piacgazdasága kialakulásának kezdeti időszakában szinte elkerülhetetlen beszélnünk, írnunk mindazokról a tényezőkről, amelyek ezen átalakulással összefüggenek, és nemcsak a gazdasági szakemberek, hanem jogászok, pszichológusok, nyelvészek stb. kutatási területét képezik. Mivel a magyar gazdaság struktúráját a fejlett nyugati államokéhoz hasonlóan szeretnénk alakítani, az „alkalmazkodás” gyakorlatilag minden szinten szükséges.
Itt azonban nem csupán a gazdasági terminusok fordíthatóságára, az esetleges neologizmusokra, tükörfordításokra kell gondolnunk, hanem akár a reklám nyelvére, a szlogenek sajátságaira, a folyóiratokban megjelenő képekre vagy a televízióban sugárzott klipekre, a hirdetések variációs lehetőségeire a médiában.
A változás, az átalakulás a nyelvi, nyelvészeti tényezőkre is vonatkozik. Ezért határozták el a szerzők, hogy a mai magyar reklámnyelvet és a hozzá tartozó képanyagot – a nyelvészek szemszögéből – önmagában vagy akár más nemzetek reklámjainak tükrében megvizsgálják, esetleg párhuzamos vagy eltérő jelenségeket keresnek. Az idegen nyelvekkel való összehasonlítás két szempontból is hasznos lehet: egyrészt a külföldön már tradicionális reklámkutatás eredményeit tanulmányozva eldönthetjük, mi az „elavult módszer”, ill. mi az, ami napjainkban is hatékony és a magyar viszonyokra is adaptálható. Másrészt vizsgálhatjuk, melyek azok a speciálisan magyar nyelvre jellemző jelenségek, amelyek a reklámhatás érdekében kihasználhatók.
 

Tartalom

Előszó
Kegyesné Szekeres Erika: A farmakoreklámról. „A kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót vagy kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét!”
Csótainé Bárczy Klára: „Vegyem, ne vegyem?”. Az autó-műszaki leírások és reklámok nyelvének elemzése szaknyelvi szempontból
Besir Anna: Reklám, mert megérdemlem! (Reklámszlogenek hatásvizsgálata felvételizők körében)
Lendvai Endre: Az ezredvég reklámhumora
Menus Borbála: Ausztriából jöttünk, mesterségünk címere az óriásplakát. Szaknyelvi kalauz a plakátdzsungelben eligazodni vágyóknak
Forgács Erzsébet: Nyelvi játékok a reklámban
Salánki Ágnes: Hasznos reklámfogások, avagy mi csábítja vásárlásra a fogyasztót?
Szarka Zoltán: Jel, jelentés és információ kapcsolata a sajtóreklámokban