A vászon és a dívány találkozása
Paraméterek
Szerző | Fecskó-Pirisi Edina − Lénárd Kata − Papp-Zipernovszky Orsolya |
Cím | A vászon és a dívány találkozása |
Alcím | Tanulmányok filmről, pszichoanalízisről |
Kiadó | Oriold és Társai Kiadó |
Kiadás éve | 2018 |
Terjedelem | 512 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5443 83 1 |
A kötet pszichoanalízis és film(tudomány) kapcsolatába nyújt betekintést elsősorban hazai, a mélylélektan iránt érdeklődő filmalkotók, filmelméleti szakemberek és a filmművészetben jártas pszichoanalitikusok tanulmányain keresztül. A két szakterület találkozása lehetővé teszi a tudatos filmes koncepciók mögötti tudattalan dinamikák és üzenetek feltárását, valamint olyan a filmművészetben megjelenő és a kulturális mitológia részét képező témák pszichoanalitikus felderítését, mint szexualitás és agresszió, (ön)reflexió, titok, a másikhoz (az idegenhez) való viszonyunk vagy a trauma. |
|
|
Leírás
A kötet pszichoanalízis és film(tudomány) kapcsolatába nyújt betekintést elsősorban hazai, a mélylélektan iránt érdeklődő filmalkotók, filmelméleti szakemberek és a filmművészetben jártas pszichoanalitikusok tanulmányain keresztül. A két szakterület találkozása lehetővé teszi a tudatos filmes koncepciók mögötti tudattalan dinamikák és üzenetek feltárását, valamint olyan a filmművészetben megjelenő és a kulturális mitológia részét képező témák pszichoanalitikus felderítését, mint szexualitás és agresszió, (ön)reflexió, titok, a másikhoz (az idegenhez) való viszonyunk vagy a trauma. Az itt közreadott válogatás nagyrészt a 2006 óta folyamatosan megrendezett Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferenciákon elhangzott előadások szerkesztett tanulmány változataiból merít olyan írásokat, melyek magas színvonalon képviselik „a filmművészet és a pszichoanalízis” kapcsolatát; a párhuzamosság lehetőségeit és határvidékeit kutatják. Kötetünk tíz fejezetében a pszichoanalitikus filmelmélet történetéből, alapvető téziseiből és kérdéseiből kiindulva igyekeztünk átfogó képet nyújtani a pszichoanalízis különböző irányzatainak a filmtudományban alkalmazható modelljeiről, és bemutatni, hogy a lélektani relevanciával bíró alkotások esetében hogyan mélyítheti el a filmértelmezést a pszichoanalízisnek a szubjektív történésekre kidolgozott fogalomtára. Célunk a hazai pszichoanalitikus filmelemzés legutóbbi tíz évének bemutatása, népszerűsítése, ezáltal a további kapcsolódási pontok lehetőségeinek megnyitása.
Szerkesztette: Fecskó-Pirisi Edina−Lénárd Kata−Papp-Zipernovszky Orsolya
Tartalom
Előszó
Székács Judit: Amikor a pszichoanalízis a filmek után kullog
Bevezetés
Fecskó-Pirisi Edina, Lénárd Kata, Papp-Zipernovszky Orsolya: A film pszichoanalitikus megközelítése – magyar hozzájárulások
I. Pszichoanalitikus filmelmélet
I.1) Kovács András Bálint: „Ez csak egy szivar” – A pszichoanalitikus módszer alkalmazásáról a filmelméletben
I.2) Glen O. Gabbard: Pszichoanalízis és film
I.3) Stark András: Álom–filmművészet–pszichoterápia
I.4) Dragon Zoltán: Merre tovább? A pszichoanalitikus filmelmélet útjai a huszonegyedik században
II. Pszichoanalitikus irányzatok a filmelemzésben
II.1) Kovács Petra, Lénárd Kata: Változatok a Thalassára – A nagy kékség pszichoanalitikus értelmezése
II.2) Szombati Ágnes: Equus – Filmelemzés
II.3) Vajdovich Györgyi: A horrorfilm és a szimbolikus rend
II.4) Pintér Judit Nóra: Cronenberg testjei a lacani tükörben
II.5) Füzi Izabella: Azonosulás és különbözőség. Cassavetes Premierjéről
II.6) Hortobágyi Ágnes: „A művészet manapság amúgy is szinte halott” – Az abjekció alakzatai Jan Švankmajer Holdkór című filmjében
III. Filmtörténeti elemzések
III.1) Molnár Péter: Montázselmélet és jelölőlánc. A törvény tekintete a Rettegett Ivánban
III.2) Hortobágyi Ágnes: A perverzió nyelve Jan Švankmajer A gyönyör összeesküvői című filmjében
III.3) Erős Ferenc: Sweet movies: film és szexuálpolitika. W R. újratöltve
III.4) Varga Rita: „A vámpír metamorfózisa” – A vámpír filmes reprezentációinak pszichoanalitikus megközelítései
IV. Kortárs filmalkotások pszichoanalitikus értelmezései
IV.1) Somogyi Gyula: Tim Burton. Az Álmosvölgy legendája című filmjének titkai
IV.2) Kérchy Vera: Lars von Trier Melankóliája mikro- és makroszinten
IV.3) Király Hajnal: Megmutatni a kimondhatatlant: a melankólia figurációi a kortárs magyar filmekben
V. Trauma és bűn a filmvásznon
V.1) Murai András: Trauma és emlékezet – A hely szerepe a felidézésben a Shoah című filmben
V.2) Faluhelyi Krisztián: A bűnüldözés narratív útvesztői – A fasizmus genealógiája?
V.3) Pintér Judit Nóra: Bűnhődés, emlékezet, arc – Nemes Jeles László: Saul fia
V.4) Lénárd Kata, Pamuki Krisztián: Anyátlanok – Ismeretlenek
VI. A terápia filmes megjelenései
VI.1) Papp Orsolya: A pszichoanalízis ábrázolhatósága az Egy lélek titkai alapján
VI.2) Varga Zoltán: A pszichoanalitikus terápia motívuma Alfred Hitchcock pszichothrillereiben
VI.3) Stark András, Kovács Petra: „Spielrein-variációk” – A pszichoanalízis kezdeteinek visszatükröződése és a „veszélyes vágyak” a filmművészetben
VI.4) Virágh Szabolcs: Beteljesületlen történetek, avagy a narráció csábítása az In Treatrnent sorozatban
VII. Az alkotó pszichoanalitikus elemzése
VII.1) Fecskó-Pirisi Edina: Az alkotófolyamat a pszichoanalitikus művészetpszichológia tükrében
VII.2) Janisch Attila: A filmkép és mögöttese. Avagy a film nézővel folytatott tudatalatti kommunikációjának lehetséges eszközei és csatornái
VII.3) Ira Konigsberg: „Ezeknek az árnyaknak ereje van” – Küzdelem az önanalízisért Ingmar Bergman Persona című filmjében
VIII. Filmes befogadásvizsgálatok
VIII.1) Papp-Zipernovszky Orsolya: A pszichoanalitikus befogadáselméletek empirikus vizsgálata az irodalom és a film területén
VIII.2) Bálint Katalin: A filmszereplő tekintete: a belső fokalizáció befogadáslélektani hatása
VIII.3) Tölgyes Arabella, Kőváry Zoltán, Bálint Katalin: Identilikáció és szorongás. Lars von Trier Melankólia című filmjének befogadás-lélektani vizsgálata
VIII.4) Fecskó-Pirisi Edina – Erdélyi Ildikó: A filmbe rejtett titok pszichodramatikus feltárása
IX. Alternatív modalitások: irodalom – film – színház
IX.1) Bókay Antal – Szabó Nóra: A szelf önismereti élményei és konstrukciói a Hamletben és megfilmesítéseiben. A Hamlet-filmek és a pszichoanalitikus recepció – Zeffirelli és Lacan
IX.2) Győri Zsolt: A Ragyogás kétszer
IX.3) Kérchy Vera: A teatralitás kísértetiessége David Lynch Inland Empire című filmjében
X. Új irányok a pszichoanalitikus filmelméletben
X.1) Csönge Tamás: A rózsaszín múmia. Az időutazó Másik az Időbűnőkben
X.2) Tarnay László: Azonosulás, hasadásesemény és az új médiumok
X.3) Dragon Zoltán: Nem csak nézel, mint a moziban: a nézői szubjektum problematikája az újmédia tükrében
A kötet szerzői