Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A színjátszás lehetőségei a konduktív pedagógia rendszerében

Paraméterek

Szerző Eckhardt Éva
Cím A színjátszás lehetőségei a konduktív pedagógia rendszerében
Alcím Szakdolgozat
Kiadó ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 116 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 8035 19 4
Ár:
990 Ft
940 Ft
Kedvezmény: 5%

A szerző munkájának célja az, hogy a központi idegrendszeri mozgássérült emberek megmutathassák művészeti, azon belül is a színművészetben kibontakozó tehetségüket, s ezáltal hozzájáruljon kulturális integrációjukhoz. Nem kevésbé célja olyan légkör kialakítása is, amelyben természetessé válik a fogyatékossággal élők együttműködése ép társaikkal különböző művészeti ágazatokban. Vizsgálta a színjátszás beillesztésének lehetőségeit a konduktív pedagógia strukturált, egymásra épülő rendszerébe; a színjátszó szakkör céljainak megvalósíthatóságát egy olyan iskolában, ahol halmozottan sérült és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek tanulnak; illetve hogy a mozgássérült gyermekek tevékenységük révén miként képesek művészeti (és erkölcsi) élményt nyújtani a társadalom ép tagjainak.

Leírás

Eckhardt Éva 2012-ben a Pető Intézetben végezett konduktorként. Azóta itt dolgozik, jelenleg kisiskolásokat tanít. Már hallgatóként segítőnek jelentkezett az iskolai színjátszó szakkörbe, amelynek aktív tagjává, mára vezetőjévé vált. Az alapszakos diploma megszerzése után – főként gyakorlati ismereteit bővítve – több tanfolyamot is elvégzett, majd 2015-ben az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar neveléstudományi mesterszakán folytatta felsőfokú tanulmányait. Az egyetemi stúdiumok elősegítették elméleti ismereteinek és gyakorlati tapasztalatainak integrációját. Diplomamunkája A színjátszás lehetőségei a konduktív pedagógia rendszerében címmel készült, ebben a témakörben további tanulmányokat, illetve kutatómunkát tervez.
A szerző munkájának célja az, hogy a központi idegrendszeri mozgássérült emberek megmutathassák művészeti, azon belül is a színművészetben kibontakozó tehetségüket, s ezáltal hozzájáruljon kulturális integrációjukhoz. Nem kevésbé célja olyan légkör kialakítása is, amelyben természetessé válik a fogyatékossággal élők együttműködése ép társaikkal különböző művészeti ágazatokban. Dolgozatában vizsgálta a színjátszás beillesztésének lehetőségeit a konduktív pedagógia strukturált, egymásra épülő rendszerébe; a színjátszó szakkör céljainak megvalósíthatóságát egy olyan iskolában, ahol halmozottan sérült és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek tanulnak; illetve hogy a mozgássérült gyermekek tevékenységük révén miként képesek művészeti (és erkölcsi) élményt nyújtani a társadalom ép tagjainak. Témáját sokoldalúan közelíti meg, gazdagon dokumentálja. Következtetései és tízéves gyakorlati munkájának pozitív eredményei egymást átszövik, erősítik. A kiadványt ajánljuk a konduktív és általános pedagógia, valamint a gyermekszínjátszás szakembereinek, illetve mindazoknak, akik elkötelezettek egy humánusabb társadalom formálásában.

A Takács Etel Pedagógiai Alapítvány kuratóriuma 2015-ben kiadványsorozatot indított azzal a céllal, hogy értékes doktori disszertációkat és szakdolgozatokat hozzáférhetővé tegyen a szélesebb szakmai közösség, illetve az érdeklődő olvasók számára. A megjelentetésre ajánlott értekezések – tisztelegve az alapítvány névadója előtt, akit munkássága két szakterülethez kötött – a nevelés-, illetve a nyelvtudomány területéhez kapcsolódnak. Publikált változatuk (esetleges vitatható részleteikkel, tévedéseikkel együtt) lényegében megegyezik a tudományos fokozathoz vagy egyetemi diplomához vezető értékelési folyamatban szereplő dolgozattal. Minőségüket a doktori iskolák, a képzőhelyek szakemberei fémjelzik. A TEPA reméli, hogy kezdeményezésével hozzájárul a szakmai diskurzusok élénkítéséhez, új kutatógenerációk megismertetéséhez.

Tartalom

1. A témaválasztás indoklása
2. Problémafelvetés
3. A konduktív pedagógia bemutatása
3.1. Pető András életműve
3.2. A konduktív pedagógia rendszere
3.3. A Pető András Főiskola bemutatása
4. A sérült emberek reprezentációja a történelem során
4.1. Nemzetközi kitekintés
4.2. A hazai helyzet bemutatása
5. A színjátszás aspektusai
5.1. A színjátszás és a drámapedagógia kapcsolata
5.2. A színjátszás és a konduktív pedagógia viszonya
6. Sérültek az előadóművészetekben
6.1. Külföldi sérült performance-ok áttekintése
6.2. Magyarországi sérült társulatok bemutatása
7. A színjátszó szakkör programjának bemutatása
7.1. A színjátszó szakkör felépítése
7.2. A színjátszó szakkör története
7.3. A színjátszó szakkörben bekövetkezett változások
8. A színjátszó szakkör nehézségei
9. Következtetések
9.1. Fókuszcsoportos interjú leírása
9.2. A kérdőív kiértékelése
10. Összegzés
11. Köszönetnyilvánítás
12. Irodalomjegyzék
13. Mellékletek
14. Mellékletek jegyzéke
15. Képjegyzék
16. Ábrajegyzék