Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A szín/tér meghódítása

Paraméterek

Sorozat Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)
Cím A szín/tér meghódítása
Alcím Színházi tanulmányok
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 224 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5497 53 7
Ár:
2.500 Ft
2.250 Ft
Kedvezmény: 10%

A kötet tanulmányai a színházművészet, színháztudomány, drámaesztétika késő 20. századi és 21. századi alakulását, művészi és tudományos kihívásait elemzik, nemzetközi horizontú, naprakész ismereteket nyújtva ezekről a területekről a magyar humántudományok széles köre számára. 

Leírás

A kötet tanulmányai a színházművészet, színháztudomány, drámaesztétika késő 20. századi és 21. századi alakulását, művészi és tudományos kihívásait elemzik, nemzetközi horizontú, naprakész ismereteket nyújtva ezekről a területekről a magyar humántudományok széles köre számára. A három fejezetre tagolt munka első részében (Térfoglalás) színháztörténeti és színházelméleti elemzések vizsgálják a színházi, performatív tér (át)alakulásának kortárs jelenségeit, a közhellyé rögzült színházelméleti nézetek némelyikét. Ebben a fejezetben kapnak helyet azok az írások, amelyek a térfoglalásnak a vendégléttel, az önkényuralmi célú hatalommegragadással kapcsolatos drámai eseteit, illetve a csend és a hallgatás performatív sajátosságait elemzik. A könyv második részében (Dramatikus és szcenikus terek) a színházművészet és a drámairodalom néhány radikális megújítója áll a középpontban, Adolphe Appiától Tom Stoppardig és Jeles Andrásig, akik a művészeti ág modernizálásában és általános gyakorlatának, szemléletének megkérdőjelezésében meghatározó szerepet játszottak. A harmadik fejezet (Játékterek) színházi előadásokat elemez, az aktuális színpadi megvalósításon túl azok színháztörténeti és recepciótörténeti horizontját is játékba hozva, rámutatva a színtérnek mint emlékezeti helynek a szerepére és jelentőségére.

Színháztudományi Kiskönyvtár

Írta: P. Müller Péter

Tartalom

I. TÉRFOGLALÁS

A szín/tér meghódítása

A tünékenység fétise, az ismétlés gyakorlata és az archívum logikája

Tény és fikció, dokumentum és fantázia

Színház és háború

A Szellemtől Yorickig: holt/testképzetek a Hamletben

A vendégszeretet/rettenet színpadi változatai

Forradalomváltozatok az örkényi életműben

Teátrális némaság

II. DRAMATIKUS ÉS SZCENIKUS TEREK

Test – fény – ritmus: egy szcenikai újító nézetei (Adolphe Appia: Zene és rendezés)

Lázadások, megalkuvások, kényszerek: színházi alkotók és intézmények parancsuralmi rendszerekben (Színház és diktatúra a 20. században)

Kalauz Stoppard labirintusába(n) (Upor László: Majdnem véletlen)

A magyar (kultúr)politika állatorvosi lova: a Nemzeti Színház (Imre Zoltán: A nemzet színpadra állításai)

A provokatív állapot (Darida Veronika: A katasztrófa színháza)

A színházi dramaturgia nemzetközi megújulása (New Dramaturgy)

III. JÁTÉKTEREK

Camus Caligulája (újra) Pécsett

Kerengők a történelem színterén és színtere alatt (Weöres Sándor: A kétfejű fenevad)

A halhatatlan Örkény (E kor nekünk szülőnk és megölőnk – színpadi játék In memoriam Ö. I.)

Bibliográfia

Névmutató