Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az elme nyelve

Paraméterek

Sorozat PSZI Könyvek
Szerző Schnell Zsuzsanna
Cím Az elme nyelve
Alcím Társalgás és nyelvfejlődés
Kiadó Akadémiai Kiadó
Kiadás éve 2016
Terjedelem 280 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 05 9650 3
Ár:
3.150 Ft
2.992 Ft
Kedvezmény: 5%
A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.

Leírás

A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének.
A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.
 
Írta: Schnell Zsuzsanna
Sorozatszerkesztő: Feuer Mária

Tartalom

Előszó
1. Az anyanyelvre hangolódás kezdetei
Bevezetés: baba-mama társalgás
Mit is gondolnak a babák?
Nyelv és egyedfejlődés: a nyelv és a magzat
Születés előtt: a magzatok nyelvi tapasztalataitól a veleszületett nyelvi képességekig
Milyen magasabb rendű nyelvi képességekhez lesz ezzel hozzáférése a csecsemőnek?
Honnan tudjuk, hogy a magzat egy kis nyelvész?
Születés után
Nyelv és törzsfejlődés: mitől emberi a társalgásunk?
Miben különleges az embergyermek?
Hol válik el az állati kommunikáció és az emberi nyelv?
Eltérő vélekedések a nyelvi képesség kibontakozásáról – természet vagy nevelés?
Meddig sajátítható el az anyanyelv?
Önfejlődés és környezet a nevelésben
HÍD
2. Születés után...
Kézzel-lábbal: a beszéd előtti kor kommunikációja
Vár-e választ a baba?
Kell egy társ
Gondolkodnak-e a babák, avagy beszéd nélkül van-e gondolkodás?
Első hangadások
Egyetemes vagy kultúrafüggő-e az emberi nyelv?
A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
A nyelvek egymásra hatása – interferencia
A globalizált világ és a nyelvi sokszínűség: lingua franca régen és ma
A nyelvek közti gátlás érvényesülése
A nyelvek közti interferencia kétirányúsága és relatív természete
Az érem másik oldala: a környezet formáló ereje
A dajkanyelv: a felnőtt és a gyermeki világ találkozása
A társalgás alapjai a csecsemőknél
Gyermeki és felnőtt társalgás
Dajkanyelv: babára kalibrált vonások
Miért papa, miért mama? – Az ajakhangok egyetemes természete
HÍD
3. Verbális kor
Előszavak és játék a hangszínnel
Az első szavak és a jelentések kapcsolása
A varázsszavak korszaka: holofrázisok
A következtetési igény a társalgásban
A gyermeki gondolkodás mágikus világa
Vissza a nyelvhez: mire vonatkoznak a szavak?
Jelentéskapcsolás és a gondolkodás kategóriái
A gyermeki nyelvtan mint teljes értékű rendszer – a gondolkodás-lélektan hitvallása
A nyelvi építkezés autentikus gyermeknyelvi példái
Egyéni különbségek a nyelvelsajátításban
Magyarázat a különbségekre
Nemek közti különbségek
Egy- és kétéves kor között
A robbanás
Babák és táviratok – a kétévesek üzenetei
HÍD
4. Komplex nyelvhasználat – a nyelvtan kibontakozása
A komplex nyelvhasználat kezdetei
Mesteri szerkezetek a gyermeknyelvben: énközlések, funkciószavak, társas célok
Óvodáskor: gondolkodás és nyelv viszonya a lexikai fejlődés tükrében
Mi mindenre jó a nyelv?
Társak és társalgási helyzetek
Amikor két szó már nem elég: az első mondatok
Szórend: variációk egy témára, avagy a nyelvtan csírái
Szerkezeti komplexitás mint minőségi mérce
Mit jelent tudni egy nyelvet? Törzsfejlődési visszatekintés: a nyelvtan az ember sajátja
A gyermeknyelv szabálykövetése: hullámvasút
Gondolkodás és nyelv viszonya a kétnyelvűség tükrében
A sokatmondó nonszensz szavak esete
Az utánzás szerepe a nyelvelsajátításban
Célvezérelt, kreatív utánzás
A komplex nyelvhasználat kibontakozása
HÍD
5. Intuitív nyelvhasználat: a társalgás szokás- és szabályrendszerének elsajátítása
Az emberi diskurzus összetett természete
Gesztusok a társalgásban
A társalgás egyedfejlődése és kibontakozása
Formák és funkciók – variációk egy témára
Miért intuitív?
Metanyelvi dimenziók – a jelentések világán túl
Nyelvi fogódzók az iskolai képességekben
A szavak eltérő jelentésárnyalatai
Gyerekek és párbeszédek
Narratíva, monológ: a koherens történetmesélés képessége és kibontakozása
A mesemondás fejlődése
Idiomaticitás és nyelvhasználat: a láthatatlan jelentés problémája
A társalgás további színterei: humor a gyermeki társalgásban
A humorértés kibontakozása
Humor és játék
A humor összetett társalgási képességünk
A gyermekhumor vizsgálatának tanulságai
HÍD
Függelék
Összefoglaló
A társalgás személyközi kapcsolatokat érintő jelentőségéről
Teszt az olvasónak
Megoldások
Irodalom