Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

„Azért olvasok, hogy éljek”

Paraméterek

Szerző Béres Judit
Cím „Azért olvasok, hogy éljek”
Alcím Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2017
Terjedelem 292 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5497 95 7
Ár:
2.950 Ft
2.655 Ft
Kedvezmény: 10%

Az e könyv fejezeteiben bemutatott projektek egy-egy lehetséges, bevált megközelítést képviselnek az olvasásnépszerűsítés, olvasásfejlesztés és az irodalomterápia rendkívül gazdag, változatos, folyamatosan alakuló területén. A könyv fókuszában – mindegy, hogy a kisgyermek olvasóvá neveléséről, a kritikai gondolkodásról, az élő könyvtárról vagy irodalomterápiás csoportokról van-e szó – végső soron mindig az olvasás kontextusában születő önismereti és társas élmény, illetve az ennek hatására létrejövő személyiségfejlődés és életminőség-változás áll.

Leírás

Az olvasás egyike azon kreatív tevékenységeknek, amelyek magasabban szervezetté teszik az emberi személyiséget, vagyis egyszerre tölt be lelki zavarokat megelőző, egészségvédelmi és fejlesztő funkciót. Olvasmányaink azzal nyújthatnak segítséget szellemi-lelki jóllétünk megtalálásához és védelméhez, hogy támpontokat adnak érzéseink azonosításához, a viselkedésünkre való rálátáshoz, önmagunk és a világ jobb megismeréséhez és megértéséhez. Az e könyv fejezeteiben bemutatott projektek egy-egy lehetséges, bevált megközelítést képviselnek az olvasásnépszerűsítés, olvasásfejlesztés és az irodalomterápia rendkívül gazdag, változatos, folyamatosan alakuló területén. A könyv fókuszában – mindegy, hogy a kisgyermek olvasóvá neveléséről, a kritikai gondolkodásról, az élő könyvtárról vagy irodalomterápiás csoportokról van-e szó – végső soron mindig az olvasás kontextusában születő önismereti és társas élmény, illetve az ennek hatására létrejövő személyiségfejlődés és életminőség-változás áll.
Béres Judit, a könyv szerzője a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar Kultúra-, Könyvtár- és Társadalomtudományi Intézetének oktatója, a pécsi biblioterápiás képzés alapító szakfelelőse, az Országos Széchényi Könyvtár munkatársa.

 

Lektor: Agárdi Péter, Nagy Attila

Tartalom

Előszó

Programok az olvasásnépszerűsítés és olvasásfejlesztés szolgálatában

Olvasmánytanácsadás szülőknek, nagyszülőknek, gondozóknak

Nemzetközi programok az iskoláskor előtti olvasóvá nevelésért

Egy pécsi jó gyakorlat

A jövő kihívásai

A kritikai gondolkodás fejlesztése olvasással és írással

Mintaprogram a kritikai gondolkodás fejlesztésére

Ráhangolódás egy témára – 1. modul

Jelentésteremtés, témafeldolgozás – 2. modul

Reflektálás, metakogníció – 3. modul

Összegző projektmunka

A mintaprogram kipróbálása

A Másik olvasása: „élő könyvtár”

Az élő könyvtár működési alapelvei

Élő könyvtár a Pécsi Tudományegyetemen

Eredmények, visszajelzések

Terápiás célú olvasás és írás – biblioterápia

Biblioterápia, irodalomterápia, költészetterápia

Kreatív írás és expresszív írás

Magányos olvasás és önsegítő biblioterápia

Informális biblioterápia

Kreatív és preskriptív biblioterápia

Fejlesztő biblioterápia és klinikai biblioterápia

A biblioterapeuta mint segítő szakember

A biblioterápiás hatás és élmény összetevőiről

A katarzis és az interszubjektív folyamatok

Az egyéni olvasatok jelentősége

Találkozások – Egy személyközpontú biblioterápia felé

Tematikus biblioterápiás csoportok

Biblioterápia babaváróknak

A csoport koncepciója

Szövegválasztások

A csoportmunka tapasztalatai

Általános eredmények, hatások

Hátrányos helyzetű középiskolások biblioterápiája

A könyv a képzelet játszótere

Munka a csoportban

A program értéke

Biblioterápia nőknek

Biblioterápia nőknek közkönyvtári környezetben

Olvasmányajánlás nőknek

Biblioterápiás csoportok nőknek

Munka a biblioterápiás csoportban

Biblioterápia egy anyaotthonban

Felhasznált irodalom

Mellékletek

1. Olvasásra születtem! – Olvass nekem! borítók

2. Olvasásra születtem! és Olvass nekem! ajánlott művek jegyzéke

3. Kazinczy Living Library és PTE Élő Könyvtár fotók

4. Példák élő könyvtári katalóguscédulákra

5. Kérdőív élő könyvtári olvasóknak és könyveknek

6. A Dewsbury Klinika könyvsünjei

7. Ajánlott olvasmányok a női, személyre szóló listákról

A biblioterápiás csoportokon felhasznált művek jegyzéke