Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az óvodai élet építőkockái

Paraméterek

Szerző Zsámboki Károlyné – Eperjesy Barnáné
Cím Az óvodai élet építőkockái
Alcím Témaötletek, projektvázlatok, éves tervek (2., átdolgozott kiadás)
Kiadó Zsámboki és Társa Bt.
Kiadás éve 2003
Terjedelem 132 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN ZSAMB01
Ár:
2.400 Ft

Projektek vagy építőkockák? Az építőkocka – több értelemben is használható kifejezés. Az egyik legkedveltebb óvodai játék eszköze, de a felnőtt világban oly fontos építőmunka elemeként is gyakran előforduló kifejezés konkrét és átvitt értelemben egyaránt. 

Leírás

Projektek vagy építőkockák? Melyik elnevezést használjuk? A projekt – idegen kifejezés, nemcsak a szó szoros értelmében, hanem a kisgyermek világától is. Természetesen ez nem azt akarja jelenteni, hogy az ezzel a szóval kifejezett módszer is idegen! Az építőkocka – több értelemben is használható kifejezés. Az egyik legkedveltebb óvodai játék eszköze, de a felnőtt világban oly fontos építőmunka elemeként is gyakran előforduló kifejezés konkrét és átvitt értelemben egyaránt. Mi mindkét kifejezést használjuk, mert néha a tudományos, szakmai nyelv kívánatos, máskor pedig a népszerűbb és egyszerűbb építőkocka kifejezés a szemléletesebb. A helyi program részeként készülő éves óvodai tervek tekinthetők egy építménynek is.
Az építkezéshez sokféle építőkocka használható. Vannak közöttük azonban olyan „tartópillérek”, amelyek minden óvodai építkezésben fontos szere töltenek be. Melyek ezek? Szeptember első időszaka minden óvodában a találkozás élményvilága körül forog. Hamarosan azonban beköszönt az ősz az ország minden óvodájába. Nem üres kézzel jön, hanem sokféle „kincset” hoz, amellyel tenni-venni lehet az óvodában. Aztán a Mikulás-várás és a karácsonyi készülődés is olyan „építőkocka”, amelyet nem lehet kihagyni az ország egyetlen óvodájának éves tervéből sem. A téli örömök forrása is közös minden óvodában. A havas játékoktól, a téltől is búcsút kell venni egyszer, eljön a farsang ideje. Ha Sándor, József, Benedek meghozzák a meleget, akkor kezdődhetnek a tavaszi tevékenységek minden óvodában. A húsvéti tojásfestés is elmaradhatatlan része az óvodai életnek. Az ünnepek sorát az Anyák napja és a gyermeknap zárja, majd búcsút vesznek az iskolások az óvodától.
Röviden és tömören ezeket a nagy „építőkockákat” érdemes felsorolni. Az építkezés ezekből a kockákból éppen olyan változatos és mobil tud lenni, mint a projekt módszer. Az építőkockák anyaga, formája, méretei, az összetartó „habarcs”, az alapozás, a falazás, a tetőfedés módja – hogy a valódi építkezés szakszavaival éljek – minden óvodai csoportban más és más lehet. Az építkezés során minden építőkocka rugalmasan kezelhető, a nagy kockák sok-sok kiskockából rakhatók ki.
A projekt módszerhez hasonlóan ez az építkezés is „testre szabható”. Megjeleníthető benne a gyermeki és az óvónői személyiség sokfélesége, az óvónő által képviselt pedagógiai szellemiség jellemzői, hangsúlyeltolódások bizonyos tevékenységek irányában, az óvoda környezete, lehetőségei stb. A „testre szabhatóság” azt is jelenti, hogy vegyes életkorú gyerekek csoportjában is jól funkcionál, ha elég mobil elemekkel „építkezünk”. A beszélgetéssel, mesével, verssel, mondókával, énekkel, különböző mozgásformákkal kísért játékokban minden korosztály a maga szintjén befogadó. Az élményszerző séták, kirándulások, az évszakokhoz kapcsolódó jellegzetes hétköznapi és ünnepi tevékenységek, témák az emberi-, természeti- és tárgyi környezet megismerését szolgálják. Az óvodapedagógusok feladata, hogy fordítsanak figyelmet, elemezzék az egyes tevékenységek műveltségi és fejlesztő tartalmát, és a fejlettségi szintjüknek meg felelően értékeljék a gyerekek részvételét. A színes forgatagban azért legyen rend és harmónia, mert így igazodnak cl a gyerekek az őket körülvevő világban, így tudnak berendezkedni az óvodai életformába, így érzik biztonságban magukat. A vegyes életkorú csoportban a szabad tevékenységválasztás és a témakörök gazdagsága, megközelíthetőségük sokfélesége a garancia arra, hogy a gyerekek mindig találnak érdeklődésüknek és fejlettségi szintjüknek megfelelő tevékenységet.
Az építkezés folyamatára és a projekt módszer használatára bemutatunk néhány nagy építőkockát, részben rajzos, részben szöveges formában. A nagy építő kockákat kisebb elemekre bontjuk szintén rajzos és szöveges formában, majd pedig táblázatokba rendezve részletesen is közreadjuk éves tervünket.
Reméljük, hogy a könyvet olvasva sokan fogják azt mondani, hogy ezt én is így gondolom, vagy én is hasonlóan csinálom. Ez azt jelenti a számunkra, hogy az építkezésünknek van egy természetes logikája, ami közös alapot ad minden óvodai élet tervezéséhez, szervezéséhez.
 
Írta: Zsámboki Károlyné – Eperjesy Barnáné
Lektor: Cserné dr. Adermann Gizella, Fecser Istvánné

Tartalom

BEVEZETŐ GONDOLATOK
ÓVODAI ÉLET A TÖRVÉNY SZELLEMÉBEN
ÓVODAI ÉLET A PROJEKT MÓDSZER FELHASZNÁLÁSÁVAL
A projekt módszer
A projekt módszer és az óvodás gyermek
Projektek vagy építőkockák
AZ ÉVES TERVEK NAGY ÉPITŐKOCKÁI
AJÁNLÁS AZ ÉVES TERVEK KÉSZÍTÉSÉHEZ
KISCSOPORTOS TERVEZET
KÖZÉPSŐ-, NAGY- VAGY VEGYES CSOPORTOS TERVEZET
A MEGVALÓSÍTÁS ÖRÖMEI FREINET SZELLEMISÉGÉBEN
A SZEMÉLYISÉG KIBONTAKOZTATÁSÁNAK ÉPÍTŐKOCKÁI
IRODALOMJEGYZÉK
Melléklet: Kormányrendelet az Óvodai nevelés Országos alapprogramjáról