Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Akaratlagos figyelem, biztos egyensúly, csodálatos összhang

Paraméterek

Szerző Blythe, Sally Goddard
Cím Akaratlagos figyelem, biztos egyensúly, csodálatos összhang
Alcím A sikeres tanulás ABC-je
Kiadó Medicina Könyvkiadó
Kiadás éve 2014
Terjedelem 500 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 226 493 6
Ár:
4.400 Ft

A kézikönyv a specifikus magatartási problémák eredetének új értelmezését nyújtja az oktatásban dolgozó és a gyermekek fejlődésével foglalkozó szakemberek számára.

Leírás

„Sally Goddard Blythe… úttörő munkával gyakorlatban használható és hatékony módszert fejlesztett ki a gyermekek és tanáraik segítésére azzal, hogy megvilágította a tökéletes mozgáshoz szükséges „fejlődési szintet”, és felszabadította a gondolkodást és a képzeletet a reflexes megszokottság korlátaitól.”
Colwyn Trevarthen, FRSE, Professor Emeritus of Child Psychology and Psychobiology, Departmentof Psychology, The University of Edinburgh
 
Az Akaratlagos figyelem, Biztos egyensúly, Csodálatos összhang – A sikeres tanulás ABC-je című könyv hozzáértő, átfogó és forradalmian új eszköz a tanulási nehézségek és a kísérő magatartási rendellenességek problémaköréhez… A témakör kiterjedt és nagyon alapos megtárgyalásának eredményeképpen ez a könyv az újragondolt és -értelmezett információk gazdag forrása.”
Professor Reuven Kohen-Raz, Ph.D., Former Head, Department of Special Education, The Hebrew Ubiversity of Jerusalem, Israel
 
Az Akaratlagos figyelem, Biztos egyensúly, Csodálatos összhang – A sikeres tanulás ABC-je című könyvében Sally Goddard Blythe a tanulás fizikai alapjait kutatja. Megvilágítja a korai reflexek szerepét, azok funkcióit a korai fejlődésben, és hátramaradásuk esetén hatásaikat a tanulásra és a magatartásra. Vizsgálja azokat a lehetséges effektusokat is, amelyeket ezek a korai reflexek az élet későbbi időszakában a fejlődés más aspektusaira fejtenek ki, például a testtartásra, az egyensúlyra, a motoros képességekre, valamint a stressz és a szorongás iránti fogékonyságra.
A könyv ismerteti:
– a szakterület releváns irodalmát;
– a vesztibuláris-kisagyi elmélet eredeteit;
– a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet fejlesztési tesztsorozatát és e kérdőív alkalmazásának és értékelésének magyarázatát;
– egy fejezetet Dr. Peter Blythe tollából, amelyben áttekinti a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet módszerének fejlődéstörténetét.
Az „Akaratlagos figyelem, Biztos egyensúly, Csodálatos összhang – A sikeres tanulás ABC-je” naprakész kézikönyv, amely a specifikus magatartási problémák eredetének új értelmezését nyújtja az oktatásban dolgozó és a gyermekek fejlődésével foglalkozó szakemberek számára.
 
Sally Goddard Blythe a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet (Chester) igazgatója. Az Intézet a specifikus tanulási nehézségekkel, tériszonnyal (agorafóbia) és pánikbetegséggel küzdő gyermekeknél és felnőtteknél alkalmazott fejlesztő módszerek értékelésére és irányítására specializálódott. Több, széles körben elismert könyv szerzője, beleértve a Reflexek, tanulás és viselkedés (2002, magyarul 2006-ban jelent meg), A kiegyensúlyozott gyermek (2005, magyarul 2009-ben jelent meg) és a What Babies and Children Really Need (2008) című könyveket.
 
Fordította: Fedina László

Tartalom

A szerzőről
Munkatársak
Előszó
Köszönetnyilvánítás
1. Az agyra nyíló ablakok
Bevezetés
Fejlődési felkészültség az iskolai oktatásra
Mit jelent a megkésett idegrendszeri fejlődés?
Mi a kapcsolat a megkésett idegrendszeri fejlődés és a speciális tanulási nehézségek között?
Primitív és testtartási reflexek — az orvosi modell
Neurológiai működészavarok a speciális tanulási nehézségekben
A speciális tanulási nehézségek diagnosztikai ismérvei, jelei és tünetei
Olvasászavar, diszlexia — jelek és tünetek
Koordinációs fejlődési rendellenesség (Diszpraxia; DCD)
Figyelemhiány rendellenesség (Attention Deficit Disorder; ADD)
Alulteljesítés
Az érző-motoros összeköttetés
A motoros szabályozás elméletei
Irodalom
2. A primitív és a testtartási reflexek jelentősége
Melyek a primitív és a testtartási reflexek?
Mit közölhetnek velünk a primitív és a testtartási reflexek?
A fejlődő agy
A gerincvelői (spinális) reflexek megjelenése
Gerincvelői szinten közvetített reflexek
Az agytörzs által közvetített reflexek
A reflexek mint a hierarchikus fejlődés tükröződései
Az agy azon területei, amelyek részt vesznek a primitív és a testtartási reflexek átkapcsolásában
A multiszenzoros reflex — a Moro-reflex
A félelmi paralízis reflex jellemzői
A megtartott (perzisztáló) Moro-reflexszel kapcsolatos problémák
A szkotópiás érzékenység szindróma tünetei
A megtartott Moro-reflexhez kapcsolódó általános tünetek
A megtartott Moro-reflexszel kapcsolatos magatartási következmények
Irodalom
3. Testrészek helyzetváltozására reagáló primitív reflexek
Tónusos labirintus reflex (TLR)
A fejtartás szabályozásának fejlődése
Miért olyan fontos a fejtartás szabályozása
A tónusos labirintus reflex (TLR) és a korai táplálás
Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex (ATNR)
Szimmetrikus tónusos nyaki reflex (STNR)
Irodalom
4. Primitív tapintási reflexek
Talpi (plantáris) markoló reflex
Kereső reflex
Szopó és szívó reflexek
A hátgerinc-csípő (spinális) Galant-reflex
Irodalom
5. Testtartási reflexek
Fejtartó reflexek
Felegyenesedési, ráhelyezési és egyensúlyi reakciók
Ejtőernyős reflex
Irodalom
6. A neurofiziológiai pszichológiai intézet szűrő kérdőívének alkalmazása
A neurofiziológiai pszichológiai intézet szűrő kérdőíve gyermekeknek
Hogyan használjuk a kérdőívet?
Irodalom
7. A neurofiziológiai pszichológiai intézet szűrő kérdőívének alkalmazása a szülés utáni (posztnatális) tényezőkre vonatkozóan
Iskoláztatás
A neurofiziológiai pszichológiai intézet szűrő kérdőívének értékelése
A neurofiziológiai pszichológiai intézet szűrő kérdőívének megbízhatósági vizsgálata
Irodalom
8. A vesztibuláris-kisagyi elmélet fejlődése
A kezdetek
Az egyensúly kifejlődése
A vesztibuláris működészavar jelentősége
A vesztibuláris problémák tünetei
Irodalom
9. A megkésett idegrendszeri fejlődés hatásai felnőtteknél és serdülőknél
A felsőoktatásban felszínre kerülő problémák
A retikuláris aktiváló rendszer (reticular activating system; KAS) és a vesztibuláris rendszer közötti összeköttetések
A megkésett idegrendszeri fejlődés megjelenési formái serdülőknél és felnőtteknél — klinikai perspektíva
Irodalom
10. A neurofiziológiai pszichológiai intézet módszerének fejlődése — az elmélettől a tényekig
Irodalom
11. Egyéb tényezők a specifikus tanulási nehézségekben
A szálak kibontása
Fizikai tesztek alkalmazása a neurológiai felkészültség megítélésére az iskolában
Figyelem, egyensúly és koordináció
Irodalom
FÜGGELÉK
1. A neurológiai működészavar szűrése specifikus tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknél
Összefoglalás
Bevezetés
Korai azonosítás
A vizsgálat célja
Módszerek
A kérdőív analízise a specifikus tanulási nehézségek azonosításának eszközeként
Az egyes kérdések analízise
Eredmények
Megbeszélés
Következtetések
Irodalom
2. Az énekhangok és a hangszerek frekvencia tartományai
A szakkifejezések szótára
Irodalomjegyzék
Név- és tárgymutató