Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az analógiás gondolkodás fejlesztése

Paraméterek

Sorozat Tanítás és tanulás
Szerző Nagy Lászlóné
Cím Az analógiás gondolkodás fejlesztése
Kiadó Műszaki Könyvkiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 264 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 963 16 4010 6
Eredeti ár:
990 Ft
891 Ft
Online kedvezmény: 10%

A gondolkodás fejlesztése a megismerés, az értelmes tanulás és az elsajátított ismeretek hasznosíthatóságának fontos kritériuma. Bár a tantervi követelményekben régóta szerepelnek a gondolkodás fejlesztésére utaló elvárások a tantárgyak tanításában, az iskolák napi tanítási gyakorlata terén mégis kevés változás történt. E kötet a gondolkodás magasabb szervezettségű formáinak alapját képező analógiás gondolkodás fejlesztésére fókuszál. 

Leírás

A gondolkodás fejlesztése a megismerés, az értelmes tanulás és az elsajátított ismeretek hasznosíthatóságának fontos kritériuma. Bár a tantervi követelményekben régóta szerepelnek a gondolkodás fejlesztésére utaló elvárások a tantárgyak tanításában, az iskolák napi tanítási gyakorlata terén mégis kevés változás történt. A modernizációs törekvések megvalósulását segíthetik azok a programok, amelyek – a tanulók tantárgyi tartalmon végzett tevékenységeire építve – a megtanítandó tartalmat a fejlesztendő képességekkel egységben kezelik. E kötet a gondolkodás magasabb szervezettségű formáinak alapját képező analógiás gondolkodás fejlesztésére fókuszál. Az analógiák és az analógiás gondolkodás kognitív pszichológiai és pedagógiai szempontú leírása után egy olyan fejlesztő programot mutat be, amely e gondolkodás összetevőinek biológia tantárgyi tartalmon keresztül történő fejlesztését, a biológiai fogalmak megértésen alapuló elsajátítását tűzte ki célul. A fejlesztő program hatékonyságának vizsgálata igazolta, hogy a 13-14 éves tanulók analógiás gondolkodása és biológiatudása normál osztálytermi környezetben fejleszthető, bár a beavatkozással előidézhető fejlődés mértékét több tényező (pl. a tanulók neme, előzetes tudása) is befolyásolja.

 

Műszaki Könyvkiadó, 2006.

Tanítás és tanulás-sorozat

MK-4010-8

Írta: Nagy Lászlóné

Szerkesztette: Majzik Katalin

Sorozatszerkesztő: Csapó Benő

Tartalom

BEVEZETÉS

1. A gondolkodási képességek fejlesztésére irányuló kutatások tapasztalatai

A gondolkodási képességek fejlődése

A gondolkodáskutatás fő irányai

Gondolkodásfejlődés-elméletek

A gondolkodási képességek fejlesztése

A gondolkodási képességek fejlesztésének feltételei

A fejlesztő programok osztályozása

Gondolkodásfejlesztés, transzfer, metakogníció

A gondolkodásfejlesztő programok sikerességét befolyásoló tényezők

2. Az analógiás gondolkodás fejlesztésének elméleti alapjai

Az analógiák értelmezése

Az analógia szó etimológiája, jelentése

Az analógiák különböző szempontú megközelítése

Az analógiák típusai

Az analógiák szerepe a megismerésben

Az analógiák szerepe az új sémák felépítésében

Az analógiák szerepe az új tudás kialakításában, a fogalmi váltás elősegítésében

Problémák az analógiák használatával

Az analógiákkal való gondolkodás

Az analógiás gondolkodás értelmezése

Az analógiás gondolkodás kapcsolata a megismerés más formáival

Az analógiás gondolkodás mérése

Az analógiás gondolkodás különböző fajtái közötti összefüggések

3. Analógiák a gondolkodásban

Az analógiás transzfer

A sémák szerepe a transzfer közvetítésében

Az analógiás transzfer szintaktikus és pragmatikus megközelítése

A szakértelem szerepe az analógiás transzferben

Az analógiás problémamegoldás

Az analógiás problémamegoldás kísérleti vizsgálata

Az analógiák kiépítése

Az analógiák integrálása

Az analógiák feldolgozása

Az analógiás gondolkodás vizsgálata fejlődés-lélektani szempontból

Az életkor hatása az analógiás gondolkodás fejlődésére

Az analógiás gondolkodás fejlődésében megnyilvánuló változások jellege

Az analógiás gondolkodási készségek azonosítása és fejlesztése

Az analógiás gondolkodás és a kognitív stílus

Az analógiás gondolkodás és a terület ismerős volta

Az analógiás gondolkodás fejlesztésének lehetőségei

4. Analógiák a biológia tudományában és tanításában

Analógiák a biológiatudományban

Analógiák a biológiatanításban

Az analógiák integrálása a biológia-tankönyvi szövegekbe

Analógiák a hazai biológia-tankönyvekben

Az analógiák osztálytermi alkalmazása

5. Az analógiás gondolkodás fejlesztésére szolgáló program

A fejlesztő program leírása

A fejlesztő program hatékonyságának vizsgálata

A tantárgy- és tantervspecifikus képességfejlesztés-kutatás modellje

A kísérlet szerkezete

A kísérlet mérőeszközei

A minta

A vizsgálat eljárásai

6. A fejlesztő program eredményei

A program fejlesztő hatása

Tesztteljesítmények a kísérleti és a kontrollcsoportban

Az Analógiás gondolkodás tesztek láncfeladatainak teljesítménye a kísérleti és a kontrollcsoportban

A program hatása a tanulók biológia tantárgyi tudásának minőségére

Az osztályok eredményei a kísérleti és a kontrollcsoportban

A különböző nemű és előfeltétel-tudású tanulókra gyakorolt fejlesztő hatás

A program hatása a különböző nemű tanulók fejlődésére

A program hatása a különböző előfeltétel-tudású tanulók fejlődésére

Az attitűdökre gyakorolt hatás

7. A fejlődést befolyásoló tényezők, összefüggés-vizsgálatok

A tartalom szerepe

Általános műveltségi vagy területspecifikus biológia tantárgyi tartalom

A biológia tananyag különböző témakörei

A kontextus, a szituáció szerepe

A tesztek közötti összefüggések

A teszteredmények és a háttérváltozók összefüggései

A teszteredmények összefüggése a szülők iskolai végzettségével

A teszteredmények összefüggése a tanulók tanulmányi átlagával, tantárgyi osztályzataival és attitűdjeivel

Összegzés

Irodalom