Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az emlékezet színpadai

Paraméterek

Sorozat Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)
Szerző Szabó Attila
Cím Az emlékezet színpadai
Alcím Performatív múltfeldolgozás Közép-Európában és a világszínházban
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 348 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 604 820 2
Ár:
3.200 Ft
2.880 Ft
Kedvezmény: 10%

A színház, bár a jelenbeliség művészetének tartjuk, mindig is ezer szállal kötődött a múlthoz, kiemelt szerepet játszott a kulturális emlékezet definíciójában és megőrzésében. A kötet a színház és emlékezet sokrétű kapcsolatának feltárására törekszik, elemzési szempontokat kínálva a társadalmi emlékezet és a történelem színrevitelére törekvő színházi előadások olvasatához. 

Leírás

A színház, bár a jelenbeliség művészetének tartjuk, mindig is ezer szállal kötődött a múlthoz, kiemelt szerepet játszott a kulturális emlékezet definíciójában és megőrzésében. A kötet a színház és emlékezet sokrétű kapcsolatának feltárására törekszik, elemzési szempontokat kínálva a társadalmi emlékezet és a történelem színrevitelére törekvő színházi előadások olvasatához. Gazdag példaanyag bemutatásával arra kérdez rá, hogy az 1989 utáni színház milyen formában vesz részt a huszadik (és immár huszonegyedik) század nagy traumáinak feldolgozásában. A „globális emlékezetdiskurzus” állomásai: a dél-afrikai apartheid lezárása, a kubai emigráns identitás problémái, a chilei diktatúra rémtetteivel való szembenézés, az Egyesült Államok 9/11-el való számvetése, a román és magyar államszocializmus tapasztalatai, és ezek színházi reprezentációi egy gazdag és átfogó képet adnak a társadalmi és színházi múltfeldolgozás különböző megközelítéseiről. A kötet elemzései párhuzamosan és egymás tükrében vizsgálják a színház és a sokféle társadalmi performansz (emlékbeszédek, közszereplők gesztusai, nyilvános események és apológiák) által megvalósuló múltfeldolgozást. A színház sok esetben kritikát fogalmaz meg a hivatalos emlékezetpolitikák működését illetően, és azok átformálására sarkall, új lehetőségeket, nézőpontokat vet fel. Máskor a fájdalmas élmények lelki, közösségi feldolgozásában, elfogadásában nyújt segítséget. Ugyanakkor a bűnügyi és erkölcsi igazságszolgáltatás, a nyomozás és nyilvánosságra hozás, az anyagi és erkölcsi kárpótlás, az etnikai csoportok közötti kiegyezés megvalósítása nem vagy csak igen ritkán lehet a művészi rendszerek feladata. A kötetben idézett példák azt mutatják, hogy az emlékezet folyamatosan változó konstrukciójának kialakítása, fenntartása és testbe–térbe öntése olyan célkitűzés, amiben a színház az irodalommal, a filmmel, az emlékhelyekkel és a nyilvános eseményekkel egyenértékű szereplő lehet.

Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)

Írta: Szabó Attila

Sorozatszerkesztő: P. Müller Péter

Tartalom

Bevezetés

I. MÚLTFELDOLGOZÁS ÉS TÁRSADALMI EMLÉKEZET – ELMÉLETI ALAPVETÉSEK

Adomo és a múltfeldolgozás origója

Társadalmi emlékezet

Vamik Volkan és a választott traumák

A múltfeldolgozás szakaszai

Színház és performatív emlékezet

A valós színháza és a traumatikus valóság

Nyilvános apológiák mint a múltfeldolgozás eszközei

Színház és dialógus

A túlazonosulás mint múltfeldolgozási stratégia

II. SZÍNHÁZI MÚLTFELDOLGOZÁS NEMZETKÖZI KONTEXTUSBAN

Dél-Afrika és a feloldozás színrevitele

Dél-Amerika és a hemiszférikus múltfeldolgozás

9/11 és a traumatikus kép színházi ellenponlja

Összegzés

III. SZÍNHÁZI MÚLTFELDOLGOZÁS KÖZÉP-EURÓPÁBAN – A KOMMUNIZMUS ROMÁNIAI SZÍNHÁZI FELDOLGOZÁSA

Régiós párhuzamok, a múltfeldolgozás útjai és akadályai Közép-Európában

Az elcsalt forradalom: a romániai kommunizmus társadalmi feldolgozásai

A kommunizmus ítélete és a nyilvános apológiák szerepe a múltfeldolgozás folyamatában

A gyermekké tett ország: a romániai kommunista diktatúra színházi feldolgozásai: Egy nap Nicolae Ceausescu életéből

Infantilizáció és a kommunizmus tapasztalata: Alma Nelega és Székely Csaba monodrámái

Dokumentarista megközelítések: Gianina Carbunariu identitásszínháza

A kihallgatások teatralitása: Gianina Carbunariu „ügynökszínháza”

Az abszurd kihívás

A kommunizmus története… a magyar színpadon

Összegzés

IV. 1956 SZELLEME A MAGYAR SZÍNHÁZBAN

Párhuzamos történetek

1956 hagyatéka: emlékbeszéd és társadalmi performansz

Történelmi revük: a forradalom groteszk-ironikus emlékezete

Egy lírai hangvételű dialogikus emlékezés ígérete

Nagy Imre és Kádár János – egy megíratlan dráma főszereplői

Összegzés

V. ÖSSZEFOGLALÁS: A SZÍNHÁZI MÚLTFELDOLGOZÁS TÁRSADALMI JELENTŐSÉGE

IRODALOM

MELLÉKLETEK

1. A múltfeldolgozás szakaszai

2. Előadás-elemzési szempontok

3. Jobb- és baloldali mitologémák kifejeződése a színnházrecepcióban

4. Előadások összesítő táblázata