A világ megismerése óvodáskorban
Paraméterek
Sorozat | Az élet dolgai |
Szerző | Ranschburg Jenő |
Cím | A világ megismerése óvodáskorban |
Kiadó | SAXUM Kiadó |
Kiadás éve | 2014 |
Terjedelem | 176 oldal |
Formátum | A/6, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 248 107 4 |
Eredeti ár:
1.780 Ft
1.602 Ft
Online kedvezmény:
10%
A könyv a 3-6 éves gyermekek gondolkodásának, világképének fejlődését ábrázolja, bemutatva, hogyan bontakozik ki az óvodáskorú gyermek személyisége. |
|
|
Leírás
Ranschburg Jenő többször nyilatkozta, hogy hozzá igen közelálló életkor az óvodások világa. Az első hat évnek meghatározó jelentősége van: varázslatos világ az óvodásoké, mert abban a csoda éppúgy lehetséges, mint bármilyen más esemény. A könyv a 3-6 éves gyermekek gondolkodásának, világképének fejlődését ábrázolja, bemutatva, hogyan bontakozik ki az óvodáskorú gyermek személyisége. Szó van az „én” megnyilvánulási formáiról attól a pillanattól kezdve, hogy a gyermek a tükörben felismeri és megnevezi önmagát. Foglalkozik a családi háttér szerepével, valamint az óvodások intelligenciájának mérésével is.
Saxum Kiadó, 2014.
Írta: Ranschburg Jenő
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Előszó
I. fejezet — Az óvodáskori gondolkodás korai jellemzői
A rajz és a játék
A szimbólumok világa
A szimbolikus játék
Játék és utánzás
A rajzolás
II. fejezet — A nyelv és a gondolkodás
A szó és a fogalom
A beszéd fejlődése
1. A tagadás
2. A kérdőszavak
3. A háromszavas mondatok
4. A bővített mondat
5. A nyelv szociális funkciója
6. A nyelv viselkedésszabályozó funkciója.
A mennyiség és az idő fogalma
A mennyiségfogalom
Az idő fogalma
1. A szukcesszivitás
2. A tartam
3. A szukcesszió és a tartam közötti kapcsolat
4. A sebesség
Az intuitív logika
1. A „láncszemszerű” (concatenative) gondolkodás
2. A szinkretizmus
3. Az osztályozás problémái
4. Az előfogalmi okság (transzdukció)
III. fejezet — A gyermeki világkép
A világ közepén (az óvodáskori egocentrizmus)
Az artificializmus
1. A teljes artificializmus
2. A vegyes artificializmus
3. A természeti artificializmus
A megelevenítő gondolkodás és a szándékosság
A gyermeki realizmus
A cél-okság és a hasznosság elve
A mágikus világkép
IV. fejezet — Az óvodáskori intelligencia
Az intelligencia fogalma és mérése
Az IQ-értékek stabilitása
Öröklött vagy szerzett?
A családi háttér
Az intelligens óvodás
Az IQ és a valódi világ