Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az akadémiai szféra és az innováció

Paraméterek

Sorozat Oktatás és társadalom
Szerző Polónyi István
Cím Az akadémiai szféra és az innováció
Alcím A hazai felsőoktatás és a gazdasági fejlődés
Kiadó Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás éve 2010
Terjedelem 205 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 287 034 2
Ár:
1.950 Ft
1.755 Ft
Kedvezmény: 10%

Ez a könyv a felsőoktatási kutatás és a gazdaság közötti kapcsolatokat elemző kutatás eredményeit foglalja össze.

Leírás

Ez a könyv a felsőoktatási kutatás és a gazdaság közötti kapcsolatokat elemző kutatás eredményeit foglalja össze. A kutatás a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Hivatal által támogatott, az INNOTARS_08 pályázat keretében zajlott, és a pontos címe: „Felsőoktatási kutatás és a gazdaság. A hazai felsőoktatási innováció sajátosságai és az elmozdulás lehetőségei” volt. A könyv elsősorban azon tanulmányokra építkezik, amelyek ennek a kutatásnak a keretében születtek.
A könyv címe akadémiai szféráról beszél, amely alatt a felsőoktatási és a közfinanszírozású kutatóhelyek együttesét szokás érteni. Ezen belül elsősorban a felsőoktatásra koncentrál az elemzés, de kitér a Tudományos Akadémia kutatóhelyeire is. Azt próbálja a munka körbejárni, hogy a hazai akadémiai szféra innovációs teljesítménye miért marad el messze az elvárhatótól.
Érdemes egy bekezdés erejéig idézni a könyv befejező gondolatainak egyikét. Az államszocialista rendszer bukásának egyik alapvető oka az innováció-képtelenség, amely nem egyszerűen csak az állami tulajdon dominanciájára és a magántulajdon hiányára, ill. csökevényes jelenlétére (s így az innovációt hajtó egyéni érdekeltség hiányára) vezethető vissza. Ezt egyértelműen bizonyítja az a tény, hogy az államszocialista országok innováció-képtelensége a rendszerváltást követően is megmaradt, s máig tapasztalható. Az innováció-képtelenség oka ugyanis az intézményrendszer sajátosságaiból is adódott, s ezen intézményrendszer számos eleme a rendszerváltást követően, máig alig változott. Ráadásul ezeket a sajátosságokat értéknek, sőt esetenként nemzeti értéknek kiáltja ki a szféra. Vajon a reformot csak a válság kényszerítheti ki, az egyre égetőbb, és magyarázhatatlan gazdasági és tudományos lemaradással való szembesülés? Vajon elég nagy-e már a baj?
 
Lektor: Sasfi Csaba 

Tartalom

1. BEVEZETÉS
2. MI VISZI ELŐRE A VILÁGOT? – AZ INNOVÁCIÓ, A KUTATÁS, VALAMINT A FELSŐOKTATÁS ÉS A GAZDASÁGI FEJLŐDÉS
2.1. AZ INNOVÁCIÓ, A HUMÁNTŐKE ÉS A GAZDASÁGI FEJLŐDÉS
2.2. AZ INNOVÁCIÓ
2.3. FELSŐOKTATÁSI INNOVÁCIÓK GAZDASAGI HASZNOSITÁSA – ELMÉLET ÉS GYAKORLAT
2.4. AZ AKADÉMIAI SZFÉRA ÉS A KÖRNYEZET KAPCSOLATA
3. LEOMLÓ ELEFÁNTCSONTTORNYOK? – A FELSŐOKTATÁS ÉS A TUDOMÁNY SZERVEZETSZOCIOLÓGIAI ÁTALAKULÁSA
3.1. A KÖZÉPKORI EGYETEMTŐL A HUMBOLDTI ÉS A NAPÓLEON EGYETEMIG
3.2. A POST-HUMBOLDTI EGYETEM
3.3. A TUDOMÁNY RENDSZERÉNEK FEJLŐDÉSE ÉS TUDOMÁNYPOLITIKAI KÖVETKEZMÉNYEI
3.4. A HAZAI FELSŐOKTATÁSI TUDOMÁNYPOLITIKA A RENDSZERVÁLTÁSIG
3.5. TÉNYLEG LEOMLOTTAK?
4. VILÁGSZÍNVONALON – MINT A MAGYAR FUTBALL? – A HAZAI AKADÉMIAI SZFÉRA NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN
4.1. MIT IS MÉRÜNK?
4.2. AZ INNOVÁCIÓS TELJESÍTMÉNY VILÁGTENDENCIÁI
4.3. A FELSŐOKTATÁSI KUTATÁS A KUTATÁSOK EGÉSZÉBEN – NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁS
4.4. A FELSŐOKTATÁSI KUTATÁSOK – ITTHON
4.5. A HAZAI FELSŐOKTATÁS FINANSZÍROZÁSA
4.6. AZ INTÉZMÉNYI BELSŐ TÉNYEZŐK
4.7. HA MARADSZ, LEMARADSZ
5. KINÉL VAN A GYEPLŐ? – A TUDOMÁNYPOLITIKA LEHETŐSÉGEI ÉS ANNAK ELMARADT HAZAI RENDSZERVÁLTÁSA
5.1 A TUDOMÁNYPOLITIKA ESZKÖZEI
5.2. A KUTATÁS ÉS TUDOMÁNYPOLITIKA INTÉZMÉNYRENDSZERE
5.3. A TOVÁBBLÉPÉS NÉHÁNY ELEME
6. KI MIÉRT KUTAT? – INTÉZMÉNYEK ÉS KUTATÓK
6.1. BEVEZETÉS
6.2. AZ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET SAJÁTOSSÁGAI
6.3. A HAZAI FELSŐOKTATÁSI OKTATÓK NÉHÁNY LÉTSZÁM ÉS STRUKTURÁLIS JELLEMZŐJÉNEK ALAKULÁSA
6.4. A KUTATÁS MIKROKÖRNYEZETI ELEMEI
6.5. A FOGLALKOZTATÁSI JELLEMZŐK TÖRTÉNELMI FEJLŐDÉSE – ÉS JÖVŐJE
6.6. MELLÉKLET
7. A MITIKUS OKTATÁS
7.1. A VOLUNTARIZMUS
7.2. OKTATÁSUNK PROBLÉMÁI
7.3. AZ OKTATÁS AMIHEZ MINDENKI ÉRT
7.4. ÉS AKKOR MILYEN A HAZAI EMBERI ERŐFORRÁS FEJLETTSÉGE?
8. VÉGLEG ELMARAD AZ UGRÁS? – VAN-E KIBONTAKOZÁS?