„Azért olvasok, hogy éljek”
Paraméterek
Szerző | Béres Judit |
Cím | „Azért olvasok, hogy éljek” |
Alcím | Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig |
Kiadó | Kronosz Kiadó |
Kiadás éve | 2017 |
Terjedelem | 292 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5497 95 7 |
Az e könyv fejezeteiben bemutatott projektek egy-egy lehetséges, bevált megközelítést képviselnek az olvasásnépszerűsítés, olvasásfejlesztés és az irodalomterápia rendkívül gazdag, változatos, folyamatosan alakuló területén. A könyv fókuszában – mindegy, hogy a kisgyermek olvasóvá neveléséről, a kritikai gondolkodásról, az élő könyvtárról vagy irodalomterápiás csoportokról van-e szó – végső soron mindig az olvasás kontextusában születő önismereti és társas élmény, illetve az ennek hatására létrejövő személyiségfejlődés és életminőség-változás áll. |
|
|
Leírás
Az olvasás egyike azon kreatív tevékenységeknek, amelyek magasabban szervezetté teszik az emberi személyiséget, vagyis egyszerre tölt be lelki zavarokat megelőző, egészségvédelmi és fejlesztő funkciót. Olvasmányaink azzal nyújthatnak segítséget szellemi-lelki jóllétünk megtalálásához és védelméhez, hogy támpontokat adnak érzéseink azonosításához, a viselkedésünkre való rálátáshoz, önmagunk és a világ jobb megismeréséhez és megértéséhez. Az e könyv fejezeteiben bemutatott projektek egy-egy lehetséges, bevált megközelítést képviselnek az olvasásnépszerűsítés, olvasásfejlesztés és az irodalomterápia rendkívül gazdag, változatos, folyamatosan alakuló területén. A könyv fókuszában – mindegy, hogy a kisgyermek olvasóvá neveléséről, a kritikai gondolkodásról, az élő könyvtárról vagy irodalomterápiás csoportokról van-e szó – végső soron mindig az olvasás kontextusában születő önismereti és társas élmény, illetve az ennek hatására létrejövő személyiségfejlődés és életminőség-változás áll.
Béres Judit, a könyv szerzője a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar Kultúra-, Könyvtár- és Társadalomtudományi Intézetének oktatója, a pécsi biblioterápiás képzés alapító szakfelelőse, az Országos Széchényi Könyvtár munkatársa.
Kronosz Kiadó, 2017.
Írta: Béres Judit
Lektor: Agárdi Péter, Nagy Attila
Tartalom
Előszó
Programok az olvasásnépszerűsítés és olvasásfejlesztés szolgálatában
Olvasmánytanácsadás szülőknek, nagyszülőknek, gondozóknak
Nemzetközi programok az iskoláskor előtti olvasóvá nevelésért
Egy pécsi jó gyakorlat
A jövő kihívásai
A kritikai gondolkodás fejlesztése olvasással és írással
Mintaprogram a kritikai gondolkodás fejlesztésére
Ráhangolódás egy témára – 1. modul
Jelentésteremtés, témafeldolgozás – 2. modul
Reflektálás, metakogníció – 3. modul
Összegző projektmunka
A mintaprogram kipróbálása
A Másik olvasása: „élő könyvtár”
Az élő könyvtár működési alapelvei
Élő könyvtár a Pécsi Tudományegyetemen
Eredmények, visszajelzések
Terápiás célú olvasás és írás – biblioterápia
Biblioterápia, irodalomterápia, költészetterápia
Kreatív írás és expresszív írás
Magányos olvasás és önsegítő biblioterápia
Informális biblioterápia
Kreatív és preskriptív biblioterápia
Fejlesztő biblioterápia és klinikai biblioterápia
A biblioterapeuta mint segítő szakember
A biblioterápiás hatás és élmény összetevőiről
A katarzis és az interszubjektív folyamatok
Az egyéni olvasatok jelentősége
Találkozások – Egy személyközpontú biblioterápia felé
Tematikus biblioterápiás csoportok
Biblioterápia babaváróknak
A csoport koncepciója
Szövegválasztások
A csoportmunka tapasztalatai
Általános eredmények, hatások
Hátrányos helyzetű középiskolások biblioterápiája
A könyv a képzelet játszótere
Munka a csoportban
A program értéke
Biblioterápia nőknek
Biblioterápia nőknek közkönyvtári környezetben
Olvasmányajánlás nőknek
Biblioterápiás csoportok nőknek
Munka a biblioterápiás csoportban
Biblioterápia egy anyaotthonban
Felhasznált irodalom
Mellékletek
1. Olvasásra születtem! – Olvass nekem! borítók
2. Olvasásra születtem! és Olvass nekem! ajánlott művek jegyzéke
3. Kazinczy Living Library és PTE Élő Könyvtár fotók
4. Példák élő könyvtári katalóguscédulákra
5. Kérdőív élő könyvtári olvasóknak és könyveknek
6. A Dewsbury Klinika könyvsünjei
7. Ajánlott olvasmányok a női, személyre szóló listákról
A biblioterápiás csoportokon felhasznált művek jegyzéke