A zenei képességek és készségek fejlesztése az ének-zene órákon
Paraméterek
Szerző | Asztalos Andrea |
Cím | A zenei képességek és készségek fejlesztése az ének-zene órákon |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 166 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5946 49 3 |
E könyv elsősorban az ének-zene tanárképzésben és tanítóképzésben tanuló hallgatók ének-zene szakmódszertani kurzusainak témáihoz készült, de a gyakorlott ének-zene tanárok is haszonnal forgathatják. |
|
|
Leírás
E könyv elsősorban az ének-zene tanárképzésben és tanítóképzésben tanuló hallgatók ének-zene szakmódszertani kurzusainak témáihoz készült, de a gyakorlott ének-zene tanárok is haszonnal forgathatják. A könyv első fejezetében a 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv ének-zene tantárgyra vonatkozó része kerül bemutatásra, majd ezt követően a 2. fejezetben a Kodály koncepció rövid ugyanakkor lényegre törő ismertetésére kerül sor. A következő három fejezetben (3, 4, 5.) a központi téma a zenei képességek és azok fejlődése, melyek kifejtése, részletezése hazai és külföldi szakirodalmak felhasználásával készült. A 6. fejezetben a zenei ismeretszerzés és a zenei készségek eredményes, hatékony fejlesztésére alkalmazható játékos gyakorlatok kerülnek bemutatásra. A 7-11. fejezetben az ének-zene kerettantervekben szereplő zenei képességek, készségek fejlesztési feladatainak négy csoportba (percepciós, reprodukció, produkciós, recepciós képességek) rendezése olvasható korosztályokra bontva. A magyarországi zenei nevelés éneklés-központúsága miatt is fontos téma a gyermekhangképzés és a beéneklés is, amely a 12. fejezetben kap helyet, ugyanakkor részletes kibontása A gyermekek énekhangképzésének elmélete és gyakorlata című könyvemben olvasható, így itt csak röviden tértem ki erre a témára. A zenei emlékezet, a belső hallás, a kreativitás és az improvizáció fejlesztése szerves része az ének-zene tanítási-tanulási folyamatának, melynek bemutatására a 13-14. fejezetben kerül sor. Ezt követően olyan 21. században egyre fontosabbá váló nevelésfilozófiai, tanítás-tanulás módszertani újdonságokat, eszközöket mutatok be, melyek az ének-zene órákon, az iskolai és az iskolán kívüli zenei nevelés során hatékonyan alkalmazhatóak, ilyen az élménypedagógia, a koncertpedagógia, az edutainment, a gamification, az online, digitális eszközök, programok, alkalmazások. Bízom benne, hogy minden olvasó talál a számára érdekes, hasznos témákat e könyvben, melyeket saját tanítási gyakorlatába át tud ültetni és hatékonyan képes alkalmazni.
Dr. Asztalos Andrea PhD
a könyv szerzője egyetemi adjunktus ének-zene szakmódszertan oktató
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2021.
Írta: Dr. Asztalos Andrea
Lektor: Dombi Józsefné, Maczelka Noémi
Kapcsolódó kiadvány:
Asztalos Andrea: A gyermekek énekhangképzésének elmélete és gyakorlata
Tartalom
Bevezető
Néhány információ a könyv szerzőjéről
Tanári tevékenységeim
1. Az iskolai ének-zene oktatás tantervi keretei Magyarországon
1.1. A Nemzeti Alaptantervek és az ének-zene kerettantervek
1.2. A 2020. évi Nemzeti Alaptanterv
2. A Kodály koncepcióról röviden
3. Képességek és készségek
3.1. A képesség fogalma
3.2. A zenei képesség fogalma
3.3. A zenei tehetség fogalma
4. A zenei képességek rendszerezései és a zenei fejlődés elméletei
4.1. A zenei képességek rendszerezései
4.2. A zenei fejlődés elméletei
5. A zenei képességek fejlődése
5.1. Zenei percepciós képességek fejlődése
5.2. Zenei reprodukciós képességek fejlődése
5.3. Zenei produkciós képességek fejlődése
5.4. Zenei recepciós képességek fejlődése
6. A zenei ismeretszerzés, képesség- és készségfejlesztés
6.1. Dallami készségfejlesztés játékos gyakorlatokkal
6.2. Ritmikai és metrikai készségfejlesztés játékos gyakorlatokkal
6.3. Formaérzék fejlesztése játékos gyakorlatokkal
6.4. Többszólamú készségfejlesztés játékos gyakorlatokkal
6.5. Tempó-, dinamika-, hangszínérzék fejlesztése játékos gyakorlatokkal
6.6. A zenei olvasás, írás képesség fejlesztése
7. A zenei képességek, készségek fejlesztése az 1-2. osztályban
7.1. A zenei percepciós képességek, készségek fejlesztése az 1-2. osztályban
7.2. A zenei reprodukciós képességek, készségek fejlesztése az 1-2. osztályban
7.3. A zenei produkciós képességek, készségek fejlesztése a 1-2. osztályban
7.4. A zenei recepciós képességek, készségek fejlesztése az 1-2. osztályban
8. A zenei képességek, készségek fejlesztése a 3-4. osztályban
8.1. A zenei percepciós képességek, készségek fejlesztése a 3-4. osztályban
8.2. A zenei reprodukciós képességek, készségek fejlesztése a 3-4. osztályban
8.3. A zenei produkciós képességek, készségek fejlesztése a 3-4. osztályban
8.4. A zenei recepciós képességek, készségek fejlesztése a 3-4. osztályban
9. A zenei képességek, készségek fejlesztése az 5-6. osztályban
9.1. A zenei percepciós képességek, készségek fejlesztése az 5-6. osztályban
9.2. A zenei reprodukciós képességek, készségek fejlesztése az 5-6. osztályban
9.3. A zenei produkciós képességek, készségek fejlesztése az 5-6. osztályban
9.4. A zenei recepciós képességek, készségek fejlesztése az 5-6. osztályban
10. A zenei képességek, készségek fejlesztése a 7-8. osztályban
10.1. A zenei percepciós képességek, készségek fejlesztése a 7-8. osztályban
10.2. A zenei reprodukciós képességek, készségek fejlesztése a 7-8. osztályban
10.3. A zenei produkciós képességek, készségek fejlesztése a 7-8. osztályban
10.4. A zenei recepciós képességek, készségek fejlesztése a 7-8. osztályban
11. A zenei képességek, készségek fejlesztése a 9-10. osztályban
12. A gyermekhangképzés és a beéneklés
12.1. A gyermekhangképzés sajátosságai
12.2. A bemelegítés-beéneklés
13. Zenei emlékezet és a belső hallás fejlesztése
13.1. Zenei emlékezet
13.2. Belső hallás
14. Kreativitás és improvizáció
15. Élménypedagógia
15.1. Az élménypedagógia fogalma
15.2. Az élménypedagógia rövid története
15.3. Az élménypedagógia jellemzői és módszerei
15.4. Élménypedagógia az ének-zene órákon
16. Koncertpedagógia
16.1. A koncertpedagógia fogalma
16.2. A koncertpedagógia kialakulása
16.3. Koncertpedagógia az iskolában
16.4. Koncertpedagógiai programok Magyarországon
16.5. Koncertpedagógiai programok külföldön
17. Edutainment
17.1. Az edutainment fogalma, jelentése
17.2. Edutainment az oktatásban
18. Gamifkation (játékosítás)
18.1. A gamillcation fogalma, jelentése, működése
18.2. Gamification (játékosítás) az oktatásban
19. Zenei képesség- és készségfejlesztés online, digitális eszközökkel
Szakirodalomjegyzék