Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Befogadás, méltányosság, az inkluzív pedagógia rendszere

Paraméterek

Szerző Réthy Endréné
Cím Befogadás, méltányosság, az inkluzív pedagógia rendszere
Kiadó Comenius
Kiadás éve 2013
Terjedelem 256 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9687 35 6
Ár:
4.200 Ft
3.780 Ft
Kedvezmény: 10%

Könyvünkben a pedagógiai rendszer elemeit az Inkluziós Index ismeretében, azzal megalapozva, tudatosan dolgoztuk ki, s külön-külön fejezetekben ismertetjük azokat...

Leírás

Az inkluzív szemléletben az osztályok tanulóit a sokszínűség jellemzi. Minden egyes tanulóra, sőt óvodás kisgyermekre is irányul az inkluzió szemlélete. Vannak, akik tanulási nehézségekkel küzdenek, mások képességeikhez képest alulteljesítenek az iskolai követelményekben, találkozhatunk tanulásban akadályozottakkal, értelmileg akadályozottakkal, érzékszervi, illetve mozgásukban sérültekkel, akadnak diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás gyermekek, magatartási problémákkal küzdők, hátrányos szocio-kulturális helyzetűek, más anyanyelvűek és kivételes tehetségűek. Ez utóbbi kategória egyidejűleg minden egyes csoportnál előfordulhat.
Kik is a sajátos (speciális) nevelési igényű tanulók? Az OECD definíciójára alapozva, statisztikai célzattal felállított meghatározás szerint mindazon gyermekek tekinthetők SNI személynek, akiknél az alábbi speciális problémák mutathatóak ki:
a) súlyos képességzavarok (disabilities), orvosi vizsgálattal kimutatható organikus, patológiás (szenzoros, motoros vagy egyéb neurológiai) eltérés;
b) nehézségek (difficulties): viselkedési, emocionális rendellenességek, specifikus tanulási nehézségek;
c) hátrányok (disadvantages): szocio-kulturális, nyelvi hátrányok;
d) tehetségesek (abilities), átlagos értéket meghaladó képességűek, teljesítményűek.
Könyvünkben a pedagógiai rendszer elemeit az Inkluziós Index ismeretében, azzal megalapozva, tudatosan dolgoztuk ki, s külön-külön fejezetekben ismertetjük azokat. Szólunk az inkluzív pedagógiai rendszer bevezetésének szükségességéről, a harmadik évezredben még mindig létező előítéletességről. Problématörténeti szemléletben mutatjuk be a gyógypedagógiai intézményrendszer és a gyógypedagógiai tudomány kialakulását, fejlődését. Mindehhez kapcsolódóan felvázoljuk a másság pedagógiai identitását. Áttekintjük az inkluzió pedagógiai koncepciójának elvi, elméleti megalapozását, az ebből következő pedagógiai rendszer fejlesztésének indokait, céljait, elveit, s alkalmazásának helyét és módját kifejtő dokumentumokat. Megvilágítjuk a gyógypedagógia és az inkluzió szemléletének kapcsolat-összefüggését.
 
Lektor: Bábosik István, Kovátsné Németh Mária 

Tartalom

Előszó
Bevezető
1. Az inkluzív pedagógiai rendszer bevezetésének szükségessége
2. A másság pedagógiai identitása
3. Esélyegyenlőtlenség, esélyteremtés
4. A gyógypedagógia intézményrendszerének és tudományának kialakulása
5. Az inkluzív pedagógia koncepciója
6. Gyógypedagógia és/vagy inkluzív pedagógia
7. Tehetségek és fejlesztésük
8. Nemzetközi kitekintés
9. Magyarországi helyzetkép
10. Inkluzív tanulási—tanítási program
11. SNI tanulók tanulási motivációjának fejlesztése differenciált oktatási környezettel, differenciált oktatási stratégiával, módszerekkel, eszközökkel
12. Az inkluzív tanulási—tanítási egységek leírása, a tanulási—tanítási programokat alkotó elemek, modulok
13. Tanulási—tanítási eszközök, melyek egymáshoz kapcsolódva, egy közös rendszert képezve, az inkluzió céljának elérését hatékonyan segítik
14. Az értékelés és eszközei az inkluzió koncepciójában
15. A pedagógusok felkészítési programja az adott rendszer alkalmazására, valamint alkotó továbbfejlesztésére tovább- és átképzéssel
16. A jogi háttér garantálása
17. A fejlesztés munkafolyamata, szakaszai, időrendje
18. Minőségbiztosítás a fejlesztés folyamatában
19. Az inkluzió rendszerének finanszírozhatósága és fenntarthatósága
20. Az inkluzió pedagógiai rendszerének fejlesztését támogató informatikai felület
21. Az inkluzió pedagógiai rendszerének hatás- és beválásvizsgálati rendszere
Összefoglaló
Irodalom