Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Amiről a gyermekrajzok beszélnek

Paraméterek

Szerző Tihanyiné Vályi Zsuzsanna
Cím Amiről a gyermekrajzok beszélnek
Alcím 2., javított kiadás
Kiadó JATEPress
Kiadás éve 2013
Terjedelem 140 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 315 142 6
Ár:
2.520 Ft
2.394 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv az óvodapedagógusokat, tanárokat, védőnőket és a szociális gondozás területén munkálkodókat célozza meg, nekik kíván a mindennapi praxisban alapvető ismereteket nyújtó, ugyanakkor eligazító, tanácsadó, kézikönyvszerű jegyzetet adni.

Leírás

A könyv jól szerkesztett, világos, áttekinthető struktúrába rendezett, értékes munka. A hazai gyermekrajz-irodalomban viszonylag kevés azoknak a műveknek a száma, amelyek kifejezetten olyan humánszolgáltatási szakembereknek szólnak, akik nem terápiás területen dolgoznak, de viszonylag hosszú ideig napi kapcsolatban állnak a gyerekekkel. A könyv az óvodapedagógusokat, tanárokat, védőnőket és a szociális gondozás területén munkálkodókat célozza meg, nekik kíván a mindennapi praxisban alapvető ismereteket nyújtó, ugyanakkor eligazító, tanácsadó, kézikönyvszerű jegyzetet adni.
Az anyag igen informatív, sok ismeretet nyújt, és a gyakorlatban jól használható elemzési, értékelési támpontot ad. A Szerző az általa kitűzött célt mindvégig szem előtt tartja, s nagy pontosságra és igényességre törekedve valósítja meg. Az általános ismeretközlésen túl érzékenyen vigyázza a szakmai kompetencia-határokat, s mindvégig biztos kézzel vezeti az olvasót az ésszerű és elvárható értékelési keretek és a pszichodiagnosztikába, illetve terápiás megnyilvánulásokba hajló értelmezések között húzódó keskeny mezsgyén. E kényes egyensúly megteremtése a munka egyik legnagyobb erénye. A mellékelt rajzi anyag kiválasztása minden szempontból adekvát, jól illusztrálja a szöveget, helyenként kifejezetten „beszédes”, sőt attraktív benyomást kelt.
 
Írta: Tihanyiné Vályi Zsuzsanna
Lektor: Feuer Mária

Tartalom

Bevezető
1. A gyermeki rajzfejlődés főbb szakaszai
A) Firka korszak (1-3 év)
B) Képzeletszerű rajzolás vagy intellektuális realizmus korszaka (3-9 év)
C) Természetszerű ábrázolás vagy szemléleti realizmus korszaka (9-15 év)
D) Az emberábrázolás fejlődése
2. Rajz és személyiség
3. Gyermekrajzok vizsgálata
A) Módszertani megfontolások és általános alapelvek a gyermekrajzok megközelítésénél
4. A rajzok formális, grafológiai vizsgálata
A) Vonalminőség (nyomáserősség, vonalszélesség, vonalvezetés, vonalhosszúság, felületkezelés)
B) Térhasználat (tér felosztás, méretarányok, részletezés, arányosság, ritmikusság)
C) Formaalakítás (határozottság, formaalakítás módozatai, egyediség, formaalakítás ritmusa, formák összhatása)
5. Az emberrajzok tartalmi, szimbolikus jelentésének vizsgálata
A) Az emberalak általános megközelítése
(nagyság, tér/elhasználás, testtartás, nem, arányok, vonalvezetés)
B) Konfliktusjegyek (javítás, satírozás, megerősítés, kihagyások)
C) A test egyes részeivel kapcsolatos értelmezési lehetőségek
D) Emberrajz és iskolaérettség
E) Emberrajzon tapasztalható emocionális faktorok
6. Családrajzok tartalmi, szimbolikus jelentésének vizsgálata
A) A családrajzok története, főbb típusai
B) Családrajzok tartalmi jelentésének vizsgálata
1) A családrajzok módszertani és értelmezési megközelítése a „saját családrajz”, „egy családrajz” vonatkozásában (sorrendiség, csoportmegjelenítés, térbeli távolságok, méretviszonyok, emberalakok megjelenítése, elhagyások, javítások, rontások)
2) Kinetikus családrajz (cselekvések, interakciók, interakciós akadályok)
3) Állatcsaládrajz
4) Elvarázsolt családrajz
C) Testvérféltékenység a családrajzokon
D) Dinamikus rajzelemzés
Színes ábrák
Irodalomjegyzék