Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A vita

Paraméterek

Sorozat Oktatás-módszertani Kiskönyvtár
Szerző Szivák Judit
Cím A vita
Alcím A vitakultúra fejlesztése. Szociális kompetenciák fejlesztése a vita segítségével
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2010
Terjedelem 112 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693
Ár:
1.100 Ft
990 Ft
Kedvezmény: 10%

Az iskola falai között kevés szerepet kap a tudatosan, oktatási módszerként alkalmazott vita. Kötetünkkel azt a célt szeretnénk szolgálni, hogy megértve a módszerben rejlő fejlesztő lehetőségeket, bátrabban kísérletezzenek a pedagógusok a közoktatásban és a tanárképzésben, tanártovábbképzésben ezzel a lehetőséggel.

Leírás

A vita alkalmazása az oktatáson kívüli élethelyzetekben általános. Vitatkozunk magánéleti, szakmai, társadalmi szerepekben egyaránt. Vitatkozunk jól, rosszul, eredményesen vagy eredménytelenül, hiábavalóan és konstruktívan. A vitázás szerves része a mindennapok meggyőző, véleményt cserélő helyzeteinek.
Az iskola falai között talán kevesebb szerepet kap a tudatosan, oktatási módszerként alkalmazott vita. Kötetünkkel azt a célt szeretnénk szolgálni, hogy megértve a módszerben rejlő fejlesztő lehetőségeket, bátrabban kísérletezzenek a pedagógusok a közoktatásban és a tanárképzésben, tanártovábbképzésben ezzel a lehetőséggel. Amennyiben fontos számunkra, hogy kritikusan gondolkodó, önálló véleményüket kulturáltan képviselni tudó, meggyőző kommunikációra képes, másokra odafigyelő diákokat, megértésre törekvő felnőtteket neveljünk egy eredményesen működő társadalom érdekében, úgy nem a vitázással kapcsolatos ellenérveket, hanem az alkalmazásával kapcsolatos előnyöket érdemes számba vennünk.
A jó vita nem terméketlen, nem időpocsékoló, nem fegyelmezetlen, kézben tarthatatlan pedagógiai eszköz. A jó vita az eredményes pedagógus demokratikus „fegyvere” egy olyan nevelési-oktatási környezetben, ahol nagyon gyakran érezzük magunkat eszköztelennek a tanulók motiválatlanságával, szabályszegéseivel szemben. A módszer megismerése és alkalmazása érdekében ismertetjük a módszer legfontosabb pedagógiai kérdéseit, tisztázzuk alkalmazásának szabályait, fortélyait, és igyekszünk minél több tanulói korosztály számára szervezhető, hasznos és izgalmas vitatípusokat, vitaötleteket bemutatni. Gondolkodó, ötletadó olvasásra és kipróbálásra ajánljuk a kötetet minden pedagógus számára a közoktatásban és a tanárképzésben egyaránt.
 
Sorozatszerkesztő: Golnhofer Erzsébet

Tartalom

Bevezetés
1. Vitázás vagy vitatkozás?
2. Mi a vita?
3. A veszekedéstől a vitáig
4. A vita mint oktatási módszer
5. A Nemzeti alaptanterv és a vita módszere
5.1. Anyanyelvi kommunikáció
5.2. Idegen nyelvi kommunikáció
5.3. Természettudományos műveltség
5.4. A hatékony, önálló tanulás
5.5. Szociális és állampolgári kompetencia
6. A vita megvalósulásának feltételei
6.1. Szerepek, taktikák
6.2. A vita vezetése
7. Vitatípusok, vitaváltozatok
7.1. Exponáló vita
7.2. Akadémikus vagy tézisvita
7.3. Vitaháló
7.4. Csoportos döntéshozatali játékok, konszenzusviták
7.4.1. Léghajó
7.4.2. Hajótöröttek
7.4.3. Kit válasszunk?
7.4.4. Globális problémák
7.4.5. Kerettörténetek
7.5. Tervpályázat
7.6. Esetmegbeszélés, konfliktusmegoldás
7.7. Szerepjáték, szerepvita
7.8. Az érem két oldala
7.9. Hova állsz?
7.10. Szövegvita
7.11. A terem három sarka – a terem négy sarka
7.12. Vitapingpong
7.13. Mindenki egy ellen – vita a tanárral
7.14. Jövőkerék vita
7.15. Néma beszélgetés
7.16. Vitázó plakátok
7.17. Vitapublicisztika
8. A vita megbeszélése
9. Disputa
9.1. A disputa lényege
9.2. A vita célja
9.3. Résztvevők
9.4. A vita menete
9.4.1. Felkészülés
9.4.2. Vitázás
9.4.3. A vita értékelése
9.5. Tételmondatok
10. Tanuljunk vitatkozni!
Zárómondatok az olvasóhoz
Mellékletek
Felhasznált szakirodalom
Ajánlott szakirodalom