Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A színészmesterség alapismeretei

Paraméterek

Szerző Kovács Gábor Dénes
Cím A színészmesterség alapismeretei
Alcím DVD-Video melléklettel
Kiadó Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet
Kiadás éve 2009
Terjedelem 288 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 264 070 9
Ár:
6.000 Ft
5.400 Ft
Kedvezmény: 10%

A színészmesterség szerteágazó és komplex ismereteket feltételez. Gyakorlása során nem válik szét szakmai elmélet és gyakorlat. A könyvet használhatják a középfokú színészképzésen túl az amatőr, ill. diákszínjátszó körök is.

Leírás

A könyv a Színész II. szakképesítés valamennyi elágazásához szükséges mesterségbeli alapokat ismerteti. A színészmesterség szerteágazó és komplex ismereteket feltételez. Gyakorlása során nem válik szét szakmai elmélet és gyakorlat. Módszertani szempontból az általánosan elfogadott, „kanonizált” színházi ismereteket jeleníti meg, nem pedig azok esszészerű narrálását. Ebből eredt a szerkezet kialakítása. Az alapismeretek mellett, a külső hasábban jelennek meg – az ismeretközlő szövegekkel szinkronban – a vonatkozó lexikális elemek. Az oldalpárok jelezik a színházművészet összetettségét, s remélhetően, ösztönzik az olvasót a további szakirodalmi tájékozódásra.
A könyv DVD-melléklete gyakorlatban igyekszik demonstrálni a leírtakat. Felépítésében a szöveg fejezeteinek sorrendjét, témáit követi. A beszéd, az ének, a mozgás, valamint a színpadi és filmszínészi mesterség alapismereteire vonatkozó gyakorlatokat jelenít meg.
Felhasználhatják a középfokú színészképzésen túl az amatőr, ill. diákszínjátszó körök.
 
Alkotó szerkesztő: Kovács Gábor Dénes
Lektor: Iglódi István, Kovács Gábor Dénes, Fekete Péter

Tartalom

Kétszáz kérdés

I. SZÍNHÁZMŰVÉSZETI ALAPISMERETEK

Kovács Gábor Dénes: A színházművészet esztétikai, etikai, alkotásmódszertani alapismeretei

II. A SZÍNÉSZI ALKOTÁS KIFEJEZŐ ESZKÖZEI

2.1. BESZÉD

2.1.1. Beszédtechnika

Thoroczkay Miklósné: A beszédről – beszédtechnika gyakorlatokkal

2.1.2. Művészi, előadói beszéd

Fehér Ildikó: Művészi beszéd – színészi kommunikáció

2.2. ÉNEK

2.2.1. Ének- és hangképzés

Magony Enikő: Énektanulás lépésről lépésre

2.2.2. Daléneklés

Gebora György: A daltanulás folyamata

2.3. MOZGÁS

2.3.1. Tánc

Gál Eszter: Mozgás, testtudat, technika

2.3.2. Kontakt

Gyöngyösi Tamás: Kontaktmozgás, tréning

2.3.3. Pantomim

Karsai János: Pantomim – gesztusbeszéd

III. SZÍNÉSZMESTERSÉG

3.1. Színészmesterség

Huszár László: Fokozatosság és önállóság a színésznevelésben

Őze Áron: A racionális és érzelmi apparátus együttes használata

Szélyes Imre: A „jezsuita negyedóra”

3.2. Zenés színészmesterség

Iglódi István: A zenés színészmesterség képzése

3.3. Filmszínészet

Dér András: A filmszínészet jellemzői, módszertani változatai

3.4. Bábszínészet

Palocsay Kisó Kata – Székely Andrea: Az animációs gondolkodás kialakításának első lépései

IV. SZÖVEG – SZÍNHÁZ – SZÍNÉSZ

Kovács Gábor Dénes: Drámairodalmi alkotások és alkotók, színháztörténeti korszakok

Gajdó Tamás: 20. századi magyar színháztörténet, színházművészek

4.1. Klasszikus tragédiák és komédiák

4.2. A tragikus és komikus műfajok újjáalakulása a reneszánsz és a manierizmus idején

4.3. Az udvari kultúrák színjátéktípusai

4.4. Komédiatípusok a 17-18. században

4.5. Romantikus drámai műfajok, a magyar hivatásos színjátszás első százada

4.6. A polgári dráma nagy korszaka, a színpadi naturalizmus

4.7. Az avantgárdtól az abszurdig

4.8. Magánbeszélgetések és a musical

4.9. Színjátszás és drámairodalom Magyarországon a 20. század első felében

4.10. A múlt század második felének magyar nyelvű színjátszása és jellemző drámatípusai

Irodalomjegyzék