Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az egészségturizmus fókuszai

Paraméterek

Szerző Könyves Erika – Müller Anetta – Ködmön József
Cím Az egészségturizmus fókuszai
Kiadó Debreceni Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2013
Terjedelem 250 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 318 317 5
Ár:
3.670 Ft
3.303 Ft
Kedvezmény: 10%

A könyvet elsősorban turisztikai szakembereknek vagy leendő szakembereknek (turizmus-vendéglátás szakos hallgatók, turisztikai szakirányos hallgatók), valamint testnevelő-edző, leendő sportszervező szakos hallgatóknak ajánljuk.

Leírás

Hazánk turisztikai fejlődésének záloga az egészségturizmus, mely a turisztikai termékünk egyik „zászlóshajója”. Hazánknak kedvező adottságai vannak az egészségturisztikai szektorban, hiszen nagyon gazdagok vagyunk a különböző gyógytényezőkben. Az országunk területének 80%-a alatt megtalálható ugyanis a termálvíz. A termálvíz adottságaink világviszonylatban is jelentősnek mondhatók, hiszen csak néhány ország előz meg bennünket. A termálvízen kívül a gyógybarlangjaink, a mofetta, a gyógyiszaplelőhelyeink és a klíma is a gyógytényezőink sokszínűségét gazdagítják. A hazai orvos és egészségügyi képzés magas színvonala, valamint a szakembergárda hazai és nemzetközi elismertsége szintén a kedvező adottságainkat jelentik. Az orvosi turizmusban elért eredményeink versenyképessé teszik hazánkat a nemzetközi piacon is.
Az egészségturizmus napjainkban nagyon aktuális téma, hiszen a Magyar Turizmus Zrt. 2011-et újból az „Egészségturizmus” tematikus évének hirdette. Megjelent a kormány Új Széchenyi Terv anyaga, melyben a Gyógyító Magyarország — Egészségipar fejlesztése hangsúlyozottan megjelenik. Ezen belül az egészségturizmus, a termékfejlesztés az ehhez kapcsolatos marketingtevékenység hangsúlyosan megjelenik. Az egészségturisztikai termékfejlesztésben a hagyományos gyógytényezőkre (elsősorban gyógyvízre) épülő vízbázisú egészségturizmus és az orvosi szolgáltatásokra épülő gyógyturizmus kap prioritást. Az egészségturisztikai fejlesztésekkel hazánkban megvalósult kínálatbővítés és minőségi termék- és szolgáltatásfejlesztés szintén javult hazánk nemzetközi versenyképessége. A könyv elkészítésekor primer és secunder forrásokat egyaránt felhasználtunk. Bőséges hazai és nemzetközi szakirodalomból válogattunk, melyeknek eredményeit és ismeretanyagát felhasználtuk az elkészítés során. Felhasználtunk még továbbá statisztikai adatokat, turizmusfejlesztési koncepciókat, turizmusfejlesztési stratégiákat, turisztikai szabályozókat. A könyvben számos gyakorlati példával kívántuk elősegíteni a téma mélyebb megértését, melyet kisebb betűszedéssel jelöltünk. Ezek a gyakorlatcentrikus példák, best practise-ek jó példát jelenthetnek a leendő turisztikai szakembereknek. A könyv megírása során a teljesség igénye nélkül arra törekedtünk, hogy bemutassuk a hazai egészégturisztikai keresleti és kínálati trendeket, valamint azokat a hangsúlyokat és területi fókuszokat, mely az iparág fejlesztésében versenyképes működtetésében elengedhetetlenek. Így fókuszáltunk például a trendek bemutatására. A fogyasztói magtartás és az azt befolyásoló trendek ismerete és oktatása ugyanis az egészségturizmusban dolgozók számára fontossá válik napjainkban, mellyel megérthetjük a célcsoport elvárásait és igényeit az egészségügyi szolgáltatásokkal szemben. Ezek az ismeretek segíthetnek bennünket a versenyképesség javításában a globalizált egészségpiacon. Bemutattunk és ismertettünk hazai primer fürdőkutatásunkból eredményeket és tapasztalatokat, melyeket a fürdőfejlesztéseknél és üzemeltetésnél figyelembe kell venni. A kutatásaink igazolták, hogy a fürdőlátogatás fokozatosan beépül a mindennapok programjába, mivel lehetőséget kínál a rendszeres testedzésre, a testápolás és kikapcsolódás, pihenés összekapcsolására. A fürdők ma már nem csupán az évi rendes főnyaralás, hanem az általános jó közérzet, a test és a szellem egészsége megőrzésének helyszínei is.
A könyvet elsősorban turisztikai szakembereknek vagy leendő szakembereknek (turizmus-vendéglátás szakos hallgatók, turisztikai szakirányos hallgatók) ajánljuk, akik az egészségturisztikai terminológiát, az elméleti és gyakorlati példákat hasznosítani tudják majd a hazai egészségturizmusunk versenyképesebbé tételében. Ajánljuk még a könyvet testnevelő-edző, leendő sportszervező szakos hallgatók számára. Mivel a wellness-szállodák kiterjedt sportkínálattal rendelkeznek, így az egészségturisztikai piacon való elhelyezkedésükkel lehet számítani. Ezek a hallgatók betekintést nyerhetnek, hogy az egészségturizmus mely területein tudnak elhelyezkedni, melyek a munkaerőpiacra való jutásukat erősíthetik.
 
Lektor: Bodnár László 

Tartalom

Bevezetés
1. A fürdőkultúra történeti áttekintése
1.1. A görög és római fürdőzés története
1.2. Török fürdőkultúra, középkori emlékek
1.3. Az újkor fürdőkultúrája
1.4. A magyarországi fürdőkultúra sajátosságai
1.5. Törökfürdő a középkori Budán
1.6. Tradicionális fürdőzés Távol-Keleten
1.7. Szépészeti praktikák története
2. Az egészségturizmus fogalom rendszere
2.1. Alapfogalmak
2.2. Konvergenciák
3. Az egészségturizmus alappillérei
3.1. Az egészség-fókusz
3.2. Szabadidő értéke
3.3. Gondolkodásmódok és filozófiák
3.4. Jóga – a teljesség élménye
4. Az egészségturizmus nemzetközi kitekintésben
4.1. Spa-piac mérete és jellemzői
4.2. Spa-kontinensek, spa-desztinációk
4.3. Hazánk versenytársai
4.4. Világfürdők
5. Az egészségturisztikai piac keresleti jellemzői
5.1. Célcsoportok és célcsoport-jellemzők
5.2. Üdülési preferenciák, egészségturisztikai motivációk
5.3. A generációk egészségszemlélete
5.4. Keresleti trendek
6. Az egészségturizmust kiszolgáló létesítmények
6.1. Fürdőintézmények és szolgáltatásaik
6.2. Wellness-intézmények és szolgáltatásaik
6.3. Spa, Day Spa
6.4. Gyógyintézmények és szolgáltatásaik
6.5. Sportintézmények és szolgáltatásaik
6.6. Különleges tényezők, szolgáltatások
7. Fejlesztések és koncepciók az egészségturizmus területére
7.1. Széchenyi Terv eredményei
7.2. Fejlesztési célok a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában
7.3. Nemzeti Fejlesztési Terv
7.4. Regionális Operatív Programok (attrakciófejlesztés)
7.5. Országos Egészségturisztikai Fejlesztési Stratégia
8. Marketing – menedzsment – innováció
8.1. Minőség-aspektusok
8.2. Élmény-innováció
8.3. Márkafejlesztés
8.4. Benchmarking
8.5. Klaszterek szerepe
9. Informatika az egészségturizmusban
9.1. Az infokommunikáció jelentősége, szerepe
9.2. TDM informatika
9.3. Gyógyfürdő- és szállodainformatika
9.4. Bevált gyakorlatok
10. Animáció az egészségturizmusban
10.1. Animációs tevékenységtérkép
10.2. Korosztály-specifikumok az animációban
10.3. Animáció-tipológia (gyermek, sport, esti, lovas)
10.4. Az animáció gazdasági hatásai
11. Esettanulmány: az Észak-alföldi régió egészségturizmusa
11.1. A régió bemutatása (vonzerők, természeti tényezők, turisztikai termékek)
11.2. Kínálati elemek
11.3. Keresleti tényezők: fürdőlátogatók, wellness- és gyógyszállodák vendégforgalma (trendek)
11.4. Egészségmarketing a régióban (a fürdők márkapotenciálja, marketingtevékenysége)
11.5. SWOT-analízis
11.6. Stratégiai fókuszok
Irodalomjegyzék