Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A számolás fejlesztése 4-8 éves életkorban

A számolás fejlesztése 4-8 éves életkorban Katt rá a felnagyításhoz
Sorozat DIFER
Szerző Józsa Krisztián
Cím A számolás fejlesztése 4-8 éves életkorban
Alcím Szülőknek, óvodapedagusoknak, tanítóknak
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2014
Terjedelem 136 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 697 767 2
Ár:
2.580 Ft

Az iskolát kezdő gyermekek számolási készségének fejlettségében években mérhető egyéni különbségek vannak. Az elemi számolási készség játékos módszerekkel mind óvodában, mind iskolában eredményesen fejleszthető.

Leírás

Az iskolát kezdő gyermekek számolási készségének fejlettségében években mérhető egyéni különbségek vannak. A gyakorlati tapasztalatok és a kutatási eredmények egymást megerősítve mutatnak rá, hogy a jelentős fejlettségbeli megkésettséget a hagyományos iskolai módszerek nem, vagy csak alig tudják kompenzálni. A hátránnyal induló tanulók jelentős része az első iskolai évek alatt végérvényesen leszakad társaitól, a gyermekek közötti különbségek nagysága az iskolai évek alatt tovább növekszik.
Fejlesztő kísérleteink eredményei alapján ugyanakkor bizonyítottnak látjuk: az elemi számolási készség játékos módszerekkel mind óvodában, mind iskolában eredményesen fejleszthető. A szülők kezében ugyancsak óriási lehetőségek vannak arra, hogy segítsék gyermekük matematikai készségeinek a fejlődését. A gyermekek fejlődésbeli megkésettsége már óvodás korban jelentős mértékben csökkenthető, a sikeres iskolakezdés, iskolai tanulás feltételei megteremthetőek. A sikerhez új szemléletmódra és részben új módszerekre van szükség. Olyan fejlesztések lehetnek eredményesek, melyek igazodnak a gyermek egyéni fejlődési üteméhez, aktuális fejlettségi szintjéhez. A készségek fejlődése évekig tartó folyamat, ezért a hatékony fejlesztéshez több évet átfogó, az óvodából az iskolába átívelő programokat kell egységes módszertanra alapozva megvalósítani.
Ez a könyv ebben a szemléletben kívánja segíteni az elemi számolási készség fejlesztését. Az első rész a készség fejlődésével és fejlesztésével foglalkozó hazai kutatások eredményeit foglalja össze. A második részben egy játékgyűjteményt adunk közre, mely alkalmas az óvodai és iskolai fejlesztésre a tipikusan fejlődő gyermekek esetében 4-8 éves kor között, illetve a fejlődésben megkésett gyermekeknél magasabb évfolyamokon is mindaddig, amíg a számolási készséget elsajátítja a gyermek. A mondókák, játékok egy része otthon is felhasználható, játszható. A játékgyűjtemény az elmúlt másfél évtizedben végzett fejlesztő programjaink tapasztalatai alapján állt össze. Benne van mindazon óvodapedagógusoknak és tanítóknak a munkája, akik részt vettek ezekben a programokban, a módszert kipróbáló kísérletekben.
 
Szakmai lektor: Havlikné Rácz Andrea, Pozsár Éva
Szerkesztette: Tóth Mónika
Illusztrációk: Molnár Mónika

Tartalom

Bevezető
Köszönetnyilvánítás
Elemi számolási készség
A velünk született számolás
Elemi számolási készség
A számolási készség mérése
A mérés menete
Néhány további szempont
Ki végezze a mérést
A számolási készség fejlődése
Az összetevők fejlődése
Fejlettségbeli különbségek
Családi háttér
Az eltérő fejlődés
Számolási zavar
Tanulásban akadályozottság
A számolási készséget fejlesztő programok eredményessége
Óvodai fejlesztés
Iskolai fejlesztés
Néhány szempont a fejlesztéshez
Játékgyűjtemény
Játékgyűjtemény az elemi számolási készség fejlesztéséhez
Mondókák, versek, dalok, kiszámolók
Számlálás
Számosság
Sorszámok
Számképek
Számjegyek
Mérés
Elemi műveletek
Foglalkozás- és projekttervek
Foglalkozástervek a játékokhoz
Projekttervek
Irodalomjegyzék
A játékgyűjtemény összeállítása során felhasznált források