Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az intelligencia alakulásának előrejelezhetősége és váratlan fordulatai

Paraméterek

Szerző Kalmár Magda
Cím Az intelligencia alakulásának előrejelezhetősége és váratlan fordulatai
Alcím Rizikómentesen született, valamint koraszülött gyerekek követésének tanulságai
Kiadó ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás éve 2007
Terjedelem 103 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 463 960 2
Ár:
1.800 Ft
1.710 Ft
Kedvezmény: 5%

A kötet betekintést nyújt a tudomány jelen állásába az IQ természetét és az intelligencia fejlődését illetően, és bemutatja a szerző 10 éves követő vizsgálatát, amely koraszülött valamint rizikómentes, időre született gyerekek fejlődésének összehasonlítására irányult.

Leírás

Az intelligencia a pszichológia egyik legtöbbet használt, de egyúttal leghevesebben vitatott fogalma. A definíciót illető konszenzus hiánya ellenére az intelligenciatesztek eredménye, az IQ nemcsak a pszichológia, hanem egy sor társtudomány számára is nélkülözhetetlen mutató, amely már a gyermekkortól kezdve meglehetősen jól előrejelzi az életben való boldogulás különféle aspektusait. Noha a tudomány már eddig is jelentős mennyiségű adalékot szolgáltatott az intelligencia alakulását befolyásoló tényezőkről, még sok a felfedezésre váró összefüggés. Újabban egyre több kutató érdeklődése fordul a biológiai vagy környezeti okokból atipikus feltételek között fejlődő gyerekek felé annak a fölismerésnek a nyomán, hogy az ilyen természetesen létrejött kísérleti helyzetek különleges lehetőséget nyújthatnak a fejlődés mechanizmusának tanulmányozására. A kutatások egyik legfontosabb tanulsága az, hogy a fejlődést befolyásoló biológiai és a környezeti tényezők közt bonyolult kölcsönhatások működnek, amelyek megragadása leginkább hosszú távú longitudinális vizsgálatoktól remélhető.
A kötet betekintést nyújt a tudomány jelen állásába az IQ természetét és az intelligencia fejlődését illetően, és bemutatja a szerző 10 éves követő vizsgálatát, amely koraszülött valamint rizikómentes, időre született gyerekek fejlődésének összehasonlítására irányult. A kutatás – esetenként meglepő – eredményei tanulságosak lehetnek mindazok számára, akinek szakterülete vagy tanulmányai folytán az értelmi fejlődés az érdeklődési körébe tartozik.

Tartalom

Köszönetnyilvánítás
A kutatás elméleti háttere
Az IQ természete és a longitudinális vizsgálatok tanulságai
Az intelligencia mérésének dilemmái, alternatív megoldások
Miért tarthat számot különös érdeklődésre a koraszülött gyerekek értelmi fejlődése?
Értelmi fejlődés és környezeti háttér
A környezet szerepe biológiai rizikó jelenlétében
Az időtényező
Komplex fejlődésmodellek a többtényezős okság és a kölcsönhatások megragadására
Vizsgálatunk céljai, körülményei és módszerei
Vizsgált személyek
Adatfeldolgozás
Eredmények
A környezeti háttér
Az otthoni környezet minősége
Új környezet: az iskola
Az IQ alakulása 3-10 éves kor közt
Az életkor és a születési státus szerepe
Egyéni variációk a csoportátlagok hátterében
Az értelmi fejlődés háttérösszefüggései és előrejelzésének lehetőségei
Számít-e a gyerek neme?
A perinatális státus és a környezeti háttér szerepe
Az intelligencia a kisiskoláskor végén
A fejlődés menete: kontinuitás és diszkontinuitás; a változások intraperszonális és környezeti összefüggései
Megbeszélés
Milyen általános képet mutat a vizsgált csoportok intelligenciája? .
Folyamatos vagy váratlan fordulatokkal tarkított az intelligencia fejlődése? .
Mit tudtunk tetten érni az intelligencia fejlődését befolyásoló tényezők közül?
Az életkor szerepe: az 5-7 éves kori váltás
A fejlődési tendenciák háttere az egyéni változatok tükrében
A longitudinális vizsgálat legfontosabb módszertani tanulságai
Irodalom
Mellékletek