Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A szenvedélyes elme

Paraméterek

Szerző Lawson, Wenn
Cím A szenvedélyes elme
Alcím Hogyan tanulnak az autisták?
Kiadó Geobook Kiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 238 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5015 44 1
Ár:
2.990 Ft
2.840 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv kulcsszava a megértés. A jól ismert szerző – aki maga is autista – a kötetben kritikusan ismerteti az autizmus eddigi elméleteit (kognitív elméletek), rávilágítva azok erősségeire és gyengéire, majd részben a saját életéből vett tapasztalatok, másrészt a munkája során szerzett ismeretek alapján felvázol egy, az eddigiektől gyökeresen eltérő új autizmus modellt.

Leírás

A könyv kulcsszava a megértés. A jól ismert szerző – aki maga is autista – a kötetben kritikusan ismerteti az autizmus eddigi elméleteit (kognitív elméletek), rávilágítva azok erősségeire és gyengéire, majd részben a saját életéből vett tapasztalatok, másrészt a munkája során szerzett ismeretek alapján felvázol egy, az eddigiektől gyökeresen eltérő új autizmus modellt. „Ebben a könyvben mindenki mástól eltérően megpróbálok magyarázatot adni az autizmus rejtélyére, és pozitív együttműködési módokat felvázolni egy olyan jövő érdekében, amelyben mindannyian reménykedünk.” A kötet – annak ellenére, hogy tartalmilag rendkívül gazdag – könnyen érthető, ezért nem csak a szakembereknek, hanem minden érintettnek jó szívvel ajánlható.
 
Fordította: Bertalan Lilla
Szakmai lektor: Dallos Gyöngyvér

Tartalom

Előszó
1. fejezet: Bevezetés
Miért írtam ezt a könyvet?
A szavak ereje
Agyi konfiguráció
Mi várható a könyvben
A figyelem és az érdeklődés szerepe
2. fejezet: Az Autizmus-spektrum – Hol tartunk most?
Bevezetés
Hogy is néz ki az autizmus-spektrum?
A nemek szerepe
Autista erősségek
Tanulási stílus
Érzékszervi eltérések
Összefoglalás
3. fejezet: Az Autizmus-spektrum kognitív elméletei
Bevezetés
Gondolkodás és kognitív elmélet
Elméletek az autizmus-spektrumról
Figyelem és érdeklődés
Összefoglalás
4. fejezet: Kognitív elmélet: Elmeteória
Bevezetés
Definíció
Az elmeteória alapjai
Az elmeteória összetevői
Alkalmazása a gyermekfejlődésre
Az elmeteória fejlődése
Az elmeteória fejlődésének merev felfogása által támasztott nehézségek
A legismertebb elmeteória-teszt
Az elmeteória kutatása az idők során
Kérdések az elmeteóriával kapcsolatban
Egyéb lehetséges kérdések
Összefoglalás
5. fejezet: Kognitív elmélet: végrehajtó funkció (EF)
Bevezetés
Definíció
A végrehajtó funkció elméletének alapjai
A végrehajtó funkciók elméletének elemei
Az elmélet alkalmazása a gyermekfejlődésre
Kutatástörténet
Végrehajtó funkciók és elmeteória
A végrehajtó funkciók és az autizmus-spektrum kapcsolatának kérdései
További kérdések és korlátok
Összefoglalás
6. fejezet: Kognitív elmélet: Gyenge központi koherencia
Bevezetés
Definíció
A gyenge központi koherencia elméletének alapjai
A gyenge központi koherencia elemei
Alkalmazás neurotipikus és autizmus-spektrum populációkra
Kutatástörténet
A gyenge központi koherencia elmélet korlátai
Összefoglalás
7. fejezet: Kognitív elmélet: Túlfejlett észlelési funkcionálás
Bevezetés
Definíció
A Túlfejlett Észlelési Funkcionálás elméletének alapjai
A Túlfejlett Észlelési Funkcionálás elméletének elemei
Alkalmazás a neurotipikus és az autisztikus populációkra
Kutatástörténet
Összevetés más kognitív elméletekkel
A túlfejlett észlelési funkcionálás elméletének korlátai
Összefoglalás
8. fejezet: Kognitív elmélet: Kizárólagos figyelem és kapcsolódó gondolkodás autizmusban
Bevezetés
Definíciók
A monotropizmus, mint a KFKG alapja
Figyelem
Figyelem és agyi konfiguráció
A monotropizmus és a szenzoros rendszer
Monotropizmus és érdeklődés
Figyelem, motiváció, érdeklődés
Hiányosságok triádja vagy a KFKG terméke?
Feldolgozási stílus
Monotropizmus és tanulási stílusok
A komplex kognitív képességek kapcsolata az érdeklődéssel és a figyelemmel
A KFKG kognitív komponensei
Monotropizmus és szó szerinti értés
Monotropizmus és zárt fogalmakban gondolkodás
Monotropizmus: kontextus és arányok
Monotropizmus: időzítés, sorrend és előrejelzés
Monotropizmus és nem-szociális prioritások
9. fejezet: A KFKG jelentősége
Bevezetés
A spektrumlakók mindennapi tapasztalatai
Amikor a dolgok változnak
Az időfogalom
A KFKG magyarázata az autista és neurotipikus észlelés különbségeire
Esettanulmányok
Autizmus-spektrumbeli megértés
Az autizmus-spektrum megértésének problémái (neurotipikus szemmel)
Mi van akkor, ha nem az van, amire számítunk?
Problémamegoldás a KFKG segítségével
Tom története – egy hosszabb esettanulmány
Miért vannak Tomnál ezek a nehézségei?
Segíthetünk Tomnak elviselni a változást?
Mikor és hogyan avatkozzunk be Tom életébe?
Mi van a tanultak általánosításával?
Az informatika, vizualitás és struktúra használatának logikája
Neurotipikus szülők
Összefoglalás
10. fejezet: Jövőbe tekintés
Bevezetés
Egy eltérő tanulási stílus
A feladatok befejezése
Normalitás
Mindenki érdeke
A KFKG kísérleti megerősítése vagy cáfolata
A KFKG korlátai
Publikációk
Irodalomjegyzék
A függelék: Az elme modellje, a figyelemért versengő érdeklődések dinamikus rendszereként bemutatva
B függelék: Az autizmus-spektrumzavar kritériumainak átfogalmazása
C függelék: Az autizmus nem-kognitív elméletei
D függelék: Egy spektrumlakó felnőtt festményei
E függelék: A kommunikáció akadályainak összefoglalása
Tárgymutató