Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A Stephens-Sarlós program

Paraméterek

Szerző Stephens-Sarlós Erzsébet
Cím A Stephens-Sarlós program
Alcím Továbblépés megrekedt egészségi, tanulási, viselkedési és kommunikációs problémákból
Kiadó Kulcslyuk Kiadó
Kiadás éve 2022
Terjedelem 448 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 6471 00 0
Eredeti ár:
5.500 Ft
4.950 Ft
Online kedvezmény: 10%

Az eltérő idegrendszeri fejlődés, az „elakadás” tünetei rendkívül változatosak, és igencsak meg tudják keseríteni a gyermek, majd a felnőtt életét. Ugyanis a szenzomotoros, azaz az érzékeléssel és mozgással kapcsolatos fejlődésben zavar keletkezik. Dr. Stephens-Sarlós Erzsébet gyógytestnevelő, szenzomotoros terapeuta huszonkét éve foglalkozik fejlesztéssel, közel háromezer gyermek fejlesztése során szerzett tapasztalataira és doktori kutatásának eredményeire építve írta meg ezt a könyvet.

Leírás

A reflexek önkéntelen válaszok a testen belül keletkezett vagy a külvilágból származó ingerekre. Nagyon sok fajtájuk létezik, és mindegyiknek megvan a maga szerepe. Némelyek egész életünket végigkísérik, ám vannak köztük olyanok – az úgynevezett primitív reflexek –, melyek csak a születésünktől 2–2,5 éves korig szolgálnak minket. Ezt követően bele kell, hogy olvadjanak egy másik reflexbe, vagy az agykéreg gátlása alá kerülnek, és megszűnik a működésük. Ha ez nem történik meg időben, akkor az idegrendszer nem tud a megfelelő tempóban érni, egy-egy területen akár életre szóló elakadás történik.
Az eltérő idegrendszeri fejlődés, az „elakadás” tünetei rendkívül változatosak, és igencsak meg tudják keseríteni a gyermek, majd a felnőtt életét. Ugyanis a szenzomotoros, azaz az érzékeléssel és mozgással kapcsolatos fejlődésben zavar keletkezik. Ennek a zavarnak a tünetei gyakran nagyon hasonlóak – és így könnyen összetéveszthetők – bizonyos „címkézett” zavarokéval. Ezért azokat a problémákat, amiket (néha tévesen) figyelemzavarként, hiperaktivitásként, ADHD-ként, autizmus spektrumzavarként, mozgáskoordinációs zavarként, diszlexiaként, diszgráfiaként, diszkalkuliaként diagnosztizálnak, valójában gyakran a visszamaradt csecsemőkori reflexek, az elakadt szenzomotoros fejlődés okozzák. Ezekben az esetekben a probléma sokkal egyszerűbben megoldható, mint gondolnánk.
Ha idegrendszeri éretlenség áll a gond háttérben, a tünetek nagy része – sőt olykor a teljes probléma – bizonyos célirányos gyakorlatok végzésével megszűnik vagy jelentősen enyhül. Ily módon megszűnhet a székletvisszatartás, az éjszakai ágybavizelés, az indokolatlan szorongás/félelem, a beszédzavarok jó része vagy éppen az ügyetlenség is. Természetesen nem egyik napról a másikra, hanem kitartó, rendszeres munka eredményeként.
A szerző, dr. Stephens-Sarlós Erzsébet gyógytestnevelő, szenzomotoros terapeuta huszonkét éve foglalkozik fejlesztéssel. A jelentős mennyiségű – nagyrészt külföldi – szakirodalom tanulmányozása mellett közel háromezer gyermek fejlesztése során szerzett tapasztalataira és doktori kutatásának eredményeire építve írta meg ezt a könyvet. Műve fontos hozzájárulás az érintettek egészségnek és életminőségének javításához, hiszen ebben a témában igen kevés a magyarul hozzáférhető irodalom. Olyan könyv pedig, mely reflexintegráló gyakorlatokat is tartalmaz, az egész világon „hiánycikk”. Ez a kötet ezt kínálja. Az elméleti háttér ismertetése mellett tünetcsoportokra és korcsoportokra lebontott gyakorlati programokat. Ezáltal valódi lehetőséget azoknak a szülőknek, védőnőknek, pedagógusoknak, fejlesztőknek, pszichológusoknak, orvosoknak, akik segíteni szeretnének a rájuk bízott gyermekeknek. Azoknak az edzőknek vagy zenetanároknak, akik segíteni szeretnének a versenyzőiknek, növendékeiknek. És azoknak a felnőtteknek, akik segíteni szeretnének önmaguknak.

 

Kulcslyuk Kiadó, 2022.

Írta: Stephens-Sarlós Erzsébet

 

Kapcsolódó kiadványok:

Stephens-Sarlós Erzsébet: Vulpi (mozgásfejlesztő mesekönyv)

Szvatkó Anna szerk.: Billenések

 

Kapcsolódó témakörök:

Gyógytestnevelés

ADHD

Tartalom

BEVEZETÉS

ELŐSZÓ

Segítség! Baj van!

Egy kis történelem

Mindennek az alapja a mozgás

A bennünk élő csecsemő, avagy a primitív vagy csecsemőkori reflexek

Kik és mit gondoltak a szenzomotoros fejlődésről?

A szenzomotoros integráció

Az érzékszervi észlelés és érzékelés szimfóniája

Az egyensúly-érzékelés labirintusában

Szemünk világa

Hallom, értem, válaszolok

Kívül-belül

Megfogjam, ne fogjam?

Ízek, zamatok, illatok

Mozgás! ...és egyebek

Kutatások, vizsgálódások, eredmények

Milyen esetben, mit, hogyan, kinek?

A probléma és a probléma eredetének tisztázása

Az életkor

A gyakorlatok végzése; a bemelegítés, az intenzitás, az ismétlésszám, a pihenőidő, a hibajavítás, a levezetés

Az ideiglenes visszafejlődés, azaz a regresszió

A tréninggel kapcsolatos egyéb kérdések

A gyakorlatsorok elvégzése előtt nem árt, ha tudjuk

Az ADHD

A széklet visszatartása

Az éjszakai ágybavizelés

Megkésett beszéd- és nyelvfejlődés, egyéb, a beszéddel összefüggő problémák

Az autizmus spektrumzavar, az Asperger-szindróma

Diszlexia, diszgráfia

Az ügyetlenség

Szorongás, izgalom, álmatlan éjszaka

„Csöpp kis kezed tenyeremben, elfér benne egy az egyben”

Öreg ember nem vén ember

Néhány mondat a szenzoros feladatok elé

Édes, sós, keserű, savanyú?

Fogjuk meg!

Hapci

Láss csodát!

Pörögjünk, forogjunk!

A le nem épült csecsemőkori reflexekre jellemző „check list”, azaz ellenőrző lista, illetve a tesztgyakorlatok

Mondókagyűjtemény

Szómagyarázat

Bibliográfia